Be Horeca

BeHoreca: Nepbeoordelingen online: de auteurs identificeren

Valse beoordelingen op het web zijn uitgegroeid tot het schrikbeeld van hoteliers, restauranthouders en cafébazen. De plaag treft steeds meer etablissementen en om er iets aan te doen, moet de identiteit van de auteurs kunnen worden opgevraagd. Maar hoe zit dat precies?

Analyse door Antoine Decleve en Bertrand Margraff, Advocaten – Cairn Legal

In Frankrijk veroordeelde de rechtbank in Parijs in een vonnis van 22 juni 2022 de auteur van valse denigrerende beoordelingen die hij gepubliceerd had op het Google My Business-account van een bedrijf dat interieurdiensten aanbood, tot betaling van een schadevergoeding van 3000 euro wegens morele schade. Hij – in dit geval een zij – moest ook 4000 euro ophoesten voor de juridische kosten. 

Het bedrijf had systematisch op deze recensies gereageerd door ze te ontkennen en ze “fake recensies” te noemen, geschreven door “fake gebruikers”. Vervolgens diende het bij een burgerlijke rechtbank een verzoek in om het hostingbedrijf (Google Ireland Ltd) te verplichten het IP-adres door te geven van de accounts waar de opmerkingen vandaan kwamen. Anderzijds verzocht het bedrijf de internetproviders ook om alle aan het IP-adres verbonden informatie betreffende de identiteit van de betrokkene mee te delen. De rechtbank willigde dit verzoek in en aan de hand van de ontvangen informatie kon mevrouw X – met wie de directeur van het bedrijf een persoonlijk conflict had – geïdentificeerd worden als de auteur van de valse beoordelingen. Na deze identificatie heeft mevrouw X de comments verwijderd en is het bedrijf schadeloosgesteld. 

Deze rechtspraak zou perfect toegepast kunnen worden op fake comments met betrekking tot horecabedrijven, maar alleen als ze op Frans grondgebied gevestigd zijn. 

Aan onze kant van de grens is zo’n veroordeling echter niet zo eenvoudig. Dat komt omdat België, in tegenstelling tot Frankrijk, niet beschikt over een wettelijke regeling die een burgerlijke rechter in staat zou stellen hosts en internetproviders te verplichten om informatie door te geven die identificatie mogelijk maakt. De oplossing bestaat erin gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de host die er niet vrijwillig mee instemt om de fake comments te verwijderen of een strafrechtelijke klacht in te dienen. Het dagvaarden van de host maakt het dus niet mogelijk de daders te identificeren en een schadevergoeding te bedingen, en strafrechtelijke procedures duren lang en zijn onaangepast aan de noodsituaties waarmee de benadeelde etablissementen te maken krijgen. 

Tegenwoordig worden reputaties ook op het internet opgebouwd (of verwoest); het is dan ook niet langer denkbaar dat mensen van kwade wil anoniem opzettelijk schade kunnen toebrengen aan al wie hard werkt om zijn reputatie in stand te houden, zonder (al te) veel risico te lopen te worden geïdentificeerd en zich voor hun daden te moeten verantwoorden. De jacht op neprecensies kan alleen succesvol zijn als het mogelijk is de aanstichters op te sporen. Het is dus wachten op het oordeel van de wetgever.

 

Een speciale horecaverzekering, wat is dat?

Zoals iedereen weet, is het vinden van de juiste verzekeringspolis essentieel voor een horecazaak. Maar het is niet altijd gemakkelijk voor ondernemers om te weten welke verzekeringscontracten het meest geschikt zijn. Jérémy Drossart, actief als zelfstandig makelaar bij WDR, legt uit wat een op maat gemaakte horecaverzekering moet inhouden.

Volgens de makelaar zijn de drie belangrijkste pijlers van een horecaverzekering: burgerlijke aansprakelijkheid, brand en arbeidsongevallen. “En niet te vergeten stroomstoringen, dekking voor terrassen en tuinmeubilair, voedselvergiftiging, enz.”, voegt Jeremy toe. Een paar details:

Burgerlijke aansprakelijkheid

Deze verzekering dekt de materiële en lichamelijke schade die u tijdens uw activiteit aan een derde zou kunnen toebrengen. Deze dekking omvat ook de vestiaire, voedselvergiftiging en onderaannemers. 

Brand 

Deze verzekering bevat klassieke waarborgen zoals het gebouw of huuraansprakelijkheid, inboedel en diefstal. Maar u moet ook aandacht besteden aan wat de verzekering dekt in geval u uw activiteiten moet onderbreken door een gas-, water- of elektriciteitsstoring, een kortsluiting van de diepvriesinstallaties en problemen met het tuinmeubilair.

Arbeidsongeval

Deze verzekering dekt uw personeel op het werk en op weg naar het werk. Zij kunnen ook worden beschermd tijdens extra-beroepsevenementen, dienstreizen naar het buitenland en hulp aan huis krijgen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid.

Meer info op https://www.wdr.be/nl/onderneming-zelfstandigen