Consultancy bonus
Nieuws Horeca Federatie Wetgeving

Consultancybonus: een weinig bekende maar zeer effectieve financiële hefboom voor uw horecabedrijf

 

Bent u zelfstandige of zaakvoerder van een horecazaak in Brussel?
Soms moet u complexe beslissingen nemen of geconfronteerd worden met beheersuitdagingen, zonder dat u over voldoende interne middelen beschikt. Goed nieuws: een financiële steunmaatregel kan u helpen een gekwalificeerde expert in te schakelen, zonder uw budget te belasten.

In deze reeks praktische artikels stellen we u de meest bruikbare premies voor om uw zaak een boost te geven. Hiervoor werken we samen met onze partner Primes Services, gespecialiseerd in het verkrijgen van subsidies voor Brusselse bedrijven.

Vandaag zoomen we in op een nog te weinig gekende maar bijzonder doeltreffende maatregel: de adviespremie.

Wat houdt deze premie in?

Deze premie dekt een eenmalige en uitzonderlijke adviesopdracht, gericht op het oplossen van een specifiek probleem dat uw onderneming niet alleen kan aanpakken. De opdracht moet betrekking hebben op een van de volgende domeinen:

  • Commerciële, strategische of financiële analyse om inkomstenbronnen te identificeren, ontwikkelen of versterken

  • Juridische studie (met uitzondering van geschillen)

  • Technische studie

  • Communicatiestrategie

  • Organisatiebeheer en -transformatie

Het gaat dus niet om terugkerende onderaanneming, zoals het bijhouden van de boekhouding, maar om een gerichte en tijdelijke expertise.

Voor wie?

Restaurants, hotels en cafés komen perfect in aanmerking voor deze premie. Het is trouwens een van de meest aangevraagde premies in de horecasector. Eén op de drie aanvragen bij Primes Services betreft deze adviespremie.

Om in aanmerking te komen, moet uw onderneming een economisch en commercieel doel hebben en mag ze niet voor meer dan 75% gefinancierd worden door overheidsmiddelen. Ze mag de afgelopen drie jaar ook niet meer dan €300.000 aan de minimis-steun hebben ontvangen, moet in orde zijn met de publicatieverplichtingen en neerlegging van de jaarrekening conform Boek III van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en moet over een diversiteitsplan beschikken als ze meer dan 50 werknemers telt.

Belangrijk: de premieaanvraag moet worden ingediend vóór de start van de externe adviesopdracht.

Hoeveel kan u krijgen?

Het basisteunpercentage bedraagt 25% van de in aanmerking komende kosten.
Dit kan oplopen tot 70% indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan:

  • +25% als uw onderneming een starter is

  • +30% als ze milieuvriendelijk is (bv. met Good Food-label)

  • +30% als ze sociaal voorbeeldig is

Het maximumbedrag bedraagt €7.500 per kalenderjaar, met een limiet van 3 gesubsidieerde opdrachten per jaar (advies en/of economische transitie). Het minimuminterventiebedrag per opdracht is €500.

Wat zijn de termijnen?

Vanaf de dag na indiening van de aanvraag mag de opdracht starten.
De gemiddelde antwoordtermijn van het Brussels Gewest ligt tussen de 1 en 4 maanden (meestal 1 tot 2 maanden).
Daarna heeft u 1 jaar de tijd om de adviesfacturen en het verslag naar het gewest te sturen waarin uw exploitatiezetel zich bevindt.
De schuldvordering moet vervolgens binnen de 4 maanden worden ingediend. Deze moet ondertekend en teruggestuurd worden door de aanvrager.

Wat is de meerwaarde van Primes Services?

“Bij Primes Services controleren we of de consultant en de opdracht in aanmerking komen. We optimaliseren de offertes zodat zoveel mogelijk kosten gedekt worden. We nemen de volledige administratie op ons, verzamelen alle documenten en bewaken de deadlines,”
legt Clémence Burtin, experte bij onze partner, uit.

Wat volgt?

In de volgende artikels gaan we dieper in op andere premies voor de sector:

  • digitaliseringspremie (website, CRM zoals Horeko, IT-beveiliging)

  • opleidingspremie

  • investeringspremie (materiaal, werken)

  • transitiepremie (bv. LED, ecologische investeringen)

  • beveiligingspremie (alarm, camera, rolluik)

  • economische transitiepremie

Over Primes Services

Primes Services is een adviesbureau dat u helpt bij alle administratieve stappen in verband met premies en subsidies. Hun missie: de subsidies waar u recht op hebt voor u terugwinnen en uw procedures vereenvoudigen.

Ter herinnering: leden van de Federatie Horeca Brussel genieten van exclusieve voordelen bij onze partner:primes services horeca bruxelles

  • Een commissietarief van 10% excl. btw in plaats van 12,5%

  • Een gratis analyse van de premies waarvoor uw onderneming in aanmerking komt.