Be Horeca

Be-Job : Beroep: bloemsierkunstenaar

 

Hij studeerde Schone Kunsten, maar vond in bloemen en planten zijn ware expressievorm. In de vingers van Damien Overputte transformeren bloemen en planten tot heuse kunstwerken. Die zijn onder andere te bewonderen in een tiental grote Brusselse luxehotels. Hij vertelt graag over zijn aparte vak dat hij tot in de finesses leerde aan de zijde van Daniel Ost.
Interview Sigrid Descamps. Foto’s: Damien Overputte – Do Flowers.

Be-Horeca: Was u als kind ook al zo gefascineerd door bloemen?

Damien Overputte
Damien Overputte

Damien Overputte: Helemaal niet (lacht). Ik heb Schone Kunsten gestudeerd – tekenen, schilderen en beeldhouwen – aan het IATA in Namen. Ik blonk uit in elke discipline, maar ik vond mijn materiële expressievorm niet. Toen ik op een keer met mijn moeder meeging naar een workshop bloemschikken, was dat een openbaring. Ik ben dan drie jaar avondles bloembinden gaan volgen. Daarna heb ik deelgenomen aan een internationale wedstrijd bloemsierkunst: daar werd ik opgemerkt door een talent scout die me binnen geholpen heeft bij Daniel Ost. Negen jaar heb ik met hem gewerkt. Hij heeft me veel geleerd over bloemen en hun universum, dingen die je enkel kunt leren als iemand ze je doorgeeft. Toen mijnheer Ost op pensioen gegaan is, ben ik voor mezelf begonnen.

B-H: Hoe bent u in de hotelwereld binnengeraakt?

D.O.: In 2019 nam Hotel Amigo***** contact met me op. Ze wilden net zoals in het George V in Parijs een bloemist in huis, zodat ze constant verse bloemen konden garanderen en hun klanten hun eigen dienst aanbieden. Gedurende vier maanden hebben we het project uitgewerkt en op 14 februari 2020 openden we ons bloemenatelier in het hotel. Corona is dan roet in het eten komen gooien.

Toen de pandemie voorbij was, ben ik mijn eigen winkel begonnen: Do Flowers, in de Zuidstraat. We zijn 24/7 open, zodat we voortdurend aan de verzoeken van onze klanten kunnen beantwoorden. Natuurlijk werken we nog steeds met Hotel Amigo, waar we ons atelier trouwens heropend hebben, maar ondertussen ook met het Juliana****, het Radisson****, de Hotels 9****, het boetiekhotel Craves*** en sinds kort ook het Marriott****. In 2024 zullen er nog nieuwe samenwerkingen bijkomen in Brussel, maar ook in Parijs en Rome. We bieden onze diensten ook aan particulieren aan.

B-H: Hoe verloopt het samenwerken met luxehotels?

Be Job
Be Job

D.O.: Het is een bijzondere manier van werken die niets te maken heeft met wat je voor particulieren kunt doen. Elk hotel heeft zijn eigen richtlijnen. In het Radisson zal je bijvoorbeeld veel grafischere boeketten vinden. Hotel Amigo is wat klassieker, maar ik heb er wel carte blanche. Ik maak andere boeketten naargelang de seizoenen en mijn creativiteit. Ik kan even goed iets heel moderns als iets heel klassieks of landelijks creëren. Tegelijk waak ik erover dat ik het esthetisch niveau hooghoud, zodat het aansluit bij de vijf sterren van de hotels. Voor de geschenkboeketten voor de klanten daarentegen blijf ik binnen klassiekere vormen.

B-H: Welke ruimten voorziet u van bloemen?

D.O.: Concreet zetten we bloemen in de lobby, de gemeenschappelijke ruimtes, de kamers… Daar moeten we de planten en bloemen die er staan ook verzorgen. Hotel Amigo heeft 183 kamers, met orchideeën die speciale zorg nodig hebben. We moeten jongleren met de timing, de bezetting van de kamers,… Het is een taak die drie dagen in beslag neemt. Het steekt erg nauw. We moeten ook voortdurend boeketten klaarmaken, bloemen schoonmaken, bloemen die verleppen uit de boeketten halen. Normaal blijven ze een week goed. Bij het verhuren van een suite, moet je bijvoorbeeld meteen een boeket samenstellen; je moet niet alleen de bloemen voorbereiden, maar ook de tijd nemen om ze artistiek te schikken. We zorgen ook voor alle groene planten. In Hotel Amigo zetten we bloemen in het restaurant, Bocconi, en op het terras. Twee jaar lang hebben we ons gericht op een concept met mediterrane kruiden. Dit jaar, toen ze de inrichting veranderden, hebben we een terras in bloei gecreëerd, met planten die de hele zomer bloeien: rozen, hortensia’s, tabaksbloemen, enz. Bij het Juliana werken we voornamelijk met groene planten en bij het Radisson met tropische planten. Maar ook dat vraagt voortdurend onderhoud.

“Elk hotel heeft zijn eigen richtlijnen. In het Radisson zijn de boeketten bijvoorbeeld veel grafischer.”

B-H: U moet ook instaan voor de bijzondere verzoeken van klanten. Daar zitten vast geregeld aanzienlijke uitdagingen tussen.

D.O.: Zeker (lacht). Soms hebben we klanten die allergisch zijn voor pollen of die niet tegen bepaalde geuren kunnen. Daar moeten we rekening mee houden, vooral bij boeketten die in kamers worden geplaatst. Overigens is een bloem die geurt niet lang houdbaar. Een roos uit de tuin gaat maximaal drie of vier dagen mee nadat ze is afgeknipt. Een roos uit de serre daarentegen kan wel tien dagen goed blijven. Er zijn nog ongewonere gevallen. In mei vroeg de echtgenoot van een beroemdheid om een boeket witte orchideeën voor Moederdag… de volgende ochtend! Gelukkig staan we klaar om op dit soort verzoeken in te gaan. We werken met twee Belgische leveranciers (wiens namen we niet mogen prijsgeven, nvdr) die thuis zijn op de grootste veilingen in Nederland. Ze reageren zeer snel, wat betekent dat we onze bestellingen altijd met de grootste zorg en zo snel mogelijk kunnen afhandelen.

B-H: Het is allemaal enorm veel werk. Hoe factureert u dat dan?

Be Job
Be Job

D.O.: We werken in partnerschap met Hotel Amigo, omdat alles wat ter plaatse gedaan moet worden fulltime personeel vereist, met iemand die er altijd is, bijgestaan door een lid van het hotelteam. In de andere etablissementen hanteren we min of meer hetzelfde tarief voor elk hotel, gebaseerd op het principe van balieverkoop.

B-H: Wat is uw grootste uitdaging elke dag?

D.O.: Op tijd reageren op last-minute verzoeken, met behoud van ons hoge kwaliteitsniveau. We moeten ook begrijpen wat de klanten precies willen. Om daarin te slagen moet je ook bekend zijn met culturele subtiliteiten, zodat je geen fouten maakt; elke nationaliteit heeft immers een andere relatie met bloemen. Voor Chinese klanten doe je bijvoorbeeld geen witte bloemen in een boeket, maar voor Arabische klanten moet je dat absoluut wel doen. Voor klanten uit Oost-Europa moet je letten op het aantal bloemen in het boeket… Nogmaals, je leert deze dingen niet op school, je leert ze al doende. Ik zal Daniel Ost altijd dankbaar zijn voor alles wat hij me heeft geleerd. Nu is het mijn beurt om jonge bloemisten op te leiden in dit fantastische beroep!

https://www.do-flowers.be/

“Elke nationaliteit heeft haar eigen relatie met bloemen. Zo doe ik geen witte bloemen in een boeket voor Chinese klanten.”

 

Het ruikt hier naar luxe

Tegenwoordig verwachten klanten van luxehotels een globale beleving, waar al hun zintuigen aangesproken worden. Sinds enkele jaren wordt in dat verband extra aandacht besteed aan geuren en de identiteit die ze helpen construeren. Tijd om de essentie op te snuiven.
Door Sigrid Descamps. Foto’s: Hilton Brussels Grote Markt, Steigenberger Icon Wiltcher’s Brussels, Unsplash.

Wist u dat 75% van onze emoties beïnvloed wordt door geuren en dat die

Be-Job
Be-Job

een schat aan herinneringen genereren? Studies hebben ook aangetoond dat contact met een aangename geuromgeving ons gevoel van tevredenheid verhoogt. Daarom is het zo belangrijk om een huisparfum te kiezen voor wellnessruimtes, boetieks, hotels en zelfs restaurants. Dat geldt des te meer als het om een luxueuze omgeving gaat. “Geuren reactiveren herinneringen op een intense manier”, zegt Erik Le Roux, associate director marketing & communication bij het Steigenberger Icon Wiltcher’s in Brussel. “Toen het hotel transformeerde tot een Icon (het label voor de meest luxueuze etablissementen van de Duitse hotelgroep), besloten we nog meer aandacht te besteden aan onze geuridentiteit. Daarvoor deden we een beroep op parfumeurs uit Grasse. Vervolgens werden onze parfums ontwikkeld in Duitsland. We wilden het DNA van het merk overbrengen: omdat het hotel veel houtwerk heeft, ruikt het onder andere naar sandelhout. En omdat de kleuren van het merk nu spelen met oranje tinten, hebben we ook citrusnoten en een vleugje koper toegevoegd.”

Passend parfum

“De eerste indruk is altijd de belangrijkste”, bevestigt Ellen Deboeck, general manager van het Hilton Brussels Grote Markt. “De reukzin is het eerste zintuig dat in actie schiet, vijf seconden voor de andere. Geur geeft gasten informatie voordat hun visuele kader gevormd wordt. Karakteristieke geuren in een hotel hebben een bredere functie dan alleen maar ‘lekker ruiken’: ze helpen om een bepaalde sfeer uit te drukken. Voor het Hilton was het belangrijk om een zachte geur te kiezen die nooit overheersend zou zijn. Het moest aanvoelen als thuis, warm en comfortabel, altijd aanwezig maar altijd op een discrete manier. Ik koos voor een subtiele, rustige geur die iets van de geest van mijn team vertegenwoordigde.”

