Witte doos
Nieuws

Het geheim van de deugd? Een schone lei tonen

Met het oog op de goedkeuring van een witte kassa 2.0 begin 2024 en het vooruitzicht van verscherpte controles, is het tijd om de balans op te maken van de bête noire van de horeca.

 

Mythes die een harde appel hebben

De witte doos veroorzaakt bevingen in de horecasector, en met reden: de verplichte installatie ervan sinds 2016 is de bron van een wereldwijde herziening binnen etablissementen die soms achteruitgaan in de richting van een zogenaamde deugdzame economie. Achter deze vrees zit de diepgewortelde overtuiging dat het onmogelijk is om winstgevend te zijn door al je inkomsten aan te geven.

Veel bedrijven doen het echter goed en spelen zelfs de cashless kaart. Het is beter een bedrijf gezond te houden dan het te destabiliseren door elke dag geld uit de kassa te halen om parallelle rekeningen te beheren. De winstgevendheid van een bedrijf hangt af van vele factoren die met de juiste ondersteuning kunnen worden geoptimaliseerd.

 

Beroep op het gezond verstand

Dit gebrek aan evenwicht tussen de full-declaranten en de anderen is de bron van oneerlijke concurrentie. Dit is vooral merkbaar in de verkoopprijzen, die per vestiging sterk verschillen. Door deze ongelijkheid worden de klanten niet voorgelicht over de werkelijke prijs van de dingen. Volgens Ludivine de Magnanville, voorzitster van de Federatie Horeca Brussel, “moet je, als je deel uitmaakt van een geheel, in staat zijn om met gezond verstand te werken, want individualisme kan een land de das omdoen. Dit is zeer nadelig geweest voor onze sector en het is belangrijk dat we vandaag deze boodschap delen. De overgang van zwart naar wit is ingewikkeld, maar we moeten bedrijven aanmoedigen deze weg te bewandelen. Zo dragen ze bij tot de duurzaamheid van de sector“.

 

Voor wie?

De witte kassa is verplicht voor alle bedrijven met een omzet van 25.000 euro (exclusief btw) per jaar (in voedselverkoop). Deze bedrijven moeten zich inschrijven bij SPF Finances om de kaart te verkrijgen die in de kassa moet worden gestoken (opgelet: het hebben van een SCE is niet voldoende!). Ze is verkrijgbaar bij BMC, kost 450€ en kan een echt beheersinstrument worden.

Er zijn geen uitzonderingen: voor afhaalrestaurants gelden dezelfde voorwaarden. Nieuwe inrichtingen hebben een tolerantieperiode van 2 tot 3 maanden in geval van een inspectie vóór de installatie van de kassa.

Het jaar 2024 markeert de overgang naar kassa 2.0. De informatie van deze laatste zal worden gedeeld op een cloud die ter beschikking staat van de FOD Financiën (btw), uw boekhouder en uw kassa, waardoor de controles, die waarschijnlijk steeds vaker zullen voorkomen, worden vereenvoudigd. Deze overgang zal worden gecompenseerd.

 

Wat zijn de voordelen?

De gebruikers van het witte kassa hebben recht op de SCE-premie, die een inhouding op de socialezekerheidsbijdragen biedt afhankelijk van het aantal werknemers en voltijdse contracten per onderneming. Momenteel bedraagt deze premie 500 euro (800 euro voor personen jonger dan 26 jaar) per kwartaal, tot 5 werknemers.

De mogelijkheden om hierover te discussiëren zijn helaas beperkt. Tot de voorstellen van de Federatie Horeca Brussel om het gesprek op gang te brengen behoren de verhoging van het plafond tot 1000€ en het aantal werknemers tot 10 per vestigingseenheid (en niet langer per BTW-nummer) alsmede de beperking van de steun in de tijd zodat de Horeca geen gesubsidieerde sector wordt: een onderneming moet op eigen benen kunnen staan.

 

Mea Culpa

De Federatie Horeca Brussel vocht destijds tegen de installatie van de witte doos in de sector door een beroep te doen op de Raad van State. Dit is een tegenvoorbeeld van wat wij vandaag waarderen, namelijk de deugdzame economie. Wij zijn ervan overtuigd dat de horeca een moderne, voorbeeldige en visionaire sector kan worden door de witte kassa in haar werking te integreren.