Hotels
Be Horeca

BeHoreca : Pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen in het hotelwezen

Dit jaar werkt de Europese Commissie aan de revisie van de richtlijn betreffende deze twee reisformules.

Een pakketreis is een combinatie van twee of meer verschillende soorten reisprestaties, met het oog op één verblijf, die bij één enkel verkooppunt worden gekocht. Een hotelhouder kan bijvoorbeeld een pakket verkopen met daarin de huur van zijn kamer en een ticket voor een pretpark in zijn regio.

Anderzijds worden bepaalde soorten vakanties niet als pakketreizen beschouwd: bijvoorbeeld excursies (verblijven van minder dan 24 uur, tenzij zij een overnachting omvatten), reizen die incidenteel en zonder winstoogmerk worden georganiseerd voor een beperkte groep reizigers (bijvoorbeeld door jeugdbewegingen georganiseerde reizen) of zelfs zakenreizen geboekt in het kader van een contract dat tussen twee vakmensen gesloten wordt.

Gekoppelde reisarrangementen omvatten reisdiensten die van verschillende handelaars worden gekocht op grond van afzonderlijke maar gekoppelde contracten. Er is sprake van koppeling als een handelaar de boeking van opeenvolgende dienst(en) die voor dezelfde vakantie worden gereserveerd vergemakkelijkt/faciliteert. Zij zijn alleen van toepassing als de combinatie van reisdiensten geen pakket vormt en de aanbieder de boeking of aankoop van een dienst bij een andere professional vergemakkelijkt.

Hotels

Als de klant echter onafhankelijk reisdiensten boekt voor dezelfde vakantie, wordt dit niet beschouwd als een gekoppeld reisarrangement. Gekoppelde reisarrangementen zijn in feite in het leven geroepen als een tussencategorie tussen pakketreizen en onafhankelijke reisdiensten.

Een reiziger gaat bijvoorbeeld naar een detailhandelaar en die helpt hem om een hotel te kiezen. Het hotel wordt betaald. Vervolgens helpt de verkoper de reiziger een vlucht te selecteren; die wordt afzonderlijk betaald.

Onder een reisdienst wordt verstaan: accommodatie (die geen deel uitmaakt van het personenvervoer en niet voor verblijfsdoeleinden bestemd is), vervoer, autoverhuur en toeristische activiteiten (bezoek aan een museum, wellnesscentrum, toegang tot een attractie, sport- of muzikaal evenement, enzovoort).

Om in een pakket te kunnen worden opgenomen, moet de toeristische dienst vóór het vertrek van de klant worden geboekt, een essentieel onderdeel van de reis vormen of ten minste 25% van de totale waarde van het pakket uitmaken.

Deze bepalingen zijn opgenomen in de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, die Richtlijn 2015/2302/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 omzet.

Herziening van de Europese Richtlijn

Eind 2022 zal de Europese Commissie een voorstel goedkeuren voor een richtlijn betreffende pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, waarbij de huidige regels in de reis- en toerismesector worden gewijzigd.

Om de nodige input voor de herziening van deze richtlijn te verzamelen, houdt de Europese Commissie een openbare raadpleging bij de stakeholders op het gebied van de richtlijn pakketreizen.

De Federatie Horeca Brussel werd als lid van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) en HOTREC gevraagd mee te werken aan het onderzoek betreffende de voorgestelde wijzigingen.

Ter herinnering: de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO (HRZKMO) is een Belgisch adviesorgaan dat onder meer tot taak heeft formele adviezen uit te brengen over wetsontwerpen.

HOTREC is de vereniging van hotels, restaurants, bars, cafés en soortgelijke etablissementen in Europa, die 46 nationale verenigingen in 35 landen groepeert, en vertegenwoordigt de stem van de Europese gastvrijheid. 

Gesuggereerde wijzigingen

Het betreft onder meer het onderscheid tussen pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen, de aansprakelijkheid van de handelaar die verschillende reisdiensten verkoopt in geval van terugbetaling en bij ongevallen of geschillen; de combinatie van “accommodatie” en “toeristische” diensten, met de problematiek van het bedrag van de toeristische diensten dat meer dan 25% van de totale prijs moet vertegenwoordigen; een aanpassing aan markttendensen (bv. onlineboeking); wijziging en annulering van een pakketreisovereenkomst als gevolg van een gezondheidscrisis (bv. overmacht, uitzonderlijke en onvermijdbare omstandigheden); terugbetalingen, tegoedbonnen/vouchers en andere vormen van compensatie; het recht van de handelaar om schadevergoeding te eisen (bv. onlineboeking); bescherming tegen insolvabiliteit, verzekeringen en verschillen tussen nationale stelsels; toepassing van sancties wegens niet-naleving van de wetgeving; milieueffecten.

Zodra deze openbare raadpleging is afgesloten, zal de Europese Commissie de feedback analyseren met het oog op een voorstel voor een nieuwe wetstekst. Een verdere bijdrage zal worden geleverd in het vierde kwartaal van 2022, zodat de richtlijn tegen het einde van het jaar kan worden goedgekeurd.