Nieuws Coronavirus

"De frietkraam is iets waar je voor moet zorgen."

-> Unafri/ Navefri - de Nationale Unie van Frituristen, een partner van de Horeca Federatie Brussel!

Bernard Lefèvre, voorzitter van Unafri/Navefri, vertelt ons met passie wat de Union Nationale des Frituristes voor hem betekent. "We konden uren praten," zegt hij. "De frietkraam is iets waar we voor moeten zorgen."

Hoe heeft de Covid crisis uitgepakt voor de frituur?

Toen Sophie Wilmès twee jaar geleden de sluiting van de horeca aankondigde, hebben wij duidelijk gemaakt dat wij het vanzelfsprekend vonden dat de frietkotten open moesten blijven. Gelukkig was dit het geval en konden we open blijven. Dit wil niet zeggen, zoals velen denken, dat de frietkotten een bloeiende handel dreven. Net als iedereen, moesten we ons plan trekken. Niet alleen konden de mensen niet meer binnen eten, maar wij merkten ook dat de uren waarop de mensen normaal naar de friettent gingen, werden ingekort. Ik denk dat de frietkramen over het geheel genomen op 60% van hun gebruikelijke aantal draaiden, maar het zou verkeerd zijn voor een subsector als die van de frietkramen om te klagen. 60% is beter dan 0, maar het was verre van een pretje.

Wat vind je van de geboden ondersteuning?

De hulp was essentieel en ik denk dat het ons geholpen heeft om een ramp te voorkomen. Het was nog belangrijker voor onze collega's in de horeca die moesten sluiten.

Denk je dat het feit dat frietkramen nog open zijn, invloed heeft gehad op de mensen?

Absoluut. De friettent was meer dan ooit de "buurtpsycholoog", want het was een van de laatste dingen die je nog "normaal" kon doen. In het begin was dat geruststellend voor de klanten, maar later zagen we ook dat de frietkraam soms de zondebok werd voor alles wat misging. Aangezien het een van de enige plaatsen was waar mensen in contact kwamen met anderen, werd het stressvol.

Zijn er tijdens de Covid-periode veranderingen opgetreden in het beheer van de frietkramen?

Zonder het te weten, waren we al goed voorbereid, want friettenten zijn FoodTruck en Take Away in hart en nieren. In plaats van 60-70% afhaalmaaltijden en 30-40% ter plaatse te doen, gingen we naar 100% afhaalmaaltijden, maar dat was geen probleem. Het enige dat veranderde was het aantal online bestellingen. Ik denk dat dit belangrijk zal blijven, ook na de Covid-periode, die deze digitale trend zeer duidelijk heeft versneld. Maar ik hoop dat het niet te groot wordt, want de friettent is een van de laatste plaatsen waar mensen met elkaar praten. Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Wat denk je van de aankondiging van de vierde golf?

Ik denk dat we het allemaal beu zijn. Voor sommige frituren, vooral in toeristische centra zoals Brugge, is het een ramp. Weg kunnen halen is prima, maar als er geen kat buiten is, is er niemand om weg te halen. Het gaat niet goed voor niemand. Er zullen waarschijnlijk nog veel faillissementen zijn, maar ik denk dat de meeste frietkramen het wel zullen redden.

Is het een project om samen te werken met de Federatie Horeca Brussel?

Dit is een lopend project. Vier jaar geleden kwam de wetgeving voor de horeca en voor de frituur steeds meer naar elkaar toe, dus leek het logisch om nauw samen te werken. Daarom hebben wij een overeenkomst gesloten met Horeca Vlaanderen en Horeca Wallonie voor een nieuwe opdracht voor frituurpannen. Nu staan we op het punt het huwelijk met de Horecafederatie van Brussel te voltooien. De samenwerking zou zich toespitsen op wetgeving, vertegenwoordiging van zelfstandigen bij de verschillende overheden, enz. Unafri zou het beroep blijven vertegenwoordigen op het gebied van imago, opleiding, promoties en frituurcultuur.

Vanille Dujardin