Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Hotels: nieuwe hotels in Brussel en technologische vooruitgang in het hotelwezen in 2023
Be Horeca

Be-Hotels: nieuwe hotels in Brussel en technologische vooruitgang in het hotelwezen in 2023

 

De Brusselse hotelsector versterkt zich weer!

Welkom! In 2023 wordt het hotelnetwerk uitgebreid met een aantal nieuwe adressen. Een kort overzicht van de openingen waar het hardst wordt gewerkt.

Door Sigrid Descamps. Foto's: D.R., behalve indien anders vermeld.

De Hoxton
De Hoxton

Het hipste: The Hoxton

De open house hotelketen The Hoxton, die al in zes landen gevestigd is, strijkt neer in tien andere landen, waaronder België, in Brussel om precies te zijn. Ennismore, de lifestyle manager van de Accor groep, is ook verantwoordelijk voor Mama Shelter, 25hours, Delano, Tribe en So. We kunnen alleen maar hopen dat Ennismore de codes van het genre kan doorbreken!

Een van de belangrijkste kenmerken van de Hoxton vestigingen is dat ze een specifieke omgeving hebben waarin ze nieuwe ontdekkingen kunnen doen. "Elk hotel is een weerspiegeling van zijn buurt", aldus de website van Hoxton. "Inspiratie komt uit de diversiteit van de omringende straten." Wat dat betreft is de weg rond de Kruidtuin een goed voorbeeld. Het hotel neemt zijn intrek op de bovenste vier verdiepingen van de voormalige IBM Tower, die ondertussen omgedoopt werd tot de Victoria Regina Tower. Het gebouw heeft 198 slaapkamers, verdeeld in drie categorieën (Cosy, Roomy, Biggy) met een ontwerp uit de jaren zeventig, met brutalistische vormen en patronen (rechtstreeks beheerd door de architect van het gebouw). Het decor is perfect voor het meubilair, de kleurrijke banken, de vrijstaande daken en het behang met graffitiprints.

De Hoxton

Ook op het menu: een Peruaans bar-restaurant, Cantina Valentina, dat ook een bar is en taqueria, Tope, met een bakkerij. De plek is perfect voor zowel locals als toeristen om te genieten van een cocktail en een panoramisch uitzicht op het platteland.

Zoals in alle andere Hoxton hotels biedt het kantoor in Brussel ook een 'Apartment', een groep privékamers met een gedeelde keuken in het midden, waar privé-evenementen kunnen worden georganiseerd, en ook een coworkingruimte, de Working From.

Info: opening gepland op 1 april 2023; Victoria Reginasquare 1, 1210 Brussel, www.thehoxton.com/brussels

De Mix

Het meest ambitieuze: The Mix

Dit is een soortgelijk project als dat in Brussel: het gebouw in Watermaal-Bosvoorde, dat in 1965 werd gebouwd door het Frans-Belgische duo Pierre Dufau en René Stapels, was ooit de zetel van de Koninklijke Belgische Marine (het latere Axa) en is nu een nieuw gebouw. Het multidisciplinaire project 'The Mix' is nog ambitieuzer. Op de 21.000 m2 van het terrein worden winkels, sport, evenementen, coworking, financiën en hotels gecombineerd.

Hoewel het project het resultaat is van een samenwerking tussen meerdere partners uit verschillende (maar complementaire) sectoren, wordt het hotelgedeelte meer bepaald verzorgd door Limited Edition Hotels. De Belgische groep, die mede wordt geleid door Jean-Michel André, Philippe Bonnet en Eric Jacques, heeft naam gemaakt met de lancering van succesvolle concepthotels, waaronder Le Jam en WhiteHotel, die inmiddels zijn verkocht. De groep is ook partner in andere veelbelovende etablissementen, zoals het volledig vernieuwde Le Berger en Le Domaine de Ronchinne.

De Mix

Op de site van The Mix zal LEH een derde hotel met 140 kamers bouwen. Het gebouw, dat werd bijgewerkt door de architecten Peter St John, Dirk Somers, DDS+ en Ma2by, heeft van BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) de status Excellent gekregen. Bovendien mikt het op het Greenkey-label, wat de ecologische prestaties van het etablissement garandeert. De bouw werd uitgevoerd door de Brusselse architect Lionel Jadot (die ook verantwoordelijk was voor de bouw van The Jam en de foodcourt The Wolf).

Naast het hotel zijn er 40 studentensuites van +/- 50 m2, een fitnesscentrum van topkwaliteit, een wellnesscentrum met een spa, verschillende restaurants van de Moma-groep, een foodcourt, een auditorium, twee vergaderzalen, een coworkingruimte en een kantoor. Kers op de taart: het geheel wordt omringd door 8 hectare groen, in een beschermd Natura 2000-gebied. Een praktische aanpak voor een geweldige werkplek!

Info: opening in juni 2023, Vorstlaan 25, 1170 Watermaal-Bosvoorde, mix.brussels

Voco Brussel Stad Noord

Topklasse: Voco Brussel Stad Noord

In juni 2018 lanceerde de Britse hotelgroep InterContinental Hotels Group zijn merk Voco - waarvan de naam afkomstig is van het Latijn voor "uitnodigen" of "verzamelen". Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat de hoge kwaliteit van de producten van de groep wordt gehandhaafd door het gebruik van panden met een beheersysteem. Bedoeling? De kwaliteit en de creativiteit van de groep worden gecombineerd met de charme en de warmte van de hotels.

Het merk Voco heeft ondertussen zijn intrede gedaan in Europa, het Midden-Oosten, Azië en Afrika, en zal zich uitbreiden naar Amerika, met als doel dit decennium meer dan 200 hotels te openen in aantrekkelijke vakantiebestemmingen en stadscentra. De Belgische vestiging zal weliswaar neerstrijken buiten het centrum, meer bepaald op de Living Tomorrow-innovatiecampus in Vilvoorde (bereikbaar met de auto via de E19 en E40 of met de trein).

Het hotel met 92 kamers is gevestigd in een moderne 50 meter hoge toren met een grote tuin. Het hotel wordt beheerd door IG-partner Prem Group. Er zijn ook een bar, een restaurant, een sporthal en conferenties. De locatie is Europa's grootste experimentele laboratorium voor het creëren van ideeën, met een focus op gastvrijheid.

Infos: opening in het jaar 2023, Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde. www.ihg.com

Citybox

Het zuinigste: Citybox

Citybox, met zijn entree in Noorwegen, is een hotel met een haag Scandinavisch design dat zich richt op functionaliteit, comfort en stijl. In Antwerpen (augustus 2021) wordt Brussel de grootste baby van deze kleine, noordelijke familie, die al lang in het hotelwezen leeft, maar nu in beweging is. "Ons doel is om een van de toonaangevende hotelketens in het budgetsegment in Europa te worden", aldus Martin Smith-Sivertsen in een persbericht.

De stereotypen van de Citybox-vestigingen? Betaalbare prijzen die mogelijk worden gemaakt door de afschaffing van traditionele diensten: er is geen receptie - inchecken gebeurt via terminals -, geen roomservice, geen piccolo, geen televisie, geen minibar ("De stad barst van de cafés, waarom zou een minibar nodig hebben in je kamer?"). Het is gewoon een contactpunt in een goed humeur! De kamers zijn modern en comfortabel. Er is gratis wifi en een centrale verbinding. Dit betekent dat veel mensen, vooral jongeren met weinig geld, van de accommodatie kunnen genieten.

Het Brusselse hotel met 246 kamers is gevestigd in het gebouw van NH Brussel Louise. Het hotel wordt in 2022 geopend door vastgoedbedrijf Pandox en zal na 2024 voor minstens 25 jaar worden beheerd door Citybox. De verbouwingen beginnen in dit jaar. "Dit is de eerste keer dat we een hotel openen zonder het ontwerp te veranderen of een grote renovatie uit te voeren. Door een bestaand hotelpand over te nemen, kunnen we sneller groeien", aldus Martin Smith-Sivertsen.

Info: opening in het eerste kwartaal van 2024, Charleroisesteenweg 17, 1060 Brussel, citybox.no

 

Technologie ten dienste van het hotelvak

Check-in, account management, gegevensverwerking, interne en externe communicatie,... In deze digitale omgeving is technologie essentieel voor zowel het hotelwezen als zijn gasten. Tekst en uitleg door Ellen Deboeck, general manager van het Hilton Brussels Grote Markt.

Door Sigrid Descamps. Foto's: Pexels.

Hoe belangrijk is technologie tegenwoordig in de hotelsector?
Het is echt leuk om te zien. En dit geldt voor alle hotels, want alles wordt gecontroleerd. We hebben veel digitale gegevens, maar die zijn niet allemaal veilig. Dit is een goede zaak voor een bedrijf als het onze; vele of twee jaar later kunnen we de informatie die we hebben opgeslagen, en onze eigen communicatie inzien. Bovendien is alles tot in detail beschreven in een computersysteem. Dit geeft ons toegang tot veel meer informatie dan voorheen en maakt ons zeer efficiënt. We hebben de technologie om dit te doen en er is geen reden om tijd te verliezen. En dit geldt voor alle afdelingen en alle generaties.

Zijn er verschillen in de manier waarop de hotelmedewerkers met dit gegeven omgaan?
Het is een feit dat de jongere generaties veel beter zijn in het gebruik van nieuwe technologieën dan hun voorgangers. Wij moeten ervoor zorgen dat het systeem wordt gebruikt "zoals het was" (lacht). In de praktijk is het het beste om beide te combineren: dan kunnen we de beschikbare middelen optimaal benutten. Natuurlijk moeten we op de mensen kunnen vertrouwen, omdat veel mensen met elkaar moeten praten, omdat ze moeten weten hoe de apparatuur werkt, enz. Daarom is het belangrijk dat de bij dit project betrokken hotels communiceren en uitleggen hoe de technologie kan worden gebruikt en hoe deze efficiënter kan worden gebruikt. Wij maken ons ook zorgen over de snelheid waarmee de technologie evolueert. Wij moeten ervoor zorgen dat wij het andere systeem niet gebruiken voor het andere systeem of voor andere toepassingen.

Gebruiken alle hotels dezelfde toepassingen?
Nee, de manier van communiceren bijvoorbeeld verschilt soms nogal drastisch per hotel. Bij Hilton gebruiken we Kipsu, een berichtensysteem vergelijkbaar met WhatsApp, waarmee gasten, nog voordat ze in één van onze hotels aankomen, op een informele manier dan via een simpele FAQ-chatbox kunnen communiceren met het hotelpersoneel: om een reservering te doen, een vraag te stellen aan de conciërge, enz. De FAQ's zijn nog steeds beschikbaar, maar er is ook de mogelijkheid om contact op te nemen met een specifiek bedrijf. En dat mogen de gebruikers zelf niet doen. Dit is erg belangrijk en het is belangrijk dat het gebruik van de dienst wordt gecontroleerd. Sommige bedrijven communiceren helemaal niet, maar alleen op deze manier.

Is het menselijk contact dan aan het verdwijnen?
In dit gebied hebben sommige klanten 'contactloos' gekregen. Zij moeten altijd hun smartphone gebruiken om de ontvangst te controleren. Of je gebruikt je smartphone om de lift te activeren of de deur van je auto te openen... In feite heb je dan geen contacten meer. Dit is een goede zaak om met je auto te doen. Er is een echte discrepantie tussen verschillende soorten klanten. Mensen die werk zoeken in het hotel zullen technologie gebruiken en met elkaar in contact willen komen. Er zijn veel mensen die geen goede papieren kaart van de stad hebben in de Google Maps, die niet weten wat ze moeten doen, die geen goede adressen hebben, die niet weten hoe ze hun informatie in een enveloppe bij de receptie moeten krijgen en niet via e-mail... We moeten dus kijken naar het verschil tussen de twee systemen in het hotel.

"Sommige klanten willen met hun smartphone de lift activeren of de deur van hun kamer openen... In feite willen ze geen contact meer"

Heeft de grote rol van technologie in een hotel invloed op het welzijn van de gasten?
Hoewel we twee systemen voor ons hebben, hebben we niet genoeg mensen voor alle contacten die we hebben en mensen voor de technologie. Dit betekent ook dat mensen meer kunnen werken dan in de echte wereld. En het werkt: het is zeer efficiënt. De efficiëntie van een hotelmanagementsysteem hangt rechtstreeks samen met de efficiëntie van de faciliteiten, het menselijk contact en het multitasken.

Hoe weet u of uw systeem goed werkt?
Als er een toepassing is geïnstalleerd, is het meestal goed om die te hebben, maar er moet ook een plan B zijn. Als een systeem niet beter werkt met een of meer verbindingen, dan zullen er altijd procedures nodig zijn om ervoor te zorgen dat alles goed gebeurt. Dit maakt het een zeer belangrijke rol voor het individu om over hem of haar te waken. 

Zijn er beurzen waar hotelmanagers hun technologische behoeften bespreken?
Uiteraard zijn er interne discussies. Ook de BHA (Brussels Hotels Association) is zeer actief en verantwoordelijk op dit gebied. Dit is een geweldig initiatief!

 

Mobiele versie afsluiten