Elke onderneming met minstens één werknemer – of het nu gaat om een vaste, extra, flexi, student of zelfs uitzendkracht – is verplicht een preventiedienst te hebben die waakt over het welzijn van de werknemers tijdens de uitoefening van hun job. Omdat de meeste bedrijven hiervoor intern niet over de kennis beschikken die nodig is om die taak uit te voeren, zal men hiervoor in de praktijk meestal een beroep doen op een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW).
Maar wat doet die EDPBW dan precies voor u? De opdracht van de externe preventiedienst is u als werkgever te ondersteunen om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van uw werknemers te verzekeren en te verbeteren.
Lees ook > Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten
Zo kan uw EDPBW u helpen bij het maken van de verplichte risicoanalyses, het opstellen van het verplichte jaarverslag, het jaaractieplan (JAP) en het vijfjaarlijks Globaal Preventieplan (GPP). Tijdens een bezoek aan uw onderneming kunnen zij adviezen geven over ongevallenpreventie, veiligheidsbeleid of ergonomie en helpen bij het implementeren van preventieve maatregelen. U kan een beroep op hen doen in het kader van een re-integratietraject of een traject voor het vaststellen van definitieve medische ongeschiktheid. Ook als u uw werknemers een griepspuit wil aanbieden kan u hiervoor bij uw externe dienst terecht. Een werknemer met drugs- of alcoholproblemen kan u naar uw EDPB doorverwijzen. En in gevallen van geweld, ongewenst seksueel gedrag en pesterijen op het werk biedt de Preventieadviseuer Psychosociale Aspecten de nodige ondersteuning. Zodra een werknemer vier weken ziek is moet u uw externe dienst hiervan op de hoogte brengen. Maar werