Een gids voor welzijn op het werk
Be Horeca

Be-Social: instructies voor welzijn op het werk

 

Managers in de horeca staan voor heel wat uitdagingen. De levenskwaliteit van horecamedewerkers is een even strategische als ingewikkelde kwestie… maar er zijn een aantal tips & tricks die u kunt gebruiken om van uw zaak een fantastische werkplek te maken, zonder daarbij uw omzet te schaden!

Door David Debin in samenwerking met Horeca Focus bureau social & solutions

Verander uw aanpak

Het probleem is voldoende bekend. U werkt hard als horecaondernemer, en uw personeel ook. Alles lijkt op rolletjes te lopen. Uw personeel wordt altijd op tijd en volgens de wet betaald. Toch gebeurt het regelmatig dat bepaalde personeelsleden u verlaten om elders te gaan werken of de sector zelfs voorgoed vaarwelzeggen. Hoe kan een restauranthouder voorkomen dat zijn personeel vertrekt en op zoek gaat naar nieuwe horizonten? U kunt uzelf bijvoorbeeld de vraag stellen: “Wat kan ik mijn werknemer bieden?” in plaats van “Wat moet mijn werknemer voor mij doen”? Horecaondernemers die minder moeilijkheden ondervinden om hun personeel te behouden, praten regelmatig face-to-face met elk van hun werknemers. Deze momenten worden van tevoren gepland en niet achterwege gelaten. Deze aanpak draagt bij aan een grotere betrokkenheid en deze erkenning is een belangrijke motivatie voor het personeel om hun baan niet op te geven.

Een diagnose stellen

Uw etablissement en uw teams zijn uniek. Het eerste wat u dus moet doen, is de werkomstandigheden van uw medewerkers in kaart brengen. Veel details zijn belangrijk. Wist u bijvoorbeeld dat obers in etablissementen met een groot terras soms meer dan 15 km per dag afleggen! Een dag in hun plaats is een goede manier om in de huid te kruipen van koks, obers, afwassers, enz. en een beter inzicht te krijgen in de wrijvingen op de werkvloer. Zo krijgt u een idee van de werkpunten die als eerste verbeterd moeten worden.

Voordelen bieden

Een gids voor welzijn op het werk
Een gids voor welzijn op het werk

Maar wat kunt u bieden dat andere restauranteigenaars niet bieden? Tegenwoordig is het vrij ongebruikelijk om horecapersoneel extralegale arbeidsvoordelen, een fulltime baan of een goed minimumloon te bieden. Natuurlijk hebben niet alle restaurants de mogelijkheid om verschillende voordelen aan te bieden, maar probeer u te onderscheiden en laat vooral zien dat u dat doet! Het is belangrijker dan ooit om een veilige, stabiele werkplek te bieden die voor haar personeel zorgt. Als u het zich financieel kunt veroorloven, is dit een mooie gelegenheid om uw kansen om die witte raaf in dienst te nemen aanzienlijk te verhogen.

Een systeem creëren dat goed werkt

Personeelsplanning en de administratie van loonkosten in de horeca zijn vaak een ingewikkelde en tijdrovende puzzel. Het wordt nog ingewikkelder als u naast vast personeel ook een beroep doet op flexi-jobs, uitzendkrachten en studenten. Gelukkig zijn er nu gebruiksvriendelijke tools die de planning en administratie van personeel vereenvoudigen. Een goed geolied systeem dat ook personeelsadministratie, people management en bedrijfsgegevens integreert en zowel ondernemers als personeel ten goede komt. Het kan aangewezen zijn om bepaalde tijdelijke jobs en taken uit te besteden. Neem werknemers aan op basis van hun sterke punten en voorkeuren.

Werkplekken beveiligen

De gezondheid van uw werknemers vereist soms dat u uw gewoonten een beetje aanpast. Onderhoudskwesties moeten bijvoorbeeld altijd als een prioriteit en met de grootste zorg worden behandeld. Een doorgebrande lamp of een gebroken tegel op de vloer zijn vermijdbare oorzaken van ongelukken. Vraag uzelf af hoe u uw werkplekken kunt verbeteren. Antislipvloeren en andere verlichting kunnen een wereld van verschil maken.

De levenskwaliteit van uw werknemers verbeteren

Opslag, de inrichting, rustruimtes,… soms kunnen een paar details het dagelijkse leven van uw werknemers verbeteren. Denk ook na over hoe u het werk organiseert. Als sommige werknemers repetitieve taken uitvoeren, introduceer dan een roostersysteem. In veel gevallen kan het werken met z’n tweeën bepaalde taken lichter maken, terwijl de productiviteit en het welzijn toenemen.

Ontplooiingsmogelijkheden voorstellen aan uw personeel

Luister naar uw medewerkers en beantwoord hun vragen. Wat zijn hun doelen en ambities? Willen sommigen van hen zich in een specifiek gebied ontplooien? Probeer deze kwaliteiten te benutten en te ontwikkelen. Uw werknemers zullen zich gewaardeerd voelen, hun inspanningen zullen worden opgemerkt en tegelijkertijd zal uw bedrijf profiteren van hun vooruitgang in deze nieuwe ervaringen. Als uw medewerkers niet het gevoel hebben dat ze zich bij u kunnen ontwikkelen of de kans krijgen om verantwoordelijkheid te dragen, is het risico groot dat ze hun geluk elders gaan beproeven… of erger nog, de horeca voorgoed de rug toekeren. Bovendien, als parttimers of ondersteunend personeel kansen zien om zich te ontwikkelen en op te klimmen in de hiërarchie, kunt u ze behouden door ze ervan te overtuigen carrière te maken in uw etablissement.

