cuisiner au rythme des festivals
Be Horeca

Be-Events: koken op het ritme van festivals

 

Elk jaar zorgen de festivals voor hoogtepunten in het Belgische culturele landschap, maar de charme die ze uitstralen is niet enkel te danken aan de muziek. Festivalgangers besteden steeds meer aandacht aan hoe ze hun maag vullen, dus organisatoren leggen de lat voor de kwaliteit van het geserveerde eten hoger dan vroeger. Initiatieven als Smash! en Mission Masala & Bombay BBQ zijn nu ook te vinden op de festivalweide en ze delen graag hun tips & tricks als succesvolle ‘foodtrucker’.

Door Romane Henkinbrant 

 

Het juiste festival kiezen

Aanwezig zijn op een festival biedt de kans om op één enkele dag een groot publiek te bereiken. Los van uw eigen muzikale voorkeuren is de keuze van het juiste festival cruciaal om een zekere rentabiliteit te garanderen.

U kiest best voor de grote evenementen, die voldoende omzet kunnen genereren om de moeite en kosten te rechtvaardigen. Het is ook veiliger om te kiezen voor betalende festivals: zo is de kans veel groter dat de festivalgangers zeker opdagen, ook als het slecht weer is.

Ook niet onbelangrijk: mikken op een doelgroep die gevoelig is voor de keuken die u serveert. Ook dat is essentieel om de zichtbaarheid van uw project te maximaliseren. Guido van Gisbergen, medeoprichter van Mission Masala & Bombay BBQ: “Tomorrowland trekt bijvoorbeeld een vrij internationaal publiek. Ik betwijfel of mensen uit Mexico de reis naar ons etablissement in België zullen maken. Pukkelpop daarentegen richt zich op ‘young urbans’ uit België en Nederland die graag nieuwe ervaringen opdoen. Die moeten maar een paar uur reizen voor een festival en zullen dus makkelijker geneigd zijn zich ook te verplaatsen om ons restaurant uit te proberen. Het gebeurt regelmatig dat we in onze etablissementen mensen tegenkomen die we eerder op evenementen ontmoet hadden.” Het Mission Masala & Bombay BBQ-concept ontstond overigens voor een festival, alvorens neer te strijken in Gent, Antwerpen en Brussel.cuisiner au rythme des festivals

De festivalervaring kan ook worden gebruikt om nieuwe menu’s te testen, maar het is wel cruciaal dat uw product aansluit bij de verwachtingen van de festivalgangers. Christophe Jeghers, medeoprichter van Smash!: “We waren op de Fiesta Latina, maar daar stonden we niet op onze plaats, want mensen gaan niet naar Latino-festivals om hamburgers te eten.”

 

 

Wat moet dat kosten?

Deelnemen aan een festival met een foodtruck vraagt een aanzienlijke financiële investering. Naast de almaar stijgende kosten voor de plaats (reken op ongeveer € 2000 voor drie dagen op het Ronquières Festival in 2023), moeten kandidaten rekening houden met de kosten voor personeel, de grondstoffen, logistiek, enzovoort. Daar komt nog de commissie van de organisatie bij, waarvan het percentage wordt bepaald op basis van de omzet (van 0% tot 50%). Al deze kosten moeten vooraf worden betaald, omdat veel festivals werken met een cashless betalingssysteem, wat betekent dat de restaurateurs het verdiende geld niet meteen in handen krijgen.

 

Wat schaft de pot?

3, 2, 1… pauze! Tussen twee optredens door kunnen de rijen aan de foodtrucks enorm lang zijn, maar ze verdwijnen snel als de concerten hervatten. Het is dus belangrijk om een goed samengevatte kaart te hebben om de keuze van de festivalgangers te vergemakkelijken en te versnellen. Guido benadrukt: “Mensen willen alles: een volledige maaltijd die echter niet te overdadig mag zijn, zodat ze verschillende dingen kunnen proberen op dezelfde dag. Een extra voordeel is als de gerechten gedeeld kunnen worden. En ze moeten staand opgegeten kunnen worden, met de voeten in de modder.” Niet onbelangrijk: rekening houden met verschillende dieetwijzen.

cuisiner au rythme des festivals Het geheim om bij iedereen in de smaak te vallen? Hou het simpel! Bij Smash ligt de keuze voor de hand en schaft de pot hamburgers. “We hebben er drie op het menu staan, waaronder een vegetarische optie. Dit jaar willen we frietjes toevoegen om de gemiddelde rekening te verhogen.” Bij Mission Masala & Bombay BBQ worden verschillende concepten aangeboden, elk met een specifiek assortiment. Zoals Guido uitlegt: “Onze ‘Bombay BBQ Naan Rolls’ bestaan bijvoorbeeld uit drie naans, altijd met veganistische en vegetarische opties.” Kortom, een complete maaltijd die gemakkelijk te bereiden en te eten is.

 

 

 

Kwaliteit versus rentabiliteit

De productkwaliteit handhaven ondanks hoge kosten is een uitdaging voor veel ondernemers. Wie kiest om niet te beknibbelen op de kwaliteit, zal onvermijdelijk zijn verkoopprijzen moeten verhogen. Deze laatste optie roept echter soms ethische vragen op. Christophe: “Klanten zouden niet méér moeten betalen voor een product dan het echt waard is. Toch verhoog ik liever de prijs dan dat ik de kwaliteit verlaag.”

 

Geoptimaliseerde logistiek

Om efficiënt te kunnen werken op een festival is een goed doordachte logistiek essentieel. Christophe, die met zijn bedrijf Caravan Kitchen tien jaar ervaring heeft in streetfood: “Onze foodtrucks zijn echte volledig uitgeruste mobiele keukens. Dankzij onze ervaring kunnen we een inschatting maken van de voedselkosten, de hoeveelheden die we moeten produceren om winstgevend te zijn en de hoeveelheden die we in een bepaalde tijd kunnen produceren om verspilling te voorkomen. We weten hoe we het team moeten organiseren, welke apparatuur we nodig hebben, enz. Door bijvoorbeeld een koelruimte achter de vrachtwagen te installeren, kunnen alle goederen worden opgeslagen en kunnen bevoorradingsproblemen worden vermeden in geval van slecht weer. Tegelijk wordt het makkelijker om ’s morgens te beginnen. Het vereenvoudigt ook het voorraadbeheer, een cruciale factor om te voorkomen dat je uitverkocht geraakt. Guido: “Festivals hebben niet graag dat je uitverkocht bent. Dat is trouwens een grote geldverspilling voor ons. cuisiner au rythme des festivals En de ontbrekende ingrediënten vinden op een zondag kan lastig zijn. Het is dus belangrijk om te anticiperen op de hoeveelheden die nodig zijn en als het kan bij de organisatoren cijfers op te vragen over foodtrucks die soortgelijke producten aanbieden.” 

 

 

Juiste looks

Een concert is meer dan alleen de muziek: ook de outfits, de sfeer op het podium, de flow van de muzikanten, enzovoort spelen een rol. Hetzelfde geldt voor foodtrucks! Het visuele aspect van de stand is net zo belangrijk als de kwaliteit van het eten. “Ons concept is gebaseerd op de Indiase cultuur, dus er is veel kleur mee gemoeid. We wilden dat echt naar voren brengen in de looks van ons merk”, legt Guido uit. Ook de inzet van live cooking spreekt festivalgangers aan: net als op restaurant waar open keukens zeer populair zijn, wil het oog ook wel wat.