Beroep: geluidsontwerper voor de horeca
Be Horeca

Be-Job : Beroep : geluidsontwerper voor de horeca

 

Mensen kiezen voor een bepaald etablissement vanwege zijn aanbod, de inrichting, de kwaliteit van de bediening of het vriendelijke personeel, maar ook vanwege de soundtrack die een onderdeel is van de beleving. Dan Klein, muzikant en melomaan, is een van de experts die zich buigt over de muzikale aankleding van horecazaken en hij pakt onze oren helemaal in.

Door Sigrid Descamps.

Als muzikant, producer, DJ en consultant is Dan Klein een welbekende figuur in de Belgische muzieksector. Gedurende meer dan tien jaar kreeg hij iedereen op de dansvloer met de rockgroep Vismets. Daarna legde hij zich toe op het componeren van soundtracks voor film en televisie. Nu werkt hij achter de schermen en staat in voor de orkestratie van de soundtracks voor films en series, maar vooral ook voor het sound design van Belgische en buitenlandse horecazaken. Een bijzonder beroep.

Hoe wordt iemand van rockster sound designer?

Dan Kleine
Dan Kleine

(Glimlacht) Ik ben altijd een muziekfanaat geweest, al voor ik zelf muziek maakte. Ik ben muzikant geworden omdat ik dat leuk vond en omdat ik er aanleg voor bleek te hebben. Toen ik vader werd, bleef ik weliswaar optreden, maar het ritme paste niet meer bij mijn leven. Dus ben ik filmmuziek gaan maken, wat ik graag doe. Tegelijkertijd werd ik resident bij Kiosk Radio; ik verzamel vinyl van verschillende stijlen, soms heel specifieke genres. Ik werd gevraagd om mijn platen te komen draaien op Kiosk en ik kreeg veel goede feedback op mijn programmering. Omdat Jean-Michel André, die toen eigenaar was van het JAM Hotel, wist dat ik een verzameling Japanse muziek had, vroeg hij me het sound design te maken voor het Japanse kuuroord Atsukan dat hij samen met Lionel Jadot had ontworpen. Het was mijn eerste project in dat genre en ik wist niet eens hoe ik het moest factureren (lacht). In feite keer ik met sound design terug naar mijn eerste liefde: muziek. Vandaag nemen mensen contact op met de muziekkenner, niet met de rocker. Ik leg in feite nooit de nadruk op dat stuk van mijn carrière, omdat ik niet wil dat mensen denken dat ik alleen maar rocksferen kan creëren, terwijl ik tot dusver nog geen enkel rocknummer in mijn afspeellijsten opgenomen heb.

Wat waren uw voornaamste projecten na Atsukan?

Daarna bracht Lionel Jadot me in contact met de eigenaars van een foodcourt in Lyon, de Food Society. Dat is een multiculturele plek waar ik veel van mezelf in kwijt kon door er mijn passie voor wereldmuziek op los te laten. Voor hen heb ik een muzikale reis samengesteld, wat heel goed uitpakte. Dit project leidde tot een andere opdracht: er was de Certo, het House of Diamonds… Daarna volgde de playlists voor het merk Bellerose. Vervolgens heb ik mijn eigen muziekadviesbureau opgezet, Mustard & Bongo. Maar de echte doorbraak kwam toen ik een weekend doorbracht in La Mamounia, waar ik de kans kreeg de plek te doorvoelen, ze te observeren, te beluisteren. Eenmaal terug in Brussel, heb ik een voorbereidend project uitgewerkt en vijf emblematische zones in het hotel op muziek gezet. Dat heb ik naar hen gestuurd en het beviel ze. Vanaf dan is alles in een stroomversnelling terechtgekomen en volgde het ene project op het andere. Ik heb veel voor Litvine Society gewerkt: zo creëerde ik het sound design voor La Villa Lorraine, Le Variétés, Lily’s, Lola, ik heb net het Jam hotel in Lissabon afgemaakt… En nu ga ik werken aan The Mix.

Waarop moet u letten als u een sound design maakt voor een plaats?

Dan Kleine
Dan Kleine

Drie dingen moeten samenkomen: de verwachtingen van de klant, de doelgroep en je eigen persoonlijkheid. Het is een evenwichtsoefening tussen deze drie elementen. Voor elk project ga ik vooraf naar de locatie, om de plek te voelen, de mensen te ontmoeten… Dan ga ik terug om te kijken of het concept past en ik pas het aan als dat nodig is.

“Als je een restaurant of hotel bezoekt, is het belangrijkste de ervaring, en muziek helpt om die te sublimeren.”

Hoe lang zijn de soundscapes die u creëert?

Dat hangt af van de locatie. Voor een hotellobby moet ik denken in termen van minimum 24 uur. Dan probeer ik lange stukken te programmeren die melodisch niet te sterk opvallen, wat helpt om een zekere redundantie te vermijden omdat deze stukken minder herkenbaar zijn. Ik wil niet dat klanten of personeel denken: “Dit nummer kan ik niet meer horen” (lacht). Dus in dat geval werk ik met heel lange nummers om een achtergrond, sfeer te creëren. In het algemeen probeer ik minstens twee keer zoveel te leveren als ze nodig hebben. Als de klant zegt ‘Dit is wat er gebeurt tussen 8u ’s ochtends en 4u in de namiddag en dan moet er deze muziekstijl gespeeld worden’, dan hebben we het over een periode van 8 uur en adviseer ik om 16 uur te leveren. Zo vermijd ik elk risico op redundantie. Ik werk de afspeellijsten elke maand bij. Voor de rest hangt het natuurlijk allemaal af van het budget, de wensen. En van het materiaal waarmee je werkt. Als ik ‘ambient’ maak, met lagen synths, is er niet veel uitgesproken melodie, maar wel een langgerekt stuk. In dat geval hoef ik de playlist in het begin minder te verrijken, omdat de muziek het oor van de klant heel geleidelijk inneemt. Dan kom ik niet met iets heel precies of herkenbaars.

Compileert u songs of componeert u ze zelf?

Voor dit soort projecten doe ik alleen programmering. Mensen komen bij me aankloppen vanwege mijn gehoor. Misschien word ik ooit gevraagd om te componeren, maar dat is een heel andere aanpak…

Hoe vaak vernieuwt u uw playlists?

Ik stel over het algemeen voor om ze elke maand met 20% te vernieuwen. Ik vervang geen bestaande tracks, ik voeg nieuwe toe. Het wordt interessant omdat er aldus na een aantal maanden, of zelfs na een jaar, een zeer rijk aanbod ontstaat. Niets weerhoudt me ervan om het geheel later opnieuw te bekijken, niet door helemaal opnieuw te beginnen, maar door bijvoorbeeld een aantal van de eerste stukken te verwijderen en aan te vullen met andere.

Werkt u op basis van een forfait?

Voor het aanmaken van playlists werk ik per uur op basis van een schatting. Voor updates vraag ik een vaste prijs. Het grootste en meest tijdrovende deel van het werk is de creatie van de basisidentiteit, het vinden van alle tracks die het basisaanbod zullen vormen. Ik besteed enorm veel tijd aan muziek beluisteren, aan het zoeken en classificeren van geluiden per familie, per universum… Vervolgens verzamel ik uit al deze bestanden die ik non-stop creëer de tracks die in die categorieën passen.

“Op sommige plaatsen zal mijn muziek mensen helpen om te ontspannen, en op andere plaatsen zal ze hen aanzetten om te dansen!”

Gebruikt u om uw playslists uit te zenden platformen als Spotify?

Dan Kleine
Dan Kleine

Nee, dat is illegaal (zie elders in dit nummer). Aan de andere kant hebben enkele voormalige Spotify-medewerkers in 2013 Soundtrack Your Brand gecreëerd, een volledig legaal professioneel platform voor restaurants, hotels, winkels, etc. Het is een uitzonderlijke en zeer betrouwbare tool, waarmee ik afspeellijsten op afstand kan beheren. Ik kan bijvoorbeeld zien welke nummers op welk moment worden afgespeeld en de programmering en de kalender aanpassen… Het personeel in de betrokken etablissementen heeft er geen toegang toe, zij kunnen alleen het geluid aanpassen.

Wat is uw grootste uitdaging?

Klanten verrassen met iets wat ze niet per se hadden verwacht. Dat vind ik leuk. Ik volg soms ook heel precieze briefings, waarbij ik begrijp dat het geen zin heeft om te proberen met iets anders te omen. Aan de andere kant, als ik mezelf mag uiten, is dat geweldig omdat ik dan risico’s kan nemen en geluiden kan laten horen die we niet noodzakelijk kennen. Ik vat mijn werk graag samen door te zeggen dat ik haute couture easy listening maak (glimlacht). Ik zie mezelf als een maker van herinneringen, met emotie als grondstof. Als je een restaurant of hotel bezoekt, is de ervaring het belangrijkst en muziek helpt om ze te sublimeren. Ons emotionele geheugen is nauw verbonden met geluiden, dus muziek wordt een krachtig instrument dat ons dingen kan laten voelen, maar ook acties en reacties kan uitlokken… Ik denk graag dat mijn muziek op sommige plekken mensen zal helpen ontspannen en op andere plekken ervoor zal zorgen dat ze willen dansen!
instagram.com/mustard.and.bongo
facebook.com/mustardandbongo/