Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-European: De uitdagingen voor de Europese horeca
Be Horeca

Be-European: De uitdagingen voor de Europese horeca

 

Naar aanleiding van de jaarlijkse Algemene Vergadering in Brussel in oktober 2023 heeft HOTREC een Manifest gepubliceerd waarin de verwachtingen en ambities van de sector op Europees niveau worden uiteengezet. Het document is bedoeld voor kandidaten voor de Europese verkiezingen die plaatsvinden tussen 6 en 9 juni.

Door Françoise Bouzin.

DE UITDAGINGEN VOOR DE EUROPESE HORECA
Marie Audren

Zoals Marie Audren, Managing Director van HOTREC, aangeeft, is de sector hard getroffen door de coronacrisis en, in mindere mate, door de oorlog in Oekraïne. Tegelijk toonde deze periode het belang van de hotel-, restaurant- en toerismesector op Europees niveau aan.

"Toerisme is een belangrijke speler in de Europese economie - goed voor 10% van het BBP - en moet blijven evolueren naar een meer veerkrachtige, duurzame en digitale omgeving."Het Manifest besteedt onder andere aandacht aan het belang van toerisme in verschillende landen, het tekort aan arbeidskrachten, de kwestie van Europese mobiliteit binnen en buiten Europa en de regulering van platforms om meer transparantie voor consumenten te garanderen. "De oplossing van de crisis door het tekort aan mankacht en vakmanschap is een centraal punt in ons Manifest. De Europese hotelsector - met 10 miljoen werknemers in 2 miljoen bedrijven - moet zijn personeel behouden en opleiden om competitief, innovatief en klantgericht te blijven. Onze bedrijven - waarvan 99% bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen (KMO's) - worden nog steeds geconfronteerd met oneerlijke handelspraktijken door machtige online platformen, ondanks de laatste wetgevende inspanningen op EU-niveau"zegt Marie Audren.

Ons Manifest weerspiegelt onze toewijding aan het bouwen van een veerkrachtige en innovatieve horeca, terwijl we de uitdagingen en kansen die voor ons liggen tegemoet treden.

Inzet op Europees niveau

"HOTREC is een bron van ideeën. Het Manifest is een document dat de belangrijkste problemen van de sector samenvat. Elk land kan het op zijn eigen manier gebruiken en een dialoog voeren met de kandidaten, onder leiding van de lokale vertegenwoordigers. We willen dat de sector een Europese dimensie heeft en dat dit een basis is voor discussie met de kandidaten. Er zijn ook nationale kwesties, en dat is heel normaal, maar er zijn ook kwesties rond waarde en relaties met spammers zoals Google of Booking, die op Europees niveau moeten worden aangepakt. We creëren een nieuwe tool, zodat onze leveranciers nu al weten wat er nodig is voor de sector. Het is ook een manier voor ons om met hen samen te werken en onszelf te helpen."Afspraak op 6 juni!

www.hotrec.eu

Mobiele versie afsluiten