Hilton
Hilton

Voor de ontwikkeling van de geur deed het viersterrenhotel een beroep op Ambius (www.ambius.be/fr/scenting), een interieurspecialist die de huisgeuren van verschillende prestigieuze etablissementen in Brussel op zijn naam mag schrijven (zoals het Hilton Grote Markt en The Hotel). Sven Van Waelderen, account manager bij Ambius: “Onze missie bestaat erin ‘kleur’ te geven aan ruimtes, om mensen via de geur een warm gevoel van welkom te geven. Eén van de uitdagingen is natuurlijk om een geur te creëren die specifiek is voor elke locatie. Die moet herkenbaar zijn, zodat wanneer gasten terugdenken aan het hotel als ze in de buurt zijn. We ontwikkelen onze parfums op basis van de specifieke noden van het etablissement, maar ook naargelang de sfeer. We identificeren hun behoeften, hun kleuren,… en dan stellen we een specifieke geur op punt in samenwerking met Firmenich, een wereldberoemde Zwitserse firma die al meer dan 125 jaar parfums creëert.”

Verspreidingskanalen

Hilton
Hilton

Zodra de geur op punt staat, kan hij worden verspreid in de verschillende ruimten van het hotel. In het Hilton gebeurt dit met diffusers, die regelmatig worden bijgevuld. Sven Van Waelderen: “We bieden hotels een full service huurcontract, met een pakket dat het toestel en het onderhoud omvat. Het hotel hoeft zich nergens zorgen over te maken, wij weten precies hoe vaak per jaar en wanneer we iemand op pad moeten sturen om de diffusers te controleren en bij te vullen. Prijzen variëren afhankelijk van de oppervlakte, openingstijden, het aantal benodigde diffusers, de ruimte waar het aroma moet worden verspreid, enzovoort. De prijs zal bijvoorbeeld niet dezelfde zijn voor een diffuser in de toiletten als voor een exemplaar in de lobby of gangen. Dit kan variëren van 25 euro tot meer dan 70 euro per maand per toestel, exclusief belasting.” Het Steigenberger gebruikt verschillende manieren om de huisgeuren te verspreiden. “In de gangen gebruikt het schoonmaakpersoneel sprays voor de tapijten; in de openbare ruimtes hebben we diffusers geïnstalleerd en we gaan er een aantal aan het plafond bevestigen om de geur op een aangenamere en subtielere manier te verspreiden”, vertelt Erik Le Roux. “In de ruimten waar mensen langer blijven of waar de geur wat sterker mag zijn, zoals in de toiletten, gebruiken we dragers als geurstokjes. We passen de intensiteit aan het seizoen aan, subtieler in de zomer en uitgesprokener in de winter.”

Herinneringen om mee te nemen

De feedback van de klanten is positief. Ellen Deboeck: “Toen we met de parfums begonnen, kregen we veel complimenten en positieve reacties van de klanten: de huisgeuren herinnerden hen aan een plek die vertrouwd aanvoelde – en dat was precies wat we wilden bereiken.”
Het ligt dan ook voor de hand dat sommige mensen graag een flacon of een kaars met het hotelparfum mee naar huis nemen. De vraag moet weliswaar groot genoeg zijn alvorens het parfum in meeneemverpakkingen kan worden geproduceerd. Dat is een keuze die elk hotel zelf moet maken. Bij het Steigenberger wint het idee alvast terrein: “We zijn van plan om parfum te ontwikkelen in de vorm van kaarsen, sticks en kleine reisflacons.” Het is een geweldige manier om klanten een tastbare herinnering mee te geven waaraan ze, eenmaal thuis, zullen blijven terugdenken iedere keer ze de geur ruiken.

Ook op restaurant

Gastronomische etablissementen besteden ook bijzondere aandacht aan hun geuridentiteit. Zo gaf Serge Litvine de Frans-Libanese parfumeur Rami Mekdachi de opdracht om geuren op maat te ontwikkelen voor het onthaal van drie van zijn restaurants: Odette en Ville, Villa Lorraine en Lily’s. “Voor Odette en Ville kozen we voor een geur met een sterke rooscomponent. Voor de Villa Lorraine werkten we aan een mix van bittere sinaasappel en sandelhout; voor Lily’s gingen we voor een geur die de ‘boudoir’-sfeer van de plek versterkt. We gebruiken diffusers, enkel aan de ingang, om interactie met de geuren van de gerechten te vermijden. Die vullen we zelf regelmatig bij, ongeveer om de twee maanden. Voor Odette en Ville en de Villa Lorraine hebben we ook geurkaarsen laten maken die we verkopen voor 35 euro per stuk.” Deze kaarsen zijn verkrijgbaar in de traiteurs van de Villa Lorraine.