Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Social: instructies voor welzijn op het werk
Be Horeca

Be-Social: instructies voor welzijn op het werk

Een gids voor welzijn op het werk

 

Managers in de horeca zijn verantwoordelijk voor heel wat management. De levenskwaliteit van horecamedewerkers is een even strategische als ingewikkelde kwestie... maar er zijn een aantal tips & tricks die u kunt gebruiken om van uw zaak een fantastische werkplek te maken, zonder daarbij uw omzet te schaden!

Door David Debin in samenwerking met Horeca Focus bureau social & solutions

Verander uw aanpak

Het probleem is voldoende bekend. U werkt hard als horecaondernemer, en uw personeel ook. Alles lijkt op rolletjes te lopen. Ons personeel is altijd op tijd en in het nat. Toch gebeurt het regelmatig dat bepaalde personeelsleden u verlaten om elders te gaan werken of de sector zelfs voorgoed vaarwelzeggen. Hoe kan een restauranteigenaar zeggen dat zijn of haar personeel betrokken zal worden bij nieuwe horizontale activiteiten? Je kunt jezelf ook de vraag stellen: "Wat kan ik voor mijn personeel doen?" in plaats van "Wat kan mijn personeel voor mij doen? Horecaondernemers die minder moeilijkheden ondervinden om hun personeel te behouden, praten regelmatig face-to-face met elk van hun werknemers. Deze momenten worden van tevoren gepland en niet achterwege gelaten. Deze aanpak leidt tot veel verraad, en deze ervaring is een grote motivator voor het personeel, omdat het betekent dat hun werk niet wordt vergeten.

Een diagnose stellen

Uw etablissement en uw teams zijn uniek. Het eerste wat je moet doen, is de werkpraktijken van je verpleegkundigen leren kennen. Veel details zijn belangrijk. Je moet ook weten dat je in instellingen met grote terreinen meer dan 15 km per dag aflegt! Een dag in hun plaats is een goede manier om in de huid te kruipen van koks, obers, afwassers, enz. en een beter inzicht te krijgen in de wrijvingen op de werkvloer. Dit geeft je een idee van het soort werk dat eerst moet worden uitgevoerd.

Voordelen bieden

Een gids voor welzijn op het werk
Een gids voor welzijn op het werk

Maar wat heb jij te bieden dat andere restauranthouders niet hebben? Tegenwoordig is het vrij ongebruikelijk om horecapersoneel extralegale arbeidsvoordelen, een fulltime baan of een goed minimumloon te bieden. Natuurlijk hebben niet alle restaurants het lef om een breed scala aan diensten aan te bieden, maar vraag advies en zorg dat je weet wat je kunt verwachten! Het is beter dan niets om een solide, stabiel bedrijf te hebben dat goed is voor je personeel. Als je je zorgen maakt over je financiën, is het een goed idee om ervoor te zorgen dat je gezin altijd de juiste hoeveelheid geld op de juiste plaats kan houden.

Een systeem creëren dat goed werkt

Personeelsplanning en de administratie van banen in de horeca zijn een complexe en tijdrovende puzzel. Dit komt niet alleen door het grote aantal mensen dat erbij betrokken is, maar ook door de behoefte aan flexbanen, stageplaatsen en studenten. Gelukkig zijn er nu gebruiksvriendelijke tools die de planning en administratie van personeel vereenvoudigen. Een goed geolied systeem dat ook personeelsadministratie, people management en bedrijfsgegevens integreert en zowel ondernemers als personeel ten goede komt. Het kan een geweldige manier zijn om veel nieuwe banen te krijgen en er je voordeel mee te doen. Neem werknemers aan op basis van hun sterke punten en voorkeuren.

Werkplekken beveiligen

De goodwill van onze klanten betekent dat ons bedrijf wordt beschermd. Onderhoudskwesties moeten bijvoorbeeld als een prioriteit en met de grootste zorg worden behandeld. Een doorgebrande lamp of een gebroken tegel op de vloer zijn vermijdbare oorzaken van ongelukken. Vertel jezelf wat je moet doen. Antislipvloeren en andere verlichting kunnen een wereld van verschil maken.

De levenskwaliteit van uw werknemers verbeteren

Opslag, de inrichting, rustruimtes,... soms kunnen een paar details het dagelijkse leven van uw werknemers verbeteren. Denk ook na over hoe u het werk organiseert. Als sommige van je klanten herhalende cursussen volgen, introduceer dan een roostersysteem. In veel gevallen kan werk worden gedaan met twee of meer herhalende stappen, zodat de productiviteit en winstgevendheid behouden blijven.

Ontplooiingsmogelijkheden voorstellen aan uw personeel

Luister naar uw medewerkers en beantwoord hun vragen. Wat zijn hun behoeften en ambities? Zien ze zichzelf in een specifiek vakgebied? Probeer deze kwaliteiten te benutten en te ontwikkelen. Uw medewerkers zullen goed geïnformeerd zijn, er zal rekening worden gehouden met hun suggesties en uw bedrijf zal profiteren van hun betrokkenheid bij deze nieuwe gebieden. Als uw medewerkers niet het gevoel hebben dat ze zich bij u kunnen ontwikkelen of de kans krijgen om verantwoordelijkheid te dragen, is het risico groot dat ze hun geluk elders gaan beproeven... of erger nog, de horeca voorgoed de rug toekeren. Bovendien, als parttimers of ondersteunend personeel kansen zien om zich te ontwikkelen en op te klimmen in de hiërarchie, kunt u ze behouden door ze ervan te overtuigen carrière te maken in uw etablissement.

Luisteren naar uw lichaam

Een gids voor welzijn op het werk

In uiteenlopende sectoren als de horeca is er veel bezorgdheid over het lichaam. Een slechte lichaamshouding, risicovolle praktijken en vermoeidheid zijn de voornaamste oorzaken van bedrijfsongevallen. Het feit dat je naar je kleding moet kijken, dat je moet kunnen zien wat je moet doen en dat je je moet kunnen bewegen, is niet iets vanzelfsprekends. Opleiding is een essentiële bondgenoot. Werknemers helpen om hun vaardigheden te ontwikkelen, is de sleutel om de betrokkenheid te vergroten en werknemers te behouden. U kunt ook verder gaan door een gespecialiseerde organisatie te vragen u te helpen bij het werken aan de lichaamshouding. En als je de effecten van enorme stress en aanvallen wilt minimaliseren, kun je dan wat coaching krijgen om je te laten zien hoe je met stress om kunt gaan?

Organiseer (doorlopende) opleidingen

Overweeg om een (verplicht) opleidingsprogramma in te voeren. Dit moet uw werknemers enthousiast maken: ze zullen er het beste van kunnen maken en meer in uw regio kunnen werken. We weten ook dat uw personeel veel vertrouwen heeft in de diensten die ze leveren, en dat ze niet beter zijn dan het concept zelf, of zelfs het assortiment. Waarom investeren in interieurontwerp en niet in het ontwerp van mensen?

Communiceren

De gezondheid, veiligheid en beveiliging van uw personeel en werknemers kan niet zonder dialoog! Door te luisteren, kunt u verbeterpunten identificeren en de grote lijnen van uw persoonlijke actieplan uittekenen. Communiceren is ook een nuttige preventieve maatregel. Maak uw werknemers bewust van risicovolle praktijken door middel van affiches of tijdens dialoogmomenten. Besteed exact evenveel tijd en energie aan de communicatie met uw personeel als aan de communicatie met gasten. Luister naar uw medewerkers. Welke opties heb je? Sommigen willen meer flexibiliteit. Probeer om dit op te nemen in de organisatie.

Complimenten geven aan het personeel

Dit is een latente bron van positieve feedback. Complimenteer je personeel zo goed mogelijk en geef ze je persoonlijke aandacht. Concentreer je op de dingen die belangrijk voor je zijn en neem ze mee in je werk. Complimenten krijgen draagt bij aan een beter zelfbeeld bij medewerkers en versterkt het verantwoordelijkheidsgevoel.

Plan genomen en administratie

Haal het meeste uit je restaurantervaring met intelligente integratie. Er zijn integraties met persoonlijke systemen waarmee je naast andere diensten ook je eten kunt plannen, beheren en bedienen. Dit bespaart u heel wat werk en stelt u in staat om in één oogopslag kloktijden, personeelskosten, overuren en vele andere praktische functies te zien.

Waak over uw reputatie

Net zoals restauranthouders elkaar kennen en met elkaar praten, zo hebben ook werknemers de gewoonte om hun gevoelens op het werk te delen. Als uw personeel niet tevreden is of het gevoel heeft niet eerlijk te worden behandeld, zal het niet aarzelen om te klagen bij collega's in de horeca. Wat ons betreft zijn er veel mensen die willen solliciteren naar een baan in een restaurant dat een goede reputatie heeft op het gebied van personeel. Omgekeerd, als u bekend staat om de goede zorgen die u aan uw personeel besteedt, vergroot uw kansen aanzienlijk om veel sollicitaties te ontvangen.

Positioneer uzelf goed om het juiste personeel aan te trekken

Houd er rekening mee dat je altijd op sociale netwerken zit... en dat je personeel altijd op zoek is naar nieuwe kansen. De beste mensen die op zoek zijn naar een baan vinden de pagina's van restaurants vol informatie om hen een idee te geven van hoe ze moeten werken. Door te benadrukken dat uw personeel gelukkig en tevreden is onder uw vleugels en door te laten zien hoe boeiend de dagelijkse taken kunnen zijn, vergroot uw kansen om de juiste mensen aan te trekken. Maar zoals je ziet is het allemaal heel gemakkelijk en hoef je niet bang te zijn. Mensen schatten de werkelijkheid vaak toch correct in!

Laat u goed omringen

Eén van de problemen waar horeca-exploitanten mee te maken krijgen, is het grote personeelsverloop. De horeca is een complexe, snel veranderende sector, met langlopende contracten, een breed scala aan diensten en een middelgrote loonlijst. Het is duidelijk dat we ons werk professioneel moeten blijven aanpakken. Bovendien betekent het risicomanagement dat we uiteindelijk inkopen dat onze werknemers zijn overgenomen door de sector. Maar met zo'n goed advies weet je zeker dat je het beste krijgt van het personeel, dat zich inzet voor gastronomie en goede service. En als je op zoek bent naar een geweldige plek om te verblijven, zul je er nog meer van kunnen genieten. Ieder zijn beroep! Jouw specialiteit is je eten. Tussen het ontmoeten van je klanten, het managen van je teams, het werken in het veld en het runnen van je bedrijf, vliegt je agenda uit de papieren! Waarom delegeer je niet zoveel mogelijk van dit werk aan specialisten? Als het bijvoorbeeld gaat om sociale bescherming, kies dan een partner die de specifieke kenmerken van uw sector kent en begrijpt. Een adviseur kan naar u luisteren en de specifieke kenmerken van uw bedrijf beoordelen. Hij zal u garanties kunnen bieden die zowel aan uw behoeften als aan die van uw werknemers voldoen.

Mobiele versie afsluiten