Luisteren naar uw lichaam

Een gids voor welzijn op het werk
Een gids voor welzijn op het werk

In beroepen die zo fysiek zijn als de horeca, wordt veel gevraagd van het lichaam. Een slechte lichaamshouding, risicovolle praktijken en vermoeidheid zijn de voornaamste oorzaken van bedrijfsongevallen. Luisteren naar je lichaam, weten hoe je het moet verzorgen en de juiste bewegingen beheersen, zijn niet altijd vanzelfsprekend. Opleiding is daarom een essentiële bondgenoot. Werknemers helpen om hun vaardigheden te ontwikkelen, is de sleutel om de betrokkenheid te vergroten en werknemers te behouden. U kunt ook verder gaan door een gespecialiseerde organisatie te vragen u te helpen bij het werken aan de lichaamshouding. En om de effecten van enorme druk en de seizoenen te minimaliseren, zou u eventueel coaching kunnen overwegen om te leren hoe u beter met stress kunt omgaan?

Organiseer (doorlopende) opleidingen

Overweeg om een (verplicht) opleidingsprogramma in te voeren. Dit zal uw werknemers enthousiast maken: ze zullen leergierig zijn en geneigd zijn om langer in uw zaak te blijven werken. Vergeet nooit dat uw personeel een grote invloed heeft op de ervaring die uw gasten beleven, en dat zij nog belangrijker zijn dan het concept zelf, of zelfs het assortiment. Waarom dus investeren in interieurdesign en niet in de ontwikkeling van personeel?

Communiceren

Het welzijn, de gezondheid en de betrokkenheid van uw personeel of werknemers kan niet functioneren zonder dialoog! Door te luisteren, kunt u verbeterpunten identificeren en de grote lijnen van uw persoonlijke actieplan uittekenen. Communiceren is ook een uitstekend preventiemiddel. Maak uw werknemers bewust van risicovolle praktijken door middel van affiches of tijdens dialoogmomenten. Besteed exact evenveel tijd en energie aan de communicatie met uw personeel als aan de communicatie met gasten. Luister naar uw medewerkers. Welke verwachtingen hebben ze? Sommigen willen meer flexibiliteit. Probeer om dit op te nemen in de organisatie.

Complimenten geven aan het personeel

Er is een latent gebrek aan positieve feedback. Complimenteer daarom af en toe uw personeel en geef ze persoonlijke aandacht. Concentreer u op de dingen die goed gaan en plaats ze in de aandacht. Complimenten krijgen draagt bij aan een beter zelfbeeld bij medewerkers en versterkt het verantwoordelijkheidsgevoel.

Plan taken en administratie

Neem meer tijd om uw restaurantpersoneel goed te beheren met behulp van intelligente integraties. Er zijn integraties met personeelssystemen die het gemakkelijker maken om te plannen, lonen en fooien uit te betalen, enzovoort. Dit bespaart u heel wat werk en stelt u in staat om in één oogopslag kloktijden, personeelskosten, overuren en vele andere praktische functies te zien.

Waak over uw reputatie

Net zoals restauranthouders elkaar kennen en met elkaar praten, zo hebben ook werknemers de gewoonte om hun gevoelens op het werk te delen. Als uw personeel niet tevreden is of het gevoel heeft niet eerlijk te worden behandeld, zal het niet aarzelen om te klagen bij collega’s in de horeca. Wat voor voordelen u ook biedt, weinig goed opgeleide en ervaren mensen zullen solliciteren naar een job in een restaurant dat een slechte reputatie heeft op het vlak van personeel. Omgekeerd, als u bekend staat om de goede zorgen die u aan uw personeel besteedt, vergroot u uw kansen aanzienlijk om veel sollicitaties te ontvangen.

Positioneer uzelf goed om het juiste personeel aan te trekken

Zorg ervoor dat u zichtbaar bent op sociale netwerken… en dat u uw personeel regelmatig in de schijnwerpers plaatst. De meeste mensen die op zoek zijn naar een job hebben de pagina’s van restaurants al geraadpleegd om een idee te krijgen van de manier waarop ze werken. Door te benadrukken dat uw personeel gelukkig en tevreden is onder uw vleugels en door te laten zien hoe boeiend de dagelijkse taken kunnen zijn, vergroot u uw kansen om de juiste mensen aan te trekken. Maar opgepast: wees eerlijk en geef niet de verkeerde indruk. Mensen schatten de werkelijkheid vaak toch correct in!

Laat u goed omringen

Eén van de problemen waar horeca-exploitanten mee te maken krijgen, is het grote personeelsverloop. De horeca is een veeleisende, vermoeiende baan, vaak met slecht opgestelde contracten, onregelmatige werktijden en een middelmatig salaris. Het is bijna onvermijdelijk dat velen zin hebben om zich professioneel om te scholen. Erger nog, de gezondheidscrisis die we achter de rug hebben, heeft ertoe geleid dat sommigen uit de sector zijn gestapt. Maar met wat goed advies kunt u uw kansen vergroten om het juiste personeel aan te nemen dat geboeid blijft door gastronomie en een goede service. En als u die zeldzame parel eenmaal hebt gevonden, moet u ze des te meer in de watten leggen. Ieder zijn beroep! Uw specialiteit is uw zaak te laten leven. Tussen het omgaan met klanten, het managen van uw teams, het leven in de keuken en het runnen van uw zaak, zit uw agenda al behoorlijk vol! Waarom delegeert u niet een aantal van deze taken aan specialisten? Als het bijvoorbeeld gaat om sociale bescherming, kies dan een partner die de specifieke kenmerken van uw sector kent en begrijpt. Een adviseur kan naar u luisteren en de specifieke kenmerken van uw bedrijf beoordelen. Hij zal u garanties kunnen bieden die zowel aan uw behoeften als aan die van uw werknemers voldoen.