Actualités

Edito – Nood aan nieuwe zingeving 

Dat is de dringende behoefte die alle werkgevers in de horecasector ervaren. Twee jaar corona heeft een ware leegloop veroorzaakt bij de mensen die vroeger in cafés, hotels, restaurants en bars werkten. Velen van hen hebben zich tot andere beroepen omgeschoold of zijn aan de slag gegaan bij overheidsbedrijven.

Aan redenen geen gebrek: het verlangen naar een regelmatiger levensritme, hogere lonen en meer waardering voor het beroep. Voeg daarbij de impact van de energieprijs die tot uiting komt in de vervoerskosten, en de onzekerheid van de sector (niemand had vóór de coronacrisis kunnen denken dat de hele horeca gedurende meerdere maanden dicht zou blijven) en je hebt een klein idee van de crisis die veel etablissementen doormaken.

Aan werkgeverszijde echter zit de wens om te vechten voor het vak dieper dan ooit verankerd in het hart van elke horeca-uitbater. Daarom komt het erop aan om druk uit te oefenen op de regering om de belastingdruk te verlichten, het verloningsmodel te herzien door overuren fiscaal interessanter te maken, enz. En waarom geen fiscale bonus voor degenen die in een systeem met twee shiften werken of maaltijdcheques toestaan? Het zijn maar enkele van de mogelijke ideeën die extra voordelen zouden kunnen mogelijk maken en aldus de lonen in de horeca aantrekkelijker maken.

Maar om het imago van het beroep te verbeteren en de jongeren die hun eerste stappen zetten in de sector te overtuigen, zullen de vakmensen nieuw enthousiasme en meer dynamiek moeten creëren, om dat aanstormende talent warm te maken voor een job die gedrevenheid en een gedeelde beleving veronderstelt.

Gedrevenheid en passie lopen ook als een rode draad doorheen dit nummer dat gewijd is aan het Brusselse nachtleven. De heropleving en heropening, maar ook ongepast gedrag en nog een aantal andere problemen waarmee de uitbaters van de bekendste clubs moeten afrekenen, komen aan bod. Tegelijk is iedereen al te blij met de heropening van deze feesttempels.

Dit nummer wil vooral positief zijn en belicht dan ook specifieke cursussen en opleidingen om de horizon te verbreden van bepaalde beroepen in opmars: mixoloog, barista, brouwer, enz. Ook de mythische cafés die de tand des tijds hebben doorstaan, staan op het programma, net als de hybride plaatsen die overal opduiken om horeca met een andere commerciële activiteit te combineren. Ook op het menu: tips om de nachtelijke uren te optimaliseren en, tot slot, onderwerpen die kwaad bloed zetten, zoals de mobiliteit in Brussel… 

Dit magazine is in de eerste plaats een spreekbuis voor de hele beroepsgroep. Aarzel dus niet om ons te laten weten welke onderwerpen u interesseren: dan zetten we ze heel graag in de kijker.

Françoise Bouzin

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————- 

Mettre le logo du QR Code 

Door de QR CODE op de pagina’s van dit magazine te scannen, krijgt u toegang tot de vertaling van de artikels in het Nederlands.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————