Brussel-Kanaal, met zijn no-gozones, grijzig water, vechtpartijen allerhande en een wat verloren publiek aan de rand van industrie en kraakpanden. Voor veel jonge mensen is dit de rijkdom van een klein stadje in de Bronx. Maar het is niet alleen maar slecht nieuws: het netwerk dat loopt van Tour & Taxis naar Sainctelette, naar Dansaert, is volledig gesloten. Uitleg door Grégory Sorgeloose, medezaakvoerder van het kantoor Sorgeloose & Trice, gespecialiseerd in de overdracht van Horecazaken.
De schuld van het "Kanaalplan", uitgedacht door het Brussels Gewest sinds 2012. Een roestige hijskraan uit een ander tijdperk staat er nog steeds als een spook uit het verleden, maar andere kranen zijn intussen volop bezig het landschap te herscheppen. En geloof ons: deze wijk wordt binnenkort de meest hype plek van Brussel, sneller dan je "kalasjnikov" kan zeggen. Andere hoogtepunten zijn: het Kosto koffiehuis, dat een goede, kunstzinnige uitgave is, de Suzan Daniel-brug, die tags vliegt, het gigantische skatepark, het enorme gebouw Grand Kanal, en vergeet niet te kijken wat het belangrijkste museum van Brussel (Kanal-Pompidou) te bieden heeft. Kortom: alles wordt uit de kast gehaald... en binnenkort is het tijd om aan taaaafel te gaan!
Lees ook > Mozzarella Power: wanneer de Italiaanse keuken slaagt in Brussel
Wedergeboorte langs het water
In 2012 lanceerde het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn Kanaalplan met drie hoofdkenmerken: 25.000 wijnhuizen bouwen, 200 hectare openbare grond vrijmaken en het Kanaal in een groen veld aanleggen. Een stoutmoedig plan: dit gebied telt een vijfde van de Brusselaars, met een werkloosheid die boven de 20% ligt.
Nieuwe bruggen, waaronder de Suzan Daniel-brug, verbinden vandaag beide oevers. Tour & Taxis lijkt minder geïsoleerd en schuift dichter aan bij de Noordwijk waar stedelijke mix meer en meer vorm krijgt. Eerste bewijs: de komst van het Standard Hotel, rechtstreeks uit New York, met zijn rooftop Lila29 en adembenemend uitzicht op de Brusselse skyline. Ik zou graag een yellow cab beginnen!
Maar dit grote project heeft een groot probleem: het gaat om het symbolische Kanal-Pompidou, het kleinste gebouw in de Parijse instelling, wat een volle voorbereiding is in het normale Citroën-gebouw. Zijn art-deco "scheepsstijl" maakt er nu al een baken in de nacht van.
Een troebele toekomst?
Laten we eerlijk zijn: gentrificatie valt niet bij iedereen in de smaak. Wanneer oude industriële wijken hip worden (Londen, Kopenhagen...), schieten de huren omhoog en verdwijnen de oorspronkelijke bewoners met hun volkse charme.
Maar er is meer: een prestigieus museum dat de geschiedenis van Brussel tot leven brengt, het (altijd uitgestelde) idee van een openluchtzwembad in de straten, of zelfs het recht om de Zenne wijd open te laten... allemaal zaken die een grote inspiratiebron zijn voor de mensen die al zo lang in Brussel wonen. En dit is een wereld vol schaamte.
Tour & Taxis heeft met honderden miljoenen euro's bewezen dat een wijk kan worden gebruikt als een zelfvoorzienend ecosysteem. Maar het probleem is dat het er nog steeds staat, omringd door hoge muren. Het Kanaalgebied is open, met veel licht en schaduw. Een echte verademing in Brussel. Enkele controversiële projecten - zoals een drugsgebouw in het hart van het Havenhuis - hebben deze renaissance echter overschaduwd.
Lees ook > 5 nieuwe adressen in Brussel deze herfst
Brussel, een nieuwe hoofdstad in formulering
Twijfels ten spijt is één zekerheid: het Kanaal wordt hertekend, en met hem de hoofdstad. Samen met de Noordwijk en Sainctelette (die beide open zijn voor publiek) kun je hier nieuwe spellers vinden. Restaurants zoals Barge en brouwerijen zoals Brussels Beer Project in Biestebroeck maken duidelijk dat er genoeg bier te krijgen is. Het Klein Kasteeltje kan ook bezocht worden, maar de straat is altijd rond.
Een museum van internationale allure, een geïnspireerd horeca-aanbod, een wandelpromenade langs het water: alle ingrediënten zijn aanwezig. We hoeven je niet te vertellen dat de stad geweldig is voor alle inwoners van Brussel, ook die van de tweede helft van de eeuw.
Dus, voorbij Brussel het recept van de grote hoofdsteden toe? Ja, maar op zijn eigen manier: met wat institutionele traagheid, een snuifje chaos en veel creativiteit. Hier beperken de kleine overlasten zich tot joggers die zonder waarschuwing inhalen. Kortom: een onmiskenbare vooruitgang. Brussel, maak je klaar: jouw volgende daken en coole spots zullen uitzicht hebben op het water! Wordt vervolgd...