Beginnen in de Horeca

Je hebt er altijd van gedroomd om een restaurant of café te beginnen. Je hebt je vaak voorgesteld hoe het eruit zou zien, wat er geserveerd zou worden, wie je zou kunnen ontmoeten onder het genot van een drankje. En dan op een dag, is het besloten, je gaat ervoor! Maar waar te beginnen? 

Hier is een ruwe schets van de volgorde waarin u de dingen moet doen om uw duurzaam voedselrestaurant gemakkelijker te maken en uzelf de beste kans op succes te geven.

1. Tot op de bodem gaan van uw concept

Wat wil je creëren? Wat voor soort keuken bieden jullie aan? In welke atmosfeer? Voor welke klanten?

Uw ideeën hoeven niet revolutionair te zijn – er zijn waarschijnlijk al te veel “bars met …”. – maar voordat je verder gaat moet je concreet kunnen praten over het eten, de sfeer en andere ideeën die je wilt opzetten. Gelukkig voor jou is dit het coolste deel, waardoor je kunt brainstormen en dromen over wat je maar wilt doen zonder je zorgen te maken over wat realistisch is of niet. Je hebt waarschijnlijk al veel ideeën in je hoofd, nu is het tijd om ze op papier te zetten.

Onze tips om een professionele brainstormer te worden:

  • Laat je inspireren door wat al bestaat en wat je leuk vindt: een concept in het buitenland, gerechten die je in een restaurant hebt geproefd, een receptenboek of lokale producten die je lekker vindt.
  • Besteed veel tijd aan het ontdekken van andere plaatsen en maak er een gewoonte van alles te noteren wat u aanspreekt.
  • Heb je eenmaal genoeg inspirerende ideeën, maak dan moodboards voor elk thema van je toekomstige woning:
    • Keuken / menu: wat wordt er daar geserveerd?
    • Visuele identiteit en communicatie: hoe ziet uw imago eruit?
    • Decoratie en sfeer: hoe ziet de plek eruit?

      Enkele hulpmiddelen die je kunnen helpen deze fase met vlag en wimpel door te komen:

      • Pinterest is een geweldig hulpmiddel om inspiratie op te doen en alles op één plek te vinden. Maak inspiratieborden met wat je maar wilt.
      • Schrijf in een notitieboekje of op een notitie-app alles op wat je opvalt als je een plek ontdekt: goede ideeën, wat je niet moet doen, hoeveel mensen er werken, wat zijn de openingstijden, waar is de decoratie van gemaakt, verandert het menu regelmatig, enz. Wees georganiseerd in je notities!
      • Maak uw moodboards met uw 10 favoriete elementen rechtstreeks in Powerpoint of op Google Slide: het is gemakkelijk te gebruiken en u kunt ze naar wens verbeteren.

      2. Netwerk en inzicht in het ecosysteem dat u betreedt

      Heb je ervaring in de horeca? Geweldig, je weet precies waar je het over hebt en je kent het klappen van de zweep. Waarschijnlijk kent u ook andere mensen in de sector. Als je geen ervaring hebt, maak je dan geen zorgen. Pas op dat je het werk niet idealiseert en bereid je goed voor op wat je te wachten staat.

      Idealiter werkt u een tijdje op een andere locatie om te leren wat er in het veld gebeurt. Als dit niet mogelijk is, probeer dan zoveel mogelijk contacten te leggen in de sector: dit zal u helpen om fouten te vermijden, om communicatiesteunpunten te hebben, om partnerschappen aan te gaan, om leveranciers te ontmoeten of zelfs om uw toekomstige vestiging te vinden.

      Wat uw situatie ook is, het is belangrijk om uw ideeën en uw project vanaf het begin te confronteren, en dat te blijven doen tijdens de ontwikkeling van uw project.

      Hieronder vindt u enkele manieren om in Brussel te netwerken en veel leuke ondernemers zoals u te ontmoeten:

      • Becook is een gedeelde keuken die maandelijks ontmoetingen tussen Brusselse voedingsondernemers organiseert.
      • RABAD is een netwerk van Brusselse voedselactoren dat jaarlijks tal van evenementen organiseert.
      • In de Brusselse kookscholen kunt u de toekomstige chef-kok van uw restaurant ontmoeten. Kijk eens naar Ceria of EFP.
      • Horeca Forma Be Pro is het referentiecentrum voor horecaopleidingen in Brussel.
      • Alle opleidingen in ondernemerschap zijn ook een gelegenheid om toekomstige ondernemers te ontmoeten: Greenlab, Crédal of JobYourself helpen u de mensen te vinden die u wilt ontmoeten.

      3. Ontwikkel uw project en krijg een overzicht van wat u moet doen

      De netwerkfase verloopt uiteraard parallel met al het andere. Zodra uw concept duidelijker is, kunt u beginnen met het plannen van de lancering ervan. U zult moeten werken aan zowel uw strategie als uw financiële prognose.

      Om uw strategie vast te stellen, begint u met een Business Model Canvas, een instrument dat veel wordt gebruikt door ondernemers van allerlei slag. Zo krijgt u een overzicht van het project en de inzet van de verschillende keuzes die u zult maken.

      Om uw financiële vooruitzichten te bepalen, zijn er vier stappen:

      • Maak op basis van het door u bedachte menu zo volledig mogelijke receptkaarten. Door uw recepten te koppelen aan de werkelijke prijzen van leveranciers, kunt u uw voedselkosten berekenen en de marge bepalen die u op elk verkocht product kunt maken. Om de verkoopprijzen te bepalen, vergelijkt u uw gerechten met die van de plaatsen waar u model staat, dit zal u een goede marge geven van aanvaardbare prijzen voor uw klant.
      • Bepaal de toekomstige vaste kosten van uw vestiging: huur, elektriciteit, water, werknemers, boekhouder, verzekering, enz. Deze zullen aanvankelijk fictief zijn, maar zullen u in staat stellen uw cijfers te controleren en aan te passen wanneer de gelegenheid voor een echte plaats zich voordoet. Nogmaals, vertrouw op de ervaring van uw netwerk of vraag hulp van een ervaren structuur om een ruw idee te krijgen van de cijfers.
        Pas op: houd bij de beoordeling van uw huurprijs rekening met de – zeer – vele maanden waarin u moet wachten op de uitkomst van uw bouwaanvraag!
      • Op basis van uw marges en kosten kunt u bepalen hoeveel gerechten u per week moet verkopen om winstgevend te zijn. Is het cijfer waar u op uitkomt realistisch? Zo niet, wat kun je dan beter doen om daar te komen? Vergelijk in ieder geval uw resultaten met uw inspiratiebronnen: lijkt het aantal werknemers dat u overweegt consistent? Lijkt het aantal omslagen/klanten per dag consistent?
      • Stel ten slotte een financieringsplan op: wat heb je nodig om op dag 1 van start te gaan (communicatiemiddelen, meubilair, kassa, kleine keukenapparatuur, enz.) Hoeveel gaat het je kosten? En natuurlijk, hoe gaat u deze investeringen financieren?

      Deze stap is het meest ingewikkelde deel, omdat u zich zult realiseren dat u veel dingen baseert op veronderstellingen. Het belangrijkste is dat u uw cijfers begrijpt en ze snel kunt aanpassen aan de mogelijkheden die u tegenkomt.

      Als u bang bent om u alleen aan cijfers of strategie te wagen, zoek dan een coachingsstructuur:

      • In Brussel worden regelmatig workshops Business Model Canvas georganiseerd.
      • Crédal steunt al enkele jaren duurzame restaurants en cafés, ga ze ontmoeten!

      4. Confronteer je toekomstige klanten

      Zodra uw project er op papier goed uitziet, is het tijd om uw potentiële toekomstige klanten te ontmoeten. Zo kunt u de gerechten die u wilt aanbieden, de reactie van de klanten op de prijzen en uw eerste communicatiekanalen testen; opwinding creëren rond het project en – wie weet – een eerste gemeenschap die zich aan u verbindt; en de potentiële klantenkring testen in een echte situatie.

      Het doel is uw hypotheses te valideren en een eerste klantenbestand op te bouwen. Een paar ideeën:

      • Organiseer table d’hôtes en observeer de reactie van uw gasten;
      • Zoek een plek voor jezelf bij privé evenementen en laat je eten proeven;
      • Organiseer een crowdfunding evenement en ontdek het potentieel van het project;
      • Neem deel aan een pop-up om jezelf een paar maanden in een echte situatie te testen.

      5. Laat je trainen en maak een goede start

      Train jezelf tijdens je creatieproces en ga zo snel mogelijk weg bij alles wat je zorgen baart.

      • Ga allereerst na welke gemeenten hebben besloten de opening van horecagelegenheden in bepaalde wijken te beperken om het commerciële aanbod te diversifiëren.
      • Mag je niet in het beroep werken? Zoek snel uit wat u wel en niet kunt bedienen, of zoek een partner
      • Ben je bang voor de ASFCA? Volg een opleiding en zorg ervoor dat je de regels volgt.
      • Heb je geen zakelijke management vaardigheden? Informeer u!
      • Weet je niet alle verzekeringen en vergunningen die je nodig hebt om te starten? Neem contact op met een verzekeringsmakelaar, Leefmilieu Brussel of contacteer ons. Lees ook de artikelen in 1819 over bouwvergunningen en verzekeringen.

      Het belangrijkste is om geen grijze gebieden over te laten die uw mentale belasting verhogen. Ga methodisch te werk, één ding tegelijk, terwijl u uw project ontwikkelt. Als je het geluk hebt om het project met meerdere mensen op te starten, verdeel dan de taken en word nog complementairder.

      6. Bereid uw lancering voor

      Of test je concept in een incubator zoals Kokotte!

      Is alles nu duidelijk in je hoofd? Ben je zeker van jezelf en klaar om te lanceren? Dit zijn de laatste stappen:

      • In de laatste 2-3 maanden voor uw lancering neemt u uw financiële plan door met banken om een principeakkoord te krijgen over een eventueel krediet.
      • Voor elke nieuwe horecagelegenheid is een voorafgaande bouwvergunning nodig. De procedure kan een jaar of langer duren, afhankelijk van de gemeente! Als u een horecaonderneming overneemt, controleer dan of de inrichting de specifieke bouwvergunning heeft die u nodig heeft: café? snackbar? pizzeria? bar? restaurant?
      • Om een vestigingsplaats te vinden, raadpleegt u Inventimmo, de databank voor professioneel vastgoed in Brussel. Maar pas op: deze of soortgelijke vastgoedsites controleren niet de bestaande bouwvergunning voor de geadverteerde eigendommen. Geloof niet de eigenaar, de makelaar of de voormalige exploitant. De enige betrouwbare bron is het plaatselijke planbureau.
      • Een goede tip: zoek een pand dat al precies de bouwvergunning heeft die u nodig heeft. Dit bespaart u maanden van procedures en een mogelijke tegenslag.
      • De Retail Unit van Hub Brussels kan u helpen bij het openen van uw zaak.
      • Bereid uw lanceringscommunicatie voor, verzamel mensen rond uw project en maak van uw opening een succes. Dit is het juiste moment om een crowdfunding campagne te starten.
      • Zoek een accountant die in uw project gelooft en bereid is u in dit avontuur te begeleiden.
      • Dien uw aanvragen in bij de verschillende regionale oproepen die u helpen bij uw lancering: OpenSoon helpt u bij het betalen van uw eerste huurprijzen, terwijl Village Finance projecten voor circulaire economie ondersteunt. Wees op de hoogte van de bestaande werkgelegenheidssubsidies.
      • Haal je bedrijfsnummer bij een zakelijk loket.

      Je bent op weg! De paar weken na je lancering zullen intens zijn: onvoorziene gebeurtenissen, vreugde en angst zullen je dagelijks leven doorkruisen.
      U hebt ongetwijfeld het administratieve en financiële beheer zo lang mogelijk uitgesteld ten gunste van de dagelijkse organisatie. Neem echter de tijd om terug te gaan naar de tekentafel: komen uw resultaten overeen met uw prognoses? Zo niet, hoe kunt u de situatie rechtzetten? Na de lancering kan het van essentieel belang zijn dat u onder toezicht blijft van een ondersteunende structuur om u aan te moedigen regelmatig de balans op te maken.