Eind mei 2024 werd een wet gepubliceerd met betrekking tot de modernisering van het geregistreerd kassasysteem (GKS 2.0). De wetswijziging opende alvast de weg voor een GKS in andere sectoren dan de horeca en zorgt in de eerste plaats voor een rechtstreekse communicatie met de FOD Financiën zodat die voortaan vanop afstand kan opvolgen wie de GKS correct gebruikt. Voor de vereiste aanpassing aan uw GKS werd een ruime overgangsperiode voorzien. De eerste groep horecazaken moet tegen 1 juli 2025 klaar zijn.
Deze inhoud wordt aangeboden door onze partner Horecafocus
Voor alle duidelijkheid: met de mogelijke aangekondigde wijzigingen in het Regeerakkoord (het wegvallen van de 25.000 euro-grens) heeft deze wetgeving niets te maken. Aan de bestaande GKS-wetgeving wijzigt dus voorlopig niets.
Lees ook > Moet elke werkgever zich aansluiten bij een externe dienst ?
Het betreft enkel een aantal functionele aanpassingen. Zo introduceert het nieuwe GKS 2.0 het digitale BTW kassaticket en maakt het ook het nemen van een kopie van dat ticket mogelijk. De grootste verandering is de rechtstreekse communicatie tussen de Fiscal Data Module (of “Black Box”) van uw witte kassa met de cloud service van de FOD Financiën, waardoor deze laatste het correcte gebruik van de kassa vanop afstand zal kunnen controleren. In de toekomst zullen dus enkel nog zaken die de kassa niet of niet correct gebruiken bezocht moeten worden. Meer dan waarschijnlijk vraagt dit een aanpassing van uw GKS. Neem daarom tijdig contact op met uw GKS-leverancier.
Lees ook > Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten
Alle nieuwe GKS-systemen die vanaf 1 juli 2025 in gebruik worden genomen zullen aan de nieuwe voorwaarden moeten voldoen. Bestaande gebruikers hebben nog wel even de tijd. Uiterlijk tegen 01.07.2026 moeten de uitbatingen met de oudste geïnstalleerde GKS (geregistreerd vóór 01.01.2018) overgeschakeld zijn, tegen 01.07.2027 de uitbatingen met GKS geregistreerd in 2018 t.e.m. 2021 en tegen 01.01.2028 de rest (GKS geregistreerd na 2021)
Deze inhoud werd opgesteld in samenwerking met onze partner Horecafocus Group
Horecafocus Group biedt een ondernemingsloket speciaal voor horecaprofessionals en fungeert als centraal aanspreekpunt voor het regelen van alle administratieve formaliteiten bij de opstart van uw activiteit.
Exclusieve voordelen voor nieuwe leden van de Federatie Horeca Brussel:
- 50 % kortingop de opstartkosten
- 20 % kortingop al hun “extra” diensten
Om hiervan te profiteren, contacteer ons via:secretariat@fedhorecabruxelles.be