Nieuws Mensen

100% cashless: een aantrekkelijke optie

We hebben onlangs een nieuwsbrief verstuurd met een video van Chloé Sengier, oprichtster van Coco Donuts, Crème et Bisou in Brussel, die vertelt over haar relatie met 100% cashless. Naar aanleiding van enkele reacties van ons lezerspubliek willen wij ons standpunt verder uitwerken door twee belangrijke vragen over dit onderwerp te beantwoorden.

Misschien heb je al geprobeerd je behoefte aan cafeïne te bevredigen met een klein briefje, maar ging je teleurgesteld weg omdat het etablissement dat je zocht een bordje “cashless” had. Deze praktijk, die nog niet officieel door de Belgische wetgeving wordt aanvaard, verspreidt zich geleidelijk in de horeca. Waarom is het zo aantrekkelijk voor restauranthouders en is het op lange termijn levensvatbaar?

Tussen veiligheid en vereenvoudigd beheer

De afwezigheid van contant geld in horecagelegenheden lijkt een antwoord te zijn op verschillende problemen waarmee restauranthouders vaak worden geconfronteerd. Naast een vereenvoudigde boekhouding, zoals Chloé Sengier opmerkt, maakt de afwezigheid van contant geld het mogelijk kassafouten te vermijden. Ook het veiligheidsaspect speelt een rol, aangezien het risico van diefstal kleiner is wanneer er geen contant geld in de winkel is. Bovendien wordt het dagelijks beheer van contanten steeds complexer, aangezien steeds minder geldautomaten geldstortingen accepteren.

Pas op: contant geld betekent niet “zwart”!

Winstgevend of niet?

De vraag is of het mogelijk is winstgevend te zijn zonder “zwart geld3 te gebruiken. Als alleen al het noemen van dit woord u doet huiveren, moet u niet vergeten dat dit taboe deel uitmaakt van de realiteit van het beroep.

Toch moeten we eerlijk zijn, na onze video hebben veel restauranthouders ons verteld dat zij sinds de Covid-19-crisis met deze praktijk zijn gestopt, omdat zij beseffen dat het beter is een gezond bedrijf in stand te houden dan het te destabiliseren door elke dag geld uit de kassa te halen voor het beheer van parallelle rekeningen. Ons doel als federatie is niet om met de vinger te wijzen naar degenen die beide kanten van de economie bespelen, maar om te bewijzen dat een “zwarte” operatie mogelijk is. Deugdzame bedrijven zijn altijd waardevoller en dat bewijzen jullie ons elke dag.

Wij zijn beschikbaar en klaar om u in deze richting te begeleiden. Wil je met ons meedoen? Kijk op onze “Lid worden” pagina of stuur ons een e-mail op secretariat@fedhorecabruxelles.be .