Toeristische Accommodatie

(Klik hier voor de laatste nieuwsitems over de sector.) 
De term toeristische accommodatie verwijst naar verschillende soorten etablissementen: hotels, gastenkamers, openluchtrecreatie, vakantieverblijven, enz. De regulering van deze etablissementen is over het algemeen een zaak van de regionale toeristische autoriteiten: meer informatie is te vinden op de toerisme-websites van Vlaanderen, Wallonië en visitbrussels.be. De verschillende gemeentelijke diensten zullen u ook meer informatie verschaffen.

Om een hotel te exploiteren of accommodatie of een kamer aan te bieden op Airbnb, Booking.com of een andere reservatiesite, moet u geregistreerd zijn bij Brussel Economie en Werkgelegenheid en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Als uw accommodatie zich in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevindt en als u ze aanbiedt voor verblijven van 1 tot 90 nachten, bent u betrokken, ongeacht de reden van het verblijf.

Daarom moet u een preoperationeel aangiftebestand in te dienen en aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zodra uw dossier volledig en conform is, zal Brussel Economie en Werkgelegenheid u een inschrijvingsnummer geven. U krijgt een logo, dat u bij de ingang van uw accommodatie kunt plaatsen en u kunt bepaalde namen gebruiken.

Pas als de accommodatie is geregistreerd, kunt u met de exploitatie beginnen. Alle toeristische accommodatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet geregistreerd zijn.

Categorieën van toeristische accommodatie

Om te bepalen tot welke categorie of subcategorie uw accommodatie behoort, moet rekening worden gehouden met de definitie van de accommodatiecategorie, maar ook met de specifieke voorwaarden waaraan de exploitatie van dit soort accommodatie is onderworpen.

Er zijn zeven categorieën:

  1. Homestay
  2. Gemeubileerde toeristische accommodatie
  3. Toeristische residentie
  4. Hotel
  5. Appartement hotel
  6. Accommodatie voor sociaal toerisme
  7. Camping

Homestay

  • Accommodatie met één tot vijf kamers (of aparte ruimtes) als onderdeel van uw woning of aangrenzende bijgebouwen.
  • Kwaliteitsvolle persoonlijke ontvangst van de gasten (door de uitbater of de persoon die belast is met het dagelijks beheer van de accommodatie): alles wordt in het werk gesteld om hun verblijf te vergemakkelijken en hen te helpen bij het zoeken naar informatie van toeristische aard.
  • Hoteldiensten: ontbijt inbegrepen, regelmatige schoonmaak van de accommodatie, linnengoed inbegrepen.
  • Accommodatie beschikbaar gedurende ten minste vier maanden van het jaar en kan maximaal 15 toeristen tegelijk herbergen.

Gemeubileerde toeristische accommodatie

  • Toeristische accommodatie gereserveerd voor het exclusieve gebruik van de huurder en voorzien van het nodige meubilair voor accommodatie, maar niet om te koken.
  • Hotelservices (bijv. ontbijt, verschoning van beddengoed, schoonmaak, conciërge of receptie) mogelijk: tegen betaling.
  • De receptie is overdag en van maandag tot vrijdag geopend.

Toeristische residentie

  • Villa, huis, flat, studio of kamer gereserveerd voor het exclusieve gebruik van de huurder en uitgerust met het nodige meubilair voor wonen en koken.
  • Hotelservices (bijv. ontbijt, verschoning van beddengoed, schoonmaak, conciërge of receptie) mogelijk: tegen betaling.
  • De receptie is ten minste overdag en van maandag tot vrijdag bereikbaar.

Hotel

  • Een etablissement met ten minste zes kamers of suites.
  • Inbegrepen hoteldiensten (bijv. ontbijt, verschonen beddengoed, schoonmaken kamer, conciërge of receptie).
  • Accommodatie die gedurende ten minste 9 maanden van het jaar in bedrijf is en gedurende deze periode permanent toegankelijk is voor toeristen.
  • De receptie is steeds bereikbaar.
  • Privé sanitair in elke kamer.

Appartement hotel

  • Een etablissement met ten minste 6 appartementen, studio’s, appartementen of dergelijke, gemeubileerd en voorzien van het nodige meubilair om te koken.
  • Inbegrepen hoteldiensten (bijv. ontbijt, verschonen beddengoed, schoonmaken kamer, conciërge of receptie).
  • Linnengoed is aanwezig.
  • Regelmatige schoonmaak van de flat en andere hoteldiensten.
  • Permanent toegankelijk voor toeristen.
  • De receptie bevindt zich in het gebouw en is van maandag tot vrijdag ten minste overdag toegankelijk.

Centrum voor sociaal toerisme

  • Not-for-profit instelling
  • Verblijf in kamers of slaapzalen.
  • Hotelachtige diensten (b.v. ontbijt, verschonen beddengoed, schoonmaken kamer, conciërge of receptie) en amusements- of ontdekkingsprogramma’s die tot doel hebben contacten te leggen tussen toeristen uit verschillende landen en met verschillende achtergronden.
  • Beheerd door een non-profit organisatie.
  • Uitsluitend voor leden van de beherende organisatie.
  • Prijzen onder de gemiddelde hotelprijzen voor gelijkwaardige accommodatie.

Camping

  • Een openluchtruimte die voor kampeerders is gereserveerd.

 

Voor meer informatie, check onze digitale bibliotheek

Of contacteer ons.