Beginnen in de Horeca

Ik moet weten hoe je een restaurant of café begint. Ik weet wat je moet doen, hoe je het kunt houden en hoe je het beter kunt leren kennen. En dan op een dag, het is tijd om te gaan, ben ik er! Maar waar begin je? 

Dit is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat uw restaurant een goede plek is om te eten en dat u de beste kans van slagen heeft.

1. Tot op de bodem gaan van uw concept

Wat wil je creëren? Wat voor soort keuken bieden jullie aan? In welke atmosfeer? Voor wat voor soort mensen?

Uw ideeën hoeven niet revolutionair te zijn - er zijn waarschijnlijk al te veel "bars met ...". - maar als ik zie dat ik een concrete uitspraak kan doen over de wereld, het vuur en andere ideeën die ik in praktijk wil brengen. Dit is een heel belangrijk deel van het proces, waarin ik kan brainstormen en nadenken over wat ik wil doen, zonder na te hoeven denken over wat realistisch is of niet. Ik heb veel ideeën in mijn hoofd, maar het is tijd om op papier aan de slag te gaan.

Onze tips om een professionele brainstormer te worden:

  • Laat mij u inspireren met wat ik het beste ken: een concept op het platteland, eten waar u van kunt genieten in een restaurant, een recept of lokale producten waar u van kunt genieten.
  • Je moet veel tijd nemen om andere plaatsen te bekijken en alles wat je ziet te noteren.
  • Heb je eenmaal genoeg inspirerende ideeën, maak dan moodboards voor elk thema van je toekomstige woning:
    • Keuken / menu: wat wordt er daar geserveerd?
    • Zichtbare identiteit en communicatie: hoe krijg je een goed imago?
    • Decoratie en sfeer: hoe ziet de plek eruit?

      Enkele hulpmiddelen die je kunnen helpen deze fase met vlag en wimpel door te komen:

      • Pinterest is een geweldige plek om inspiratie te vinden en alles wat je nodig hebt om een statement te maken. Maak inspiratieborden met wat je maar wilt.
      • In een nieuwsbrief of op een app kun je alles te weten komen over een bepaald onderwerp: goede ideeën, wat je niet moet doen, hoeveel mensen er werken, wat de openingen zijn, hoe de decoraties worden gemaakt, hoe het menu is geregeld, enz.
      • Maak uw moodboards met uw 10 favoriete elementen in Powerpoint of op Google Slide: het is gemakkelijk te gebruiken en u kunt het op uw eigen manier gebruiken.

      2. Netwerk en inzicht in het ecosysteem dat u betreedt

      Moet ik in de horeca werken? Ja, ik zie de voordelen van het werken in de sector. Maar er zijn andere mensen in de sector. Als ik geen werk heb, kan ik me niet veroorloven mijn baan te verliezen. Niet op dat je het werk niet idealiseert en bereid je goed voor op wat je te wachten staat.

      Het is ideaal om een afspraak te maken met een andere locatie om te weten te komen wat er in het veld gebeurt. Als dit niet mogelijk is, probeer dan zoveel mogelijk contacten te leggen in de sector: dit zal u helpen om fouten te vermijden, om communicatiesteunpunten te hebben, om partnerschappen aan te gaan, om leveranciers te ontmoeten of zelfs om uw toekomstige vestiging te vinden.

      Het is belangrijk dat je ideeën en je project vanaf het begin met elkaar worden geconfronteerd.

      Hieronder vindt u enkele manieren om in Brussel te netwerken en veel leuke ondernemers zoals u ontmoeten:

      • Becook is een gedeelde keuken die maandelijks ontmoetingen tussen Brusselse voedingsondernemers organiseert.
      • RABAD is een netwerk van Brusselse voedselactoren dat jaarlijks tal van evenementen organiseert.
      • In de Brusselse kookscholen vindt u de beste chef van uw restaurant. Kijk eens naar Ceria van EFP.
      • Horeca Forma Be Pro is het referentiecentrum voor horecaopleidingen in Brussel.
      • Alle handelingen op de markt zijn ook voor de marktspelers een punt van zorg: Greenlab, Crédal van JobYourself helpt u de mensen te vinden die u wilt ontmoeten.

      3. Ontwikkel uw project en krijg een overzicht van wat u moet doen.

      De netwerkfase wordt parallel aan de andere opgezet. Als uw concept goed is, moet u beginnen met de planning van de lancering. U kunt zowel aan uw strategie als aan uw financiële planning werken.

      Om uw strategie vast te stellen, begint u met een Business Model CanvasDit is een instrument dat vaak wordt gebruikt door mensen die in het veld werken. Hier ziet u een overzicht van het project en de details van de verschillende instrumenten die u kunt gebruiken.

      Als u een financiële beslissing wilt nemen, moet u drie stappen nemen:

      • Maak op basis van het door u bedachte menu zo volledig mogelijke receptkaarten. Door uw recepten te koppelen aan de werkelijke prijzen van leveranciers, kunt uw voedselkosten berekenen en de marge bepalen die u op elk verkocht product kunt maken. Om de verkoopprijzen te bepalen, vergelijkt u uw gerechten met die van de plaatsen waar u model staat, dit zal u een goede marge geven van aanvaardbare prijzen voor uw klant.
      • De vele zaken in uw huis: water, elektriciteit, water, elektriciteitsleveranciers, stookruimte, ventilatie, enz. Deze zaken kunnen fictief zijn. Nogmaals, vertrouw op de ervaring van uw netwerk of vraag hulp van een ervaren structuur om een ruw idee te krijgen van de cijfers.
        Niet op: houd bij de beoordeling van uw huurprijs rekening met de - zeer - vele maanden waar u moet wachten op de uitkomst van uw bouwaanvraag!
      • Op basis van uw marges en kosten kunt u bepalen hoeveel u per week moet uitgeven om een win-win situatie te bereiken. Is het realistisch om te verwachten dat u dit kunt bereiken? Hoe vergelijkt u uw resultaten met uw inspiratie: weet u met hoeveel werknemers u moet werken? Is het aantal werknemers consistent per dag?
      • Stel ten slotte een financieringsplan op: wat heb je nodig om op dag 1 van start te gaan (communicatiemiddelen, meubilair, kassa, kleine keukenapparatuur, enz.) Hoeveel gaat het je kosten? En natuurlijk, wat zijn de financiële gevolgen van deze investeringen?

      Deze stap is de belangrijkste, want je moet beseffen dat veel dingen gebaseerd zijn op veronderstellingen. Het beste is dat je vrij bent in je keuze en dat je verder moet kunnen gaan dan de beperkingen van je werk.

      Als je een strategie zoekt, moet je kijken naar een coachingsstructuur:

      • In Brussel worden regelmatig workshops Business Model Canvas georganiseerd.
      • Crédal steunt al enkele jaren duurzame restaurants en cafés, ga ze ontmoeten!

      4. Confronteer je toekomstige klanten

      Als uw project op papier wordt uitgevoerd, is het tijd om uw potentiële klanten erbij te betrekken. U kunt de factoren waarmee u rekening moet houden, de reactie van de klanten op de voorstellen en uw eerste test van het communicatiekanaal vaststellen; een project creëren en - zoals wij hebben gedaan - een eerste groep die u aan het project koppelt; en het potentieel van de klantenkring in een extreme situatie testen.

      Het gaat erom uw hypothesen te valideren en een eerste inventaris op te stellen. Een paar ideeën:

      • Organiseer een table d'hôtes en observeer de reactie van uw gasten;
      • Bekijk je eigen privé-evenementen en laat me weten wat je ervan vindt;
      • Organiseer een crowdfunding evenement en onderzoek het potentieel van het project;
      • Neem deel aan een pop-up om jezelf een paar maanden in een echte situatie te testen.

