Be Horeca

Be-Hotels: nieuwe hotels in Brussel en technologische vooruitgang in het hotelwezen in 2023

 

De Brusselse hotelsector versterkt zich weer!

Welkom! In 2023 zal het hotelaanbod in onze hoofdstad uitbreiden met een aantal nieuwe adressen. Een kort overzicht van de openingen waarnaar het hardst wordt uitgekeken.

Door Sigrid Descamps. Foto’s: D.R., behalve indien anders vermeld.

The Hoxton
The Hoxton

Het hipste: The Hoxton

De open house hotelketen The Hoxton, die al in zes landen gevestigd is, strijkt neer in tien andere landen, waaronder België, in Brussel om precies te zijn. Achter de keten zit Ennismore, het lifestylemerk van de Accor-groep, dat ook verantwoordelijk is voor Mama Shelter, 25hours, Delano, Tribe en So. We kunnen dus gerust stellen dat Ennismore de codes van het genre onder de knie heeft!

Een van de belangrijkste kenmerken van The Hoxton-etablissementen is dat ze verankerd zijn in een specifieke wijk, die ze nieuw leven willen inblazen. “Elk hotel is een weerspiegeling van zijn buurt”, aldus de Hoxton website. “Inspiratie komt uit de diversiteit van de omringende straten.” In dit geval is dat de wijk rond de Kruidtuin. Het hotel neemt zijn intrek op de bovenste vier verdiepingen van de voormalige IBM Tower, die ondertussen omgedoopt werd tot de Victoria Regina Tower. Het krijgt 198 kamers, verdeeld in drie categorieën (Cosy, Roomy, Biggy) met een op de jaren ‘70 geïnspireerde inrichting, met brutalistische vormen en patronen (direct gerelateerd aan de architectuur van het gebouw). Het perfecte decor voor het donkerhouten meubilair, de gekleurde fluwelen banken, de gestreepte hoofdeinden en tapijten met grafische prints.

The Hoxton
The Hoxton

Ook op het menu: een Peruaans geïnspireerd bar-restaurant, de Cantina Valentina, net zoals een bar en taqueria, Tope, met een dak. Het geheel zal zowel locals als toeristen aantrekken om op zonnige dagen te genieten van een cocktail en het panoramische uitzicht over de hoofdstad.

Zoals in alle andere Hoxton hotels, zal het Brusselse adres ook beschikken over een ‘Apartment’, een groep privé kamers met in het midden een gemeenschappelijke keuken, waar privé-evenementen georganiseerd kunnen worden, en er is ook een coworking space, de Working From.

Info: opening gepland op 1 april 2023; Victoria Reginasquare 1, 1210 Brussel, www.thehoxton.com/brussels

The Mix
The Mix

Het meest ambitieuze: The Mix

Het is een parel aan de kroon van ons architecturaal erfgoed, welbekend bij de Brusselaars: het gebouw in Watermaal-Bosvoorde dat in 1965 ontworpen werd door het Frans-Belgische duo Pierre Dufau en René Stapels, was jarenlang de thuisbasis van de Royale Belge (de latere Axa) en maakt zich nu op voor een tweede leven. Het multidisciplinaire project ‘The Mix’ is even omvangrijk als ambitieus. Op de 21.000 m2 van de site worden horeca, sport, evenementen, coworking, financiën en hotels gecombineerd.

Hoewel het project het resultaat is van een samenwerking tussen meerdere partners uit verschillende (maar complementaire) sectoren, wordt het hotelgedeelte meer bepaald verzorgd door Limited Edition Hotels. De Belgische groep, die mede wordt geleid door Jean-Michel André, Philippe Bonnet en Eric Jacques, heeft naam gemaakt met de lancering van succesvolle concepthotels, waaronder Le Jam en WhiteHotel, die inmiddels zijn verkocht. De groep is echter nog steeds eigenaar van andere prominente etablissementen zoals het volledig vernieuwde Le Berger en Le Domaine de Ronchinne.

The Mix
The Mix

Op de site van The Mix zal LEH een viersterrenhotel met 140 kamers uitbaten. Het gebouw dat een update kreeg door de architecten Peter St John, Dirk Somers, DDS+ en Ma2by,werd door BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) als Excellent gerangschikt. Bovendien mikt het op het Greenkey-label, wat de ecologische prestaties van het etablissement garandeert. De inrichting werd toevertrouwd aan het Brusselse architectenbureau Lionel Jadot (dat onder meer al tekende voor de inrichting van The Jam en de foodcourt The Wolf).

Naast het hotel komen er 40 studentensuites van +/- 50 m2, een fitnesscentrum van topkwaliteit, een wellnessruimte met zwembaden, drie restaurants van de Moma-groep, een foodcourt, vergaderzalen, een auditorium, twee ontvangstzalen, een coworking space, enzovoort. Kers op de taart: het geheel wordt omringd door 8 hectare groen, in een beschermd Natura 2000-gebied. Een prachtige herwaardering voor een uitzonderlijk gebouw!

Infos: opening in juni 2023, Vorstlaan 25, 1170 Watermaal-Bosvoorde, mix.brussels

Voco Brussels City North
Voco Brussels City North

Topklasse: Voco Brussels City North

In juni 2018 lanceerde de Britse hotelgroep InterContinental Hotels Group zijn merk Voco – waarvan de naam afkomstig is van het Latijn voor “uitnodigen” of “verzamelen”. Dat werd gecreëerd om het high-end aanbod van de groep aan te vullen via de opwaardering van panden met een geschiedenis. Bedoeling? De kwaliteiten en de betrouwbaarheid van de machtige groep combineren met de charme en de eenvoud van onafhankelijke boetiekhotels.

Het merk Voco heeft ondertussen zijn intrede gedaan in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Afrika, en zal zich uitbreiden naar Amerika, met als doel dit decennium meer dan 200 hotels te openen in aantrekkelijke vakantiebestemmingen en stadscentra. De Belgische vestiging zal weliswaar neerstrijken buiten het centrum, meer bepaald op de Living Tomorrow-innovatiecampus in Vilvoorde (bereikbaar met de auto via de E19 en E40 of met de trein).

Het hotel dat 92 kamers krijgt, wordt ondergebracht in een moderne 50 meter hoge toren met grote ramen in een groene omgeving. Het hotel zal worden geëxploiteerd door IG-partner Prem Group. Er komen ook een bar, een restaurant, een sporthal en conferentiezalen. De locatie zelf wordt Europa’s grootste experimentele laboratorium voor de creatie van ideeën, meer bepaald op het vlak van hospitality.

Infos: opening in het najaar van 2023, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde. www.ihg.com

Citybox
Citybox

Het zuinigste: Citybox

Citybox, met hoofdkantoor in Noorwegen, is een hotelketen met een hedendaags Scandinavisch design dat focust op functionaliteit, duurzaamheid en toegankelijkheid. Na Antwerpen (augustus 2021) wordt Brussel de volgende baby in n deze kleine noordelijke familie die langzaam maar zeker aan de weg timmert in de hotelwereld. “Ons doel is om een van de toonaangevende hotelketens in het budgetsegment in Europa te worden”, aldus Martin Smith-Sivertsen in een persbericht.

De sterke punten van de Citybox-etablissementen? Betaalbare prijzen die mogelijk worden gemaakt door de afschaffing van traditionele diensten: er is geen receptie – inchecken gebeurt via terminals -, geen roomservice, geen piccolo, geen televisie, geen minibars (“De stad barst van de cafés, waarom zou je een minibar nodig hebben in je kamer?”). Er is wel een contactpersoon in geval van nood! En de kamers zijn modern en comfortabel. Bovendien is de wifi gratis en de ligging centraal. Dat spreekt heel wat klanten aan, zeker bij jongeren met een bescheiden inkomen.

Het Brusselse hotel met 246 kamers wordt gevestigd in het gebouw dat momenteel uitgebaat wordt door NH Brussel Louise. Het pand werd in 2022 aangekocht door het vastgoedbedrijf Pandox en wordt vanaf 2024 voor minstens 25 jaar gehuurd door Citybox. De renovatiewerkzaamheden beginnen dit jaar. “Dit is de eerste keer dat we een hotel openen zonder dat het pand nieuwbouw is of een volledige renovatie ondergaat. Door een bestaand hotelpand over te nemen, kunnen we sneller groeien”, aldus Martin Smith-Sivertsen.

Info: opening in het eerste trimester van 2024, Charleroisesteenweg 17, 1060 Brussel, citybox.no

 

Technologie ten dienste van het hotelvak

Check-in, accountmanagement, datadeling, interne en externe communicatie,… In deze digitale tijden is technologie onmisbaar geworden en blijkt ze een troef voor zowel het hotelpersoneel als hun klanten. Tekst en uitleg door Ellen Deboeck, general manager van het Hilton Brussels Grote Markt.

Door Sigrid Descamps. Foto’s: Pexels.

Hoe belangrijk is technologie tegenwoordig in de hotelsector?
Ze is heel belangrijk geworden. En dat geldt voor alle hotels, want alles is veranderd. We zijn afhankelijker van digitale data dan vroeger. Dat is vooral merkbaar op een afdeling als de verkoop; tien of twintig jaar geleden vertrouwden we op de informatie die we kregen, op onze eigen verbindingen. Tegenwoordig wordt alles tot in detail vastgelegd in een computersysteem. Dit geeft ons toegang tot veel meer informatie dan vroeger en maakt ons uiteindelijk veel efficiënter. We hebben technologie nodig om vooruit te komen en er is geen weg terug. En dat geldt voor alle departementen, en alle generaties.

Zijn er verschillen in de manier waarop de hotelmedewerkers omgaan met dit gegeven?
Het is duidelijk dat de jongere generaties veel beter vertrouwd zijn met nieuwe technologieën dan hun voorgangers. Sommigen zijn geneigd om het systeem te willen houden “zoals het was” (lacht). In werkelijkheid is het best om beide te combineren: zo kunnen we onze taken uitvoeren door optimaal gebruik te maken van de beschikbare gegevens. Natuurlijk merken we soms terughoudendheid bij het personeel, omdat sommige mensen bijvoorbeeld bang zijn om hun baan te verliezen, omdat ze twijfels hebben over de werkelijke doeltreffendheid van de toepassingen, enz. Het is dus belangrijk dat de hotels goed over dit onderwerp communiceren en uitleggen hoe de technologie nuttig zal zijn, hoe zij ons zal helpen efficiënter te werken. Angsten houden soms ook verband met de snelheid waarmee de technologie evolueert. We moeten oppassen dat we niet van het ene systeem op het andere overschakelen of verschillende toepassingen tegelijk gebruiken voor dezelfde taak.

Gebruiken alle hotels dezelfde toepassingen?
Nee, de manier van communiceren bijvoorbeeld verschilt soms nogal drastisch per hotel. Bij Hilton gebruiken we Kipsu, een berichtensysteem vergelijkbaar met WhatsApp, waarmee gasten, nog voordat ze in één van onze hotels aankomen, op een informelere manier dan via een simpele FAQ-chatbox kunnen communiceren met het hotelpersoneel: om een reservering te doen, een vraag te stellen aan de conciërge, enz. De FAQ’s zijn er wel, maar vooral bestaat ook de mogelijkheid om contact op te nemen met een specifieke afdeling. En daar antwoorden de medewerkers zelf. Dit wordt zeer gewaardeerd en er wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Sommige klanten communiceren nu alleen nog maar op deze manier.

Is het menselijk contact dan aan het verdwijnen?
In ieder geval geven sommige klanten de voorkeur aan ‘contactloos’. Ze gebruiken bijvoorbeeld liever hun smartphone om in te checken en hoeven niet meer langs de receptie. Ook willen ze met hun smartphone de lift activeren of de deur van hun kamer openen… In feite willen ze geen contact meer. Dat is duidelijk te wijten aan corona. Er is nu een heel duidelijk onderscheid tussen verschillende soorten klanten. Mensen die strikt voor zaken op hotel komen, maken bijvoorbeeld liever gebruik van technologie en willen contact vermijden, terwijl degenen die voor hun vrije tijd komen gehecht blijven aan interactie met mensen van vlees en bloed. Dit zijn dezelfde mensen die nog steeds graag een echte papieren kaart van de stad gebruiken in plaats van Google Maps, die de conciërge om advies vragen, om goede adressen, die hun rekening liever in een envelop bij de receptie ontvangen en niet via e-mail… We moeten dus het evenwicht vinden tussen beide systemen binnen het hotel.

“Sommige klanten willen met hun smartphone de lift activeren of de deur van hun kamer openen… In feite willen ze geen contact meer”

Heeft de groeiende rol van technologie in een hotel gevolgen voor de hoeveelheid personeel?
Aangezien we beide systemen tegelijk moeten beheren, hebben we nog steeds mensen nodig voor alles wat contact vereist en mensen voor de technologie, al was het maar om het hele IT-systeem te beheren. In het algemeen betekent dit ook dat iedereen anders moet werken dan in het verleden. En het werkt: het is echt efficiënter. De kwaliteit van een hoteldienst hangt uiteindelijk af van de kwaliteit van de gegevens, het menselijk contact en het multitasken.

Hoe reageert u als uw systeem gehackt of verstoord wordt?
Voordat een applicatie wordt geïntegreerd, wordt ze vooraf goed getest, maar er moet altijd een plan B zijn. Als een systeem om één of andere reden niet meer werkt, zijn er altijd procedures om alles handmatig over te nemen. En hier speelt de ervaring van elk individu een belangrijke rol. 

Zijn er beurzen waar hotelmanagers hun technologische behoeften bespreken?
Natuurlijk zijn er interne discussies. De BHA (Brussels Hotels Association) is ook zeer actief en responsief op dit gebied. Het is een belangrijk gespreksonderwerp!