jaarlijkse sluiting collectieve vakanties hotels en catering
Horeca Federatie

Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten

 

Jaarlijkse sluiting, brugdagen, recuperatiedagen: collectieve vakantieperiodes maken het mogelijk om de rustperiodes van het hele personeel op voorhand te plannen. Let op: de invoering ervan brengt een aantal wettelijke verplichtingen met zich mee. Onze partner Horecafocus Group licht de regels toe.

Wat is een collectieve vakantie?

Wanneer het volledige personeel op dezelfde dagen vakantie neemt, spreken we van een collectieve vakantie. Dit kan gaan om een volledige sluiting tijdens de zomer, tussen Kerstmis en Nieuwjaar, of bijvoorbeeld bij een brugdag. Maar om dit soort vakantie op te leggen, moeten er aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Vermelding in het arbeidsreglement

De eerste stap is nagaan of het principe van collectieve vakantie is opgenomen in uw arbeidsreglement. Het is niet verplicht om exacte data te vermelden (die variëren van jaar tot jaar), maar u moet wel het volgende aangeven:

  • het aantal voorziene periodes van collectieve vakantie
  • de duur ervan
  • de geschatte periodes (bijv. twee weken in april, één week eind december)

Als dit principe nog niet is opgenomen, moet u het reglement aanpassen volgens de wettelijke procedure:

  • 15 dagen ter inzage leggen
  • mogelijkheid voor werknemers om opmerkingen in te dienen
  • het aangepaste reglement neerleggen bij de Sociale Inspectie

Zodra deze formaliteit is afgerond, volstaat het om jaarlijks de concrete data mee te delen aan het personeel, zonder de volledige procedure opnieuw te doorlopen.

Lees ook > Gratis water in de Horeca: tussen burgerlijke eisen en economische realiteit

Werknemers jaarlijks informeren

De data van de collectieve vakantie moeten duidelijk aan de werknemers worden meegedeeld, samen met een exemplaar dat ze bij voorkeur ondertekenen voor ontvangst en akkoord. Voeg deze kennisgeving toe aan het arbeidsreglement en bezorg opnieuw een kopie aan de inspectie.

Bij wijziging van de voorziene data is een nieuw akkoord met de werknemers vereist. In de afwezigheid van een ondernemingsraad of vakbondsafvaardiging (wat vaak het geval is in de horecasector), wordt het akkoord rechtstreeks met het personeel bereikt.

Het is aanbevolen om deze communicatie vóór het einde van het jaar te doen, of uiterlijk vóór 15 december in het geval van collectieve recuperatiedagen.

Welke dagen mag de werkgever eenzijdig vastleggen?

In het kader van een systeem van grote flexibiliteit kan de werkgever bepaalde recuperatiedagen eenzijdig vastleggen, op voorwaarde dat dit tijdig wordt gecommuniceerd. Deze dagen mogen nooit het wettelijk maximum van vier weken jaarlijkse vakantie overschrijden, tenzij het gaat om feestdagen of erkende recuperatiedagen.

Wat met werknemers zonder voldoende vakantiedagen?

Sommige werknemers beschikken mogelijk niet over voldoende vakantiedagen:

  • als ze in de loop van het jaar in dienst zijn gekomen
  • als ze in het voorgaande jaar onvoldoende rechten hebben opgebouwd

In dat geval kunnen ze onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op tijdelijke werkloosheid tijdens de collectieve sluiting. Let op: deze werkloosheid mag nooit voortkomen uit een persoonlijke keuze van de werknemer. Hij/zij moet eerst de wettelijke vakantiedagen opnemen tijdens de sluitingsperiode.

Lees ook > Algemene investeringsaftrek: een strategische stimulans voor de horeca

Anticiperen loont

Er bestaat geen wettelijke deadline om collectieve vakanties vast te leggen, maar tijdige communicatie voorkomt veel problemen. Hoe langer u wacht, hoe groter de kans op weigeringen of moeilijkheden bij de planning van andere vakanties.

Deze inhoud werd opgesteld in samenwerking met onze partner Horecafocus Group

Horecafocus Group biedt een ondernemingsloket speciaal voor horecaprofessionals en fungeert als centraal aanspreekpunt voor het regelen van alle administratieve formaliteiten bij de opstart van uw activiteit.

Exclusieve voordelen voor nieuwe leden van de Federatie Horeca Brussel:

  • 50 % korting op de opstartkosten
  • 20 % korting op al hun “extra” diensten

Om hiervan te profiteren, contacteer ons via: secretariat@fedhorecabruxelles.be