      5. Laat je trainen en maak een goede start

      Train mezelf in mijn creatieprocessen en ik zal altijd zorgen voor alles wat ik wil doen.

      • Ga allereerst na welke gemeenten hebben besloten de opening van horecagelegenheden in bepaalde wijken te beperken om het commerciële aanbod te diversifiëren.
      • Kan ik niet in het veld werken? Zoek snel uit wat u wel en niet kunt bedienenof zoek een partner
      • Hoe zit het met de ASFCA? Je kunt een verzoek indienen en kijken of je de regels wilt volgen.
      • Heb ik beheersverantwoordelijkheden? Informeer ons!
      • Heb ik niet alle checks and balances die ik nodig heb om te beginnen? Neem dan contact met ons op via een vertegenwoordiger, Leefmilieu Brussel van contact met ons. Lees ook de artikelen in 1819 over bouwvergunningen en verzekeringen.

      Het belangrijkste is dat u niet vergeet wat u moet doen om uw geestelijke gezondheid in toom te houden. Het is belangrijk om op een methodische manier te werken, maar ook op een manier die je in staat stelt je project uit te voeren. Als je het geluk hebt om het project met meerdere mensen op te starten, verdeel dan de taken en word nog complementairder.

      6. Bereid uw lancering voor

      Of test je concept in een incubator zoals Kokotte!

      Is alles goed in mijn leven? Moet ik met mezelf en met anderen kunnen praten? Dit zijn de laatste stappen:

      • In de eerste 2-3 maanden van uw lancering wordt u gevraagd een financieel plan op te stellen met de banken om een principe vast te stellen dat moet worden gevolgd in geval van een kredietcrisis.
      • Voor deze nieuwe horecagelegenheid is een noodzakelijke stap. De procedure kan een jaar of langer duren, afhankelijk van de gemeente! Als u van plan bent een restaurant te gebruiken, moet u nagaan welk type voedselvoorziening u nodig hebt: café? snackbar? pizzeria? bar? restaurant?
      • Om een vestigingsplaats te vinden, raadpleegt u InventimmoDe databank voor professionele bedrijven in Brussel. Maar niet op: deze of soortgelijke vastgoedsites controleren niet de bestaande bouwvergunning voor de geadverteerde eigendommen. Noch de eigenaar, noch de fabrikant, noch de normale exploitant mag dit doen. De enige betrouwbare bron is het plaatselijke planbureau.
      • Een goede tip: zoek een pand dat u helpt om de juiste keuze te maken. Deze biedt u een aantal procedures en een goede dekking.
      • De Retail Unit van Hub Brussel kunt u helpen bij het openen van uw zaak.
      • Bereid uw lanceringscommunicatie voor, verzamel mensen rond uw project en maak van uw opening een succes. Dit is het beste moment om een crowdfunding campagne te starten.
      • Zoek een accountant die in uw project gelooft en bereid is u in dit avontuur te begeleiden.
      • Dien uw aanvragen inj de verschillende regionale oproepen die u helpen bij uw lancering: OpenSoon helpt u bij het betalen van uw eerste huurprijzen, terwijl Village Finance projecten voor circulaire economie ondersteunt. Wees op de hoogte van de bestaande werkgelegenheidssubsidies.
      • Haal je bedrijfsnummer door een lokale autoriteit.

      Ik ben onderweg! De paar dagen voor ik begin zullen heel intens zijn: ik zal moeten omgaan met veel stress, angst en bezorgdheid.
      De administratieve en financiële aspecten van de organisatie zijn nog steeds van groot belang. Moet je naar de resultaten van je plannen kijken? Of anders, hoe kun je de situatie veranderen? Na de lancering is het essentieel dat u rekening houdt met het volgende een ondersteunende structuur om u aan te moedigen regelmatig de balans op te maken.