auto - verkeer -Goede zet
Nieuws Mobiliteit

Good Move-plan: hoe ver staan we?

Sinds de uitvoering van het verkeersplan Good Move ondervinden veel bedrijven moeilijkheden. De Federatie Horeca Brussel en Stad Brussel doen hun uiterste best om oplossingen te vinden en te communiceren over het verkeer in Brussel. Wat is de situatie nu ?

Er zijn verschillende oplossingen voor leveringen, maar ook voor communicatie over het verkeer in de buurt van winkels. Deze informatie, die niet algemeen bekend is, is essentieel voor handelaars.

nl

Problemen met leveringen

Leveringen zijn natuurlijk altijd mogelijk in de verschillende gebieden van het Pentagon. Leveringen in de voetgangerszone (bekend als de zone met beperkte toegang, ZAL) blijven hetzelfde en kunnen worden uitgevoerd tot 11.00 uur.

Bedrijven in een straat waar een paal of camera is geplaatst, kunnen de stad om toegang verzoeken. Bezorgers kunnen ook toegang vragen tot de paaltjes/filters om hun verschillende leveringen in de verschillende wijken van de Vijfhoek te doen zonder terug te moeten via de binnenring. Alle informatie over deze vergunningen is hier te vinden: https://www.bruxelles.be/autorisations-acces

Wat de leveringen van handelaren betreft, kunnen buurtbewoners/handelaren die zich in een beperkt gebied (ZAL) bevinden, om toegang verzoeken.

Andere essentiële hulpmiddelen

Met de Zcard kunt u nagaan hoe uw bedrijf het best bereikbaar is met verschillende middelen (lopen, fietsen, openbaar vervoer of auto): kaart circulatieplan.
Kleine zakkaarten zijn beschikbaar en/of aan u uitgedeeld. Als u ze niet heeft ontvangen, laat het ons dan hier weten: Kabinet.B.Dhondt@brucity.be

Bestuurders worden vanaf de Petite Ceinture naar hun bestemming geleid en kunnen parkeren op een van de vele openbare parkeerplaatsen. In de parkeergarages in de stad Brussel zijn bijna 10.000 parkeerplaatsen beschikbaar. De Pcard+ “I Shop in Brussels” is nog steeds beschikbaar (€ 15 gratis parkeren en € 15 shoptegoed voor elke nieuwe aanvraag).

Alle wijken en straten blijven toegankelijk, evenals alle openbare parkeerplaatsen.

De verschillende operatoren zoals Waze en Google zijn op de hoogte gebracht van deze wijzigingen. Als u met een andere routeplanner werkt, zorg er dan voor dat deze is bijgewerkt.

Een gepersonaliseerde toegankelijkheidskaart voor klanten van etablissementen of om te communiceren op sociale netwerken is ook mogelijk, door een aanvraag in te dienen bij de VZW Ondernemen.

Werkzaamheden in de tunnel van de Trône

Sinds deze zomer zorgen de werkzaamheden aan de Troon-tunnel voor grote verkeershinder in Brussel. Vanaf vandaag gaan deze werkzaamheden een nieuwe fase in, waardoor de weg weer via de tunnel naar de Belliardstraat loopt en niet meer over de oppervlakte, wat de hinder tot een minimum zou moeten beperken.

Vanaf eind november zal Brussel Mobiliteit de werkzaamheden alleen ‘s nachts voortzetten. “In het kader van de recente invoering van het nieuwe vijfhoeksverkeer, de huidige energiecrisis en de komende feestdagen willen we de hinder van de werkzaamheden in de Trotunnel nogmaals beperken”, legt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt uit. “We hebben daarom besloten om eerder dan gepland over te schakelen op een nachtscenario, waarbij de tunnels overdag open zijn voor het verkeer. Op die manier zullen bewoners, bezoekers en handelaren veel minder hinder ondervinden van de noodzakelijke verbouwingen.

“De eindejaarsfeesten zijn momenten waarop veel Brusselaars en niet-Brusselaars naar het hypercentrum trekken; uiteindelijk moet het verkeer, ongeacht het vervoermiddel, vlot verlopen om deze bekende rage levendig te houden en vooral om iedereen zin te geven het stadscentrum opnieuw te ontdekken: dit wordt het mooiste bewijs van liefde voor onze winkeliers en de horeca!” voegt Ludivine de Magnanville, voorzitster van de Federatie Horeca Brussel, eraan toe.

Een toegangsprobleem melden

Voor specifieke problemen kunt u contact opnemen met Fabian Maingain of Bart Dhondt.

Om deze verandering te begeleiden zal het Good Move-plan in de loop van het jaar worden geëvalueerd (reistijden, congestie van auto’s, transitverkeer, enz.) zodat het kan worden aangepast.