petit déjeuner dans les hôtels
Be Horeca

Be-Hotels : Ontbijt, de essentiële maaltijd

 

 

Voor hotelgasten is het ontbijt een sleutelelement in hun ervaring. Hoe passen de etablissementen zich aan de evoluerende verwachtingen aan? Drie spelers binnen de sector beantwoordden onze vraag.

Door Sigrid Descamps. Foto’s D.R.

petit déjeuner dans les hôtelsHoewel het ontbijt het begin van de dag inluidt, is het ook één van de laatste momenten die een gast in een hotel doorbrengt en dat hij of zij zich het best herinnert bij het uitchecken. Bijgevolg drukt de kwaliteit van deze maaltijd een stempel op de hele ervaring en dus is het voor hotels primordiaal om er bijzondere aandacht aan te besteden. Dimitri Philips, Outlets Manager bij Hotel Amigo bevestigt: “Het ontbijt is een essentieel onderdeel van het hotelaanbod, vooral voor vijfsterrenhotels. Het is een dienst die meestal bij de prijs van de kamer inbegrepen is en die aan de verwachtingen moet voldoen. Het is ook een moment waaraan klanten veel belang hechten, zoals blijkt uit het aantal berichten en video’s op platformen. Daarom proberen we de ervaring altijd nog te verbeteren en ons aan te passen aan nieuwe trends.”

Duurzamer, gezonder

In de loop der jaren hebben hotels zich moeten aanpassen aan trends en diverse verplichtingen of verwachtingen, met name op het gebied van duurzaamheid (bijvoorbeeld door steeds meer de voorkeur te geven aan lokale en seizoensgebonden producten), de strijd tegen voedselverspilling (door individuele verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden, overgebleven eten maximaal te recycleren, enzovoort). Stéphanie Philippart, Food and Beverage Manager bij het DoubleTree by Hilton: “Tot de nieuwe uitdagingen behoren ook de groeiende vraag van klanten naar duurzame en lokale biologische producten, net als de noodzaak om te voldoen aan specifieke dieetwensen in verband met allergieën en verschillende diëten. Daarom ligt de nadruk op de integratie van lokale producten in het aanbod om gasten een authentieke ervaring te bieden. De aangeboden waaier van keuzemogelijkheden is ook ruimer, omdat we weten dat elke nationaliteit zijn eigen eetgewoonten heeft. En nu mensen almaar meer aandacht besteden aan hun gezondheid hebben we ons aanbod ook in die zin verruimd. Sommige klanten geven nog steeds de voorkeur aan spek met eieren, maar anderen kiezen bewust voor een 100% gezond ontbijt. Door in te spelen op deze verschillende voorkeuren bieden we een meer gepersonaliseerde en bevredigende ontbijtervaring.” 

Persoonlijke ervaring op maat

Aurélien Vangerven, Food and Beverage Manager van Hotel Indigo & Restaurant SERRA, wijst in het bijzonder op de toenemende personalisatie van het geserveerde ontbijt: “Nu onze klanten steeds veeleisender worden, worden klantervaring en personalisatie steeds belangrijkere criteria.” En deze evolutie geldt uiteraard ook voor het ontbijt: “Bij Indigo kunnen gasten dankzij het gepersonaliseerde buffet kiezen uit verschillende opties op basis van hun eetvoorkeuren en specifieke behoeften. Dit kunnen gerechten zijn die op bestelling worden bereid of opties voor speciale dieetwensen zoals vegetarisch, glutenvrij, enzovoort.”

Een gepersonaliseerd ontbijt kan ook betekenen dat de gasten een lichtere versie geserveerd krijgen: een must, nu almaar mensen caloriebewust eten of tussentijds vasten. Dimitri Philipps: “In plaats van het rijkelijke buffet vragen sommige klanten naar een ontbijt à la carte of beperken ze zich tot een koffie met eventueel een croissant of zo.”

buffet petit déjeuner hotel

Een andere manier waarmee hotels hun aanbod kunnen personaliseren, is door flexibeler te zijn met de serveeruren. Aurélien Vangerven: “Door het steeds toenemende aantal verschillende levensstijlen en reistijden hebben veel hotels hun ontbijtservice uitgebreid met vroege of late opties, of serveren ze zelfs de hele dag ontbijt. Tijdens het weekend wordt er tot zo laat mogelijk ontbijt aangeboden, zodat gasten kunnen uitrusten. En steeds vaker, zoals bij Indigo, is er ook een brunchoptie beschikbaar als alternatief als klanten niet op tijd kunnen komen ontbijten.” 

roccofortehotels.com/fr/hotels-and-resorts/hotel-amigo/

hilton.com/fr/hotels/brudtdi-doubletree-brussels-city/

 

 

Wat voor specifieke regels moeten er gerespecteerd worden?

Stéphanie Philippart: ”We moeten voldoen aan specifieke regels inzake voedselveiligheid, hygiëne en traceerbaarheid van producten. Uiteraard volgen we alle geldende regels om de kwaliteit en veiligheid van ons ontbijtaanbod te garanderen.”  Aurélien Vangerven: “Het is essentieel om de veiligheid van onze gasten en ons personeel te garanderen. Naar mijn mening worden hotels die aan de normen voldoen als betrouwbaarder en professioneler gezien. Het helpt om hun merkimago en geloofwaardigheid bij potentiële klanten te versterken. Een positieve reputatie kan leiden tot een hogere bezettingsgraad, positieve aanbevelingen en trouwe klanten. Gasten weten wat ze kunnen verwachten en we voorkomen variaties in de service. Aan de andere kant is het belangrijk om de filosofie van het restaurant te volgen. De visie van het hotel definieert zijn identiteit, waarden en visie. Door die voor elk aspect toe te passen, kan het hotel zijn gasten een consistente ervaring bieden en lokale vaklui en leveranciers in de kijker zetten.”

Te duur?

Het is ongetwijfeld één van de meest gehoorde punten van kritiek op gespecialiseerde platformen: de prijs van het ontbijt wordt als te hoog beschouwd. De betere etablissementen vragen meestal tussen € 25 en € 45. Voor Aurélien Vangerven bestaat de uitdaging erin om “de prijzen betaalbaar en aantrekkelijk te houden, maar tegelijk rekening te houden met de product- en personeelskosten”. Dimitri Philipps is van mening dat “de kwaliteit van het aanbod en de producten, net als de instant bereiding de prijs rechtvaardigen” en hij benadrukt ook het belang van service: “Het is een restauratiedienst waaraan dezelfde aandacht wordt besteed als aan lunch of diner.” Hij wijst nog op de culturele verschillen: “In veel landen, vooral in Duitsland, wordt buitenshuis ontbijten gezien als hetzelfde als uit eten gaan. Het is zelfs niet ongewoon om verjaardagsontbijten te organiseren! Als je kijkt naar het groeiende en bloeiende brunchaanbod, zou de trend zich hier wel eens geleidelijk kunnen doorzetten!”

Aurélien Vangerven, Food and Beverage Manager van het Hotel Indigo & Restaurant SERRA: Hoe onderscheidt Hotel Indigo zich van de andere etablissementen met zijn ontbijtaanbod?

Hotel Indigo Brussels City onderscheidt zich vaak door zijn aparte benadering van het ontbijt, waarbij het de nadruk legt op lokale elementen en zijn gasten een unieke ervaring biedt. Ons hotel bedeelt een hoofdrol toe aan lokale en artisanale producten in zijn ontbijtaanbod.

Hotel Indigo - Serra brunch

Stéphanie Philippart, Food and Beverage Manager du DoubleTree by Hilton : Wat zijn de nieuwe uitdagingen (bio, duurzaam, lokaal, allergieën, diverse diëten, enzovoort) en hoe ze aangaan?

We werken samen met Klimato, een gespecialiseerd bedrijf dat de milieu-impact van elk gerecht berekent, in termen van broeikasgasuitstoot. Op dit moment gebruiken we deze gegevens voor lunch en diner en voor maaltijden die worden geserveerd tijdens evenementen en vergaderingen. We denken erover om ze ook voor het ontbijt te gaan gebruiken. Door deze gedetailleerde informatie te verstrekken, helpen we onze klanten om weloverwogen keuzes te maken en duurzamer, milieuvriendelijker voedsel te ondersteunen.