Gezonder en meer lokaal eten op de werkplek... Het is mogelijk!
Be Horeca

Be-Community: Gezonder en meer lokaal eten op de werkplek... Het is mogelijk!

 

Hoewel de Belgen zich almaar beter bekommeren om wat ze op hun bord leggen en vooral kiezen voor biologische ingrediënten, seizoens- en lokale producten, is het jammer genoeg niet altijd makkelijk die goede voornemens ook op het werk vol te houden. Gelukkig verandert het aanbod. We zetten een paar spelers in deze evolutie in de kijker.

Door Sigrid Descamps.

Freddy Met Curry: vegetarische traiteur

Freddy Mercury
Freddy Mercury

De woordspeling mag dan een knipoog zijn naar Freddie Mercury, het betekent niet dat de bezorgers van deze in Brussel gevestigde cateraar verschijnen in gele perfecto’s en met een emblematische snor. Het ‘rock’n’roll’ aspect zit in de houding en het vastberaden verlangen voor verandering te zorgen, in dit geval in de bedrijfscatering.

Jérémie Lambin hecht veel belang aan het milieu, de beperking van afval en lokale, biologische producten, dus kwam hij op het idee om – in 2020 – dit vegetarische, biologische, gezonde, zero waste cateringproject te lanceren… “Ik realiseerde me dat het vaak lastig is om gezond te eten op het werk. Daar wilde ik verandering in brengen met een nieuw duurzaam cateringaanbod, in samenwerking met een twintigtal Brusselse producenten die dezelfde waarden delen als wijzelf.”

Ondertussen levert Freddy Met Curry elke maand aan een dertigtal Brusselse bedrijven en werkt samen met verschillende evenementenlocaties. “We bieden twee soorten diensten aan: levering – met de fiets – van maaltijden of broodjes voor teamvergaderingen van bedrijven (minimum 7 personen) en catering voor evenementen. We werken alleen op bestelling, die één tot drie dagen van tevoren moet worden geplaatst, afhankelijk van de gewenste hoeveelheden. Deze bestellingen worden gecentraliseerd door het bedrijf; we leveren geen individuele maaltijden en cateren ook niet voor particulieren. We leveren de lunches met de fiets en gebruiken herbruikbare bakjes en serviesgoed: schalen voor broodjes, potjes of glaasjes voor gerechten, enz. Bij de evenementen gebruiken we een busje omdat we naast de maaltijden ook het meubilair en serviesgoed meenemen.”

Zijn klanten zijn vooral bedrijven met werknemers die om de planeet en hun gezondheid geven, maar ook gevoelig zijn voor de waarden die FMC promoot. Mooi meegenomen zijn de aantrekkelijke prijzen: € 13 voor een lunch met een drankje, € 17 als je er een dessert bij wilt. “Ons menu verandert om de twee maanden, omdat we de seizoenen willen weerspiegelen. Het is 100% vegetarisch, zero waste, met zo Belgisch mogelijke ingrediënten. Er is keuze uit vier broodjes, vier hoofdgerechten, vier desserts en twee voorgerechten. Soms krijgen we speciale verzoeken, bijvoorbeeld voor een evenement dat meerdere dagen beslaat. Dan wordt ons gevraagd om het aanbod te variëren, wat we dan ook doen. We weigeren echter vlees of vis in onze menu’s op te nemen.”

Sinds zijn oprichting bereidt FMC een deel van zijn bestellingen in zijn eigen keuken, maar door plaatsgebrek is een ander deel uitbesteed aan Greenz dat biologische kant-en-klare bereidingen levert in herbruikbare bokalen (met statiegeld). “In juli verhuizen we naar een grotere keuken, waar we in de toekomst alles zelf hopen te doen”, aldus Jérémie. Er loopt momenteel een kapitaalsronde om deze overgang te financieren, maar ook om extra apparatuur en nieuwe bakfietsen aan te schaffen en… het team uit te breiden.
www.freddymetcurry.be

Bambino: de gezonde kantine

Bambino
Bambino

Brussel heeft vier Bambino-restaurants en een vijfde opent binnenkort zijn deuren. Ze hebben allemaal het Good Food-label en ze zijn de hele dag open (8.00 tot 16.00 uur Delta, Bailli, Europe en 8.00 tot 22.00 uur Central). Je komt er om te eten, maar ook om te leven: mensen komen hier voor een kop koffie of om te lunchen, maar ook om allerlei privé- en bedrijfsevenementen te organiseren. Er is een grote keuze aan warme en koude dranken, evenals een buffet met gezonde, al dan niet vegetarische gerechten, met veel biologische en Belgische opties. Alles wordt elke ochtend bereid met lokale producten door vier chef-koks in de grote hoofdkeuken bij Bambino Central en wordt verdeeld over de andere vestigingen. De recepten veranderen elke dag volgens de inspiratie van de chefs en naargelang de seizoenen. Alle recepten bevatten gegarandeerd geen geraffineerde suiker of bewaarmiddelen en worden bereid binnen de zero waste filosofie.

Waarom praten we er hier over? Bambino Canteen Club is een uniek concept in België, zoals een van de medeoprichters, Julien Van Beneden, uitlegt: “Bambino is ontstaan in samenwerking met de Silversquare coworking spaces. Het idee was om een link te creëren tussen de horecaruimte en de kantoren in dit grote gebouw bij Delta, waar zich zowel de coworing space als verschillende verdiepingen met ‘traditionele’ kantoren bevinden. Dat wilden de initiatiefnemers bewerkstelligen door ter plaatse een culinair aanbod te voorzien dat beantwoordt aan de behoeften van de coworking community en de gebruikers van de andere kantoren. Dezelfde community kan er ook events organiseren. We wilden eenvoudig eten dat zoveel mogelijk mensen zou aanspreken, met gerechten die duurzaam, gezond, lokaal en seizoensgebonden zijn… En dat alles op een leuke plek, waar de inrichting en het meubilair zo zijn ontworpen dat mensen er graag willen vertoeven. We begonnen met een broodconcept voordat we ons huidige aanbod ontwikkelden: dat omvat gerechten die je per gewicht betaalt (28 euro per kilo).

Wat het model zo bijzonder maakt? Het staat open voor de mensen die ter plaatse werken, maar ook voor iedereen van buiten, wat niet het geval is bij traditionele kantines. “In feite is komt soms meer dan 60% van onze klanten van ergens anders. We vestigen ons in gebouwen waar gemiddeld 800 mensen werken, in wijken waar het restaurantaanbod beperkt is.”

Ook economisch verschilt het model van traditionele restaurants en kantines. Julien Van Beneden: “In het geval van Bambino zijn de panden eigendom van Silversquare, met wie we een hernieuwbaar raamcontract hebben gesloten: wij beheren de vestigingen zelfstandig en zij nemen een percentage op onze omzet. Zij bemoeien zich in geen geval met onze activiteiten. Het is een hybride en innovatief model. Voor mij en mijn partners is het financieel lichter: we moesten geen handelsfonds kopen of investeren in grote werken… Aan de andere kant, als dingen niet goed gaan, zijn wij als enige verantwoordelijk. Omdat we op bedrijfslocaties met weinig toeristen werken, zijn we meer afhankelijk van de aanwezigheid van personeel in de kantoren. We moeten vooruit kunnen plannen voor vakanties en telewerken. Daarom vertrouwen we sterk op evenementen om de boeken in evenwicht te houden en te kunnen groeien.”
bambino-canteen.com

Frigo Loco: slimme frigo’s Het concept?

Frigo Loco
Frigo Loco

Een grote slimme frigo op de werkplek die elke dag bijgevuld wordt, met een selectie verse, lokale, gezonde kant-en-klaarmaaltijden en snacks in herbruikbare verpakkingen aan redelijke prijzen. Achter deze start-up zitten Mathieu Verhaege, maker van Full of Good koudgeperste sappen, en Dimitri van Meerbeck, die onder andere voor Ekxi, Pain Quotidien en Les Tartes de Françoise heeft gewerkt. “Ik was op zoek naar een manier om te voldoen aan de vraag naar verse, gezonde voeding in bedrijven toen ik dit intelligente koelkastconcept tegenkwam in de Verenigde Staten”, vertelt Mathieu Verhaege, die besloot om het idee naar België te importeren en in een lokaal kleedje te steken. Vandaar de naam: Frigo Loco.

In elke koelkast is plaats voor ongeveer zestig gerechten. Het project overtuigde een aantal bedrijfscateraars (waaronder ISS en Belgocatering), evenals restaurants en traiteurs, waaronder de biologische en vegetarische restaurantketen Le Botaniste, de ambachtelijke koffiebrander Torrefactory, en de traiteurs BoxBunny en Djar. De afgelopen maanden is het aantal van deze catering- en restaurantpartners aanzienlijk toegenomen. “De diversiteit van de gerechten en hun rotatie zijn essentieel voor ons”, legt Dimitri Van Meerbeeck uit. Onze partners zijn altijd gevestigd in Brussel of Waals-Brabant en ze gebruiken altijd gezonde, lokale, seizoensgebonden ingrediënten.

Hoe het werkt? Werknemers kiezen hun gerechten, die ze betalen met hun bankkaart of via de speciale app. De app vermeldt ook de ingrediënten en voedingswaarden van elk gerecht. De prijzen variëren van € 5,50 tot € 9,50. “Bedrijven betalen ons een maandelijkse huur, waarvan de prijs wordt bepaald door factoren zoals ligging, herbevoorradingsfrequentie, enz. We maken afspraken met de bedrijven over het bezorgschema en de menu’s; sommige willen meer vegetarische gerechten, andere meer of minder calorierijke. Bovendien subsidiëren sommige bedrijven een deel van hun maaltijden om ze dichter bij de prijzen van een ‘traditionele’ bedrijfscateringdienst te brengen. De maaltijden worden geleverd in glazen recipiënten en Frigo Loco neemt de afwas voor zijn rekening. Naast de koelkasten biedt de start-up ook andere modules: een notenbar, meubilair met een koffiezetapparaat of waterfontein, een magnetron, enz.

Een twintigtal bedrijven in Brussel, Wallonië en Vlaanderen hebben al zo’n koelkast in huis. “De omvang van ons klantenbestand is toegenomen en ondertussen zeer gevarieerd, met zowel multinationals als KMO’s, waarvan sommige de maaltijden voor hun werknemers betalen. Onze klanten zijn actief in de chemische, consultancy-, cosmetica-, media-, logistieke en andere sectoren. We zijn ook begonnen met het installeren van intelligente koelkasten voor tijdelijke evenementen (kunstbeurzen, tentoonstellingen, enz.)”, aldus Dimitri van Meerbeeck nog. In het kader van zero waste maakt Frigo Loco ook gebruik van elektrische voertuigen voor zijn leveringen. En het onverkochte voedsel (ongeveer 5% van het totale aanbod) wordt herverdeeld onder lokale verenigingen.
www.frigoloco.be

Voor kleine honger- en dorstjes

Pierre-Emmanuel Boucquey, senior market manager bij Diplomatic Supply Drinks & P&C – Peter Justesen Company A/S, lanceerde onlangs een nieuw, gezonder assortiment dat uitsluitend bestaat uit lokale, ambachtelijke producten.

Belinbox staat voor “Belgisch in een box”. “We bieden 36 verschillende producten aan, 50% snacks, waarvan de helft zoet en de helft hartig, en 50% dranken”, vertelt CEO. “Er zijn Belgische merken zoals Froui, MadLab, Generous, Simone a soif, Kalisana… waarmee ik rechtstreeks werk, zonder tussenkomst van groothandelaars.”

Bovendien brengt een QR-code je naar de website, waar je de ingrediënten van de producten kunt vinden, evenals de geschiedenis van de producenten die aldus kunnen rekenen op een nieuw distributiekanaal. Belinbox zorgt gratis voor de installatie, het machineonderhoud en voorraadbeheer. Sterker nog, bedrijven ontvangen zelfs 5% van de omzet. Reden genoeg om ze aan te moedigen zich eindelijk te ontdoen van hun junkautomaten. “We hebben momenteel zes Belinboxen in gebruik op plaatsen zoals Les cliniques de L’Europe, IBA, Sudpresse, enz. En we hebben twaalf machines in bestelling voor onder andere drie ziekenhuizen, een grote intercommunale, een federatie, enz. We worden momenteel opgevolgd en gecoacht door de ID2Food business incubator in Cap Innove in Nijvel. Zij zullen eind juni een financieringsronde organiseren”, besluit Pierre-Emmanuel Boucquey.