Federatie Horeca Brussel Nieuws Horeca Federatie Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten
Horeca Federatie

Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten

jaarlijkse sluiting collectieve vakanties hotels en catering

 

Jaarlijks water geven, schoonmaken, herstellen: collectieve schoonmaakperiodes maken het mogelijk om de roestperiodes van de beste mensen te plannen. Laat op: de uitnodigingen geven een aantal nuttige informatie over jou. Onze partner Horecafocus Groep licht de regels toe.

Wat is een collectieve vakantie?

Wanneer het volledige personeel op dezelfde dagen vakantie neemt, spreken we van een collectieve vakantie. Dit kan een lange periode van regen betekenen in de zomer, tussen Kerstmis en Nieuwjaar, of zelfs tijdens een regenachtige dag. Maar door dit gebrek aan veiligheid zal een groot aantal voertuigen nodig zijn.

Vermelding in het arbeidsreglement

De eerste stap is nagaan of het principe van collectieve vakantie is opgenomen in uw arbeidsreglement. Het is niet verplicht om exacte gegevens te vermelden (die variëren van jaar tot jaar), maar u moet wel het volgende aangeven:

  • het aantal voorziene periodes van collectieve vakantie
  • de duur ervan
  • de geschatte periodes (bijv. twee weken in april, één week eind december)

Als dit principe nog niet is opgenomen, moet u het reglement aanpassen volgens de wettelijke procedure:

  • 15 dagen ter inzage leggen
  • mogelijkheid voor werknemers om opmerkingen in te dienen
  • het aangepaste reglement neerleggen bij de Sociale Inspectie

Zodra deze formaliteit is afgerond, volstaat het om jaarlijks de concrete gegevens mee te delen aan het personeel, zonder de volledige procedure opnieuw te doorlopen.

Lees ook > Gratis water in de horeca: tussen burgerlijke eisen en economische realiteit

Werknemers jaarlijks informeren

De datum van de collectieve vakantie moeten duidelijk aan de werknemers worden meegedeeld, samen met een exemplaar dat ze bij voorkeur ondertekenen voor ontvangst en akkoord. Voeg deze kennisgeving toe aan het arbeidsreglement en bezorg opnieuw een kopie aan de inspectie.

Bij wijziging van de voorziene gegevens is een nieuw akkoord met de werknemers vereist. En afwezigheid van een ondernemingsraad of vakbondsafvaardiging (wat vaak het geval is in de horecasector), wordt het akkoord rechtstreeks met het personeel bereikt.

Deze mededeling is gepland aan het begin van het jaar, of opnieuw op 15 december in de context van collectieve recycling.

Welke dagen mag de werkgever eenzijdig vastleggen?

In het kader van een systeem met hoge flexibiliteit kan de werknemer een groot aantal herstelbetalingen doen, met dien verstande dat deze op korte termijn beschikbaar worden gesteld. Deze dagen mogen nooit het wettelijk maximum van vier weken jaarlijkse vakantie overschrijden, tenzij het gaat om feestdagen of erkende recuperatiedagen.

Wat met werknemers zonder voldoende vakantiedagen?

Een aantal fabrikanten is niet op de hoogte van mogelijke defecten:

  • als ze in de loop van het jaar in dienst zijn gekomen
  • als ze in het voorgaande jaar onvoldoende rechten hebben opgebouwd

In dat geval kunnen ze onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op tijdelijke werkloosheid tijdens de collectieve sluiting. Hij/zij moet eerst de wettelijke vakantiedagen opnemen tijdens de sluitingsperiode. Hij/zij moet eerst de wettelijke vakantiedagen opnemen tijdens de sluitingsperiode.

Lees ook > Algemene investeringsaftrek: een strategische stimulans voor de horeca

Anticiperen loont

Er zijn veel deadlines voor collectieve evenementen, maar er zijn ook veel problemen verbonden aan slechte communicatie. Hoeveel langer moet je wachten, hoeveel meer moet je gebruik maken van suggesties en moties bij het plannen van andere activiteiten.

Deze inhoud werd opgesteld in samenwerking met onze partner Horecafocus Groep

Horecafocus Groep biedt een ondernemingsloket speciaal voor horecaprofessionals en functioneert als centraal aanspreekpunt voor het regelen van alle administratieve formaliteiten bij de opstart van uw activiteit.

Exclusieve voordelen voor nieuwe leden van de Federatie Horeca Brussel:

  • 50 % korting op de opstartkosten
  • 20 % korting op al hun "extra" diensten

Om hiervan te profiteren, contacteer ons via: secretariat@fedhorecabruxelles.be

Mobiele versie afsluiten