Voor hotelexploitanten is dit een belangrijk aspect van hun service. Hoe spelen bedrijven in op veranderende trends? Een aantal speleologen in de sector heeft zich met deze kwestie beziggehouden.
Door Sigrid Descamps. Foto's D.R.
Duurzamer, gezonder
In de loop der jaren hebben hotels zich moeten aanpassen aan trends en diverse verplichtingen of verwachtingen, met name op het gebied van duurzaamheid (bijvoorbeeld door steeds meerer de voorkeur te geven aan lokale en seizoensgebonden producten), de strijd tegen voedselverspilling (door individuele verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden, overgebleven eten maximaal te recycleren, enzovoort). Stéphanie Philippart, Food and Beverage Manager bij DoubleTree by Hilton: "Tot de nieuwe uitdagingen behoren ook de groeiende vraag van klanten naar duurzame en lokale biologische producten, net als de noodzaak om te voldoen aan specifieke dieetwensen in verband met allergieën en verschillende diëten. Dit is de reden voor het opnemen van lokale producten in het voedselaanbod, om consumenten echte gezondheidsvoordelen te bieden. De combinatie van verschillende etnische groepen is ook ruimer, omdat we weten dat elke nationaliteit zijn eigen identiteit heeft. En omdat veel mensen hun rechten beter kennen, moeten we ons daar ook bewust van zijn. Sommige klanten moeten de lader nog met staal gebruiken, maar anderen willen hem met een 100% gebruiken. Door in te spelen op deze verschillende voorkeuren bieden we een meer gepersonaliseerde en bevredigende ontbijtervaring."
Persoonlijke ervaring op maat
Aurélien Vangerven, Food and Beverage Manager van Hotel Indigo & Restaurant SERRA, wijst in het bijzonder op de toenemende personalisatie van het geserveerde ontbijt: "Nu onze klanten steeds veeleisender worden, worden klantervaring en personalisatie steeds belangrijkere criteria." En deze evolutie geldt uiteraard ook voor het ontbijt: "Bij Indigo kunnen gasten dankzij het gepersonaliseerde buffet kiezen uit verschillende opties op basis van hun eetvoorkeuren en specifieke behoeften. Dit kunnen gerechten zijn die op bestelling worden bereid of opties voor speciale dieetwensen zoals vegetarisch, glutenvrij, enzovoort."
Een gepersonaliseerd ontbijt kan ook betekenen dat de gasten een lichtere versie geserveerd krijgen: een must, nu almaar mensen caloriebewust eten of tussentijds vasten. Dimitri Philipps: "In plaats van het rijkelijke buffet vragen sommige klanten naar een ontbijt à la carte of beperken ze zich tot een koffie met eventueel een croissant of zo."
Een andere manier waarmee hotels hun aanbod kunnen personaliseren, is door flexibeler te zijn met de serveeruren. Aurélien Vangerven: "Door het steeds toenemende aantal verschillende levensstijlen en reistijden hebben veel hotels hun ontbijtservice uitgebreid met vroege of late opties, of serveren ze zelfs de hele dag ontbijt. Tijdens het weekend wordt er tot zo laat mogelijk ontbijt aangeboden, zodat gasten kunnen uitrusten. En steeds vaker, zoals bij Indigo, is er ook een brunchoptie beschikbaar als alternatief als klanten niet op tijd kunnen komen ontbijten".
roccofortehotels.nl/hotels-en-resorts/hotel-amigo/
hilton.com/nl/hotels/brudtdi-doubletree-brussel-stad/
Wat voor specifieke regels moeten er gerespecteerd worden?
Stéphanie Philippart: "We moeten ons houden aan specifieke regels met betrekking tot de veiligheid, hygiëne en traceerbaarheid van onze producten. Uiteraard volgen we alle geldende regels om de kwaliteit en veiligheid van ons ontbijtaanbod te garanderen." Aurélien Vangerven: "Het is essentieel om goed voor je eten en je personeel te zorgen. Naar mijn mening moeten hotels die voldoen aan de normen worden geleid als zakelijke en professionele managers. Het helpt om hun merkimago en geloofwaardigheid bij potentiële klanten te versterken. Een positieve reputatie kan het resultaat zijn van een goede reputatie, positief advies en een goede klantenservice. Gasten weten wat ze kunnen verwachten en we voorkomen variaties in de service. Aan de andere kant is het belangrijk om de filosofie van het restaurant te volgen. Het imago van het hotel bepaalt zijn identiteit, stijl en uitstraling. Door die voor elk aspect toe te passen, kan het hotel zijn gasten een consistente ervaring bieden en lokale vaklui en leveranciers in de kijker zetten."
Te duur?
Het is ongetwijfeld één van de meest gehoorde punten van kritiek op gespecialiseerde platformen: de prijs van het ontbijt wordt als te hoog beschouwd. De betere etablissementen vragen meestal tussen € 25 en € 45. Voor Aurélien Vangerven bestaat de uitdaging erin om "de prijzen betaalbaar en aantrekkelijk te houden, maar tegelijk rekening te houden met de product- en personeelskosten". Dimitri Philipps is van mening dat "de kwaliteit van het aanbod en de producten, net als de instant bereiding de prijs rechtvaardigen" en hij benadrukt ook het belang van service: "Het is een restauratiedienst waaraan dezelfde aandacht wordt besteed als aan lunch of diner." Hij wijst nog op de culturele verschillen: "In veel landen, vooral in Duitsland, wordt buitenshuis ontbijten gezien als hetzelfde als uit eten gaan. Het is zeker niet ongewoon om verjaardagsontbijten te organiseren! Als je kijkt naar het groeiende en bloeiende brunchaanbod, zou de trend zich hier eens geleidelijk kunnen doorzetten!"
Aurélien Vangerven, Food and Beverage Manager van het Hotel Indigo & Restaurant SERRA: Hoe onderscheidt Hotel Indigo zich van de andere etablissementen met zijn ontbijtaanbod?
Hotel Indigo Brussels City onderscheidt zich vaak door zijn aparte benadering van het ontbijt, waarbij het de nadruk legt op lokale elementen en zijn gasten een unieke ervaring biedt. Ons hotel bedeelt een hoofdrol toe aan lokale en ambachtelijke producten in zijn ontbijtaanbod.
Stéphanie Philippart, Food and Beverage Manager bij DoubleTree by Hilton: Wat zijn de nieuwe uitdagingen (bio, duurzaam, lokaal, allergieën, diverse diëten, enzovoort) en hoe ze aangaan?
We werken samen met Klimato, een gespecialiseerd adviesbureau dat kijkt naar de milieueffecten van onze activiteiten op het gebied van afvalverwerking. Op dit moment gebruiken we deze gegevens voor lunch en diner en voor maaltijden die worden geserveerd tijdens evenementen en vergaderingen. We willen ook dat je ze gebruikt voor je maaltijden. Door deze gedetailleerde informatie te verstrekken, helpen we onze klanten om weloverwogen keuzes te maken en duurzamer, milieuvriendelijker voedsel te ondersteunen.