LES ENJEUX DE L’INDUSTRIE EUROPÉENNE DE L’HOSPITALITÉ
Be Horeca

Be-European: De uitdagingen voor de Europese horeca

 

Naar aanleiding van zijn Algemene Vergadering in Brussel in oktober 2023 heeft HOTREC een Manifest opgesteld met daarin de doelstellingen en ambities van de sector op Europees niveau. Het document is bedoeld voor kandidaten voor de Europese verkiezingen die plaatsvinden tussen 6 en 9 juni.

Door Françoise Bouzin.

LES ENJEUX DE L’INDUSTRIE EUROPÉENNE DE L’HOSPITALITÉ
Marie Audren

Zoals Marie Audren, Managing Director van HOTREC, aangeeft, werd de sector zwaar getroffen door de coronacrisis en daarna door de oorlog in Oekraïne. Tegelijk toonde deze periode het belang van de hotel-, restaurant- en toerismesector op Europees niveau aan.

"Toerisme is een belangrijke pijler in de Europese economie – goed voor 10% van het BBP – en moet blijven evolueren naar een meer veerkrachtige, duurzame en digitale omgeving.” Het Manifest besteedt onder andere aandacht aan het belang van toerisme in verschillende landen, het tekort aan arbeidskrachten, de kwestie van Europese mobiliteit binnen en buiten Europa en de regulering van platforms om meer transparantie voor consumenten te garanderen. “De oplossing van de crisis door het tekort aan mankacht en vakmanschap is een centraal punt in ons Manifest. De Europese hotelsector – met 10 miljoen werknemers in 2 miljoen bedrijven – moet zijn personeel behouden en opleiden om concurrerend, innovatief en klantgericht te blijven. Onze bedrijven – waarvan 99% bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) – worden nog steeds geconfronteerd met oneerlijke handelspraktijken door machtige online platformen, ondanks de laatste wetgevende inspanningen op EU-niveau”, vervolgt Marie Audren.

Ons Manifest weerspiegelt onze toewijding aan het bouwen van een veerkrachtige en innovatieve hospitality sector, terwijl we de uitdagingen en kansen die voor ons liggen tegemoet treden.

Inzet op Europees niveau

"HOTREC is een bron van ideeën. Het Manifest is een document dat de belangrijkste problemen van de sector samenvat. Elk land kan het op zijn eigen manier gebruiken en een dialoog aangaan met de kandidaten, gevolgd door de verkozen vertegenwoordigers. We willen dat de sector zijn Europese dimensie begrijpt en dat het een basis is voor discussie met de kandidaten. Er zijn zeer nationale kwesties, en dat is heel normaal, maar er zijn ook kwesties rond afval en relaties met spelers zoals Google of Booking, die op Europees niveau moeten worden behandeld. We wilden een tool creëren, zodat de verkozen vertegenwoordigers vanaf dag één weten wat er op het spel staat voor de sector. Het is dan aan ons om met hen samen te werken en onszelf bekend te maken.” Afspraak op 6 juni!

www.hotrec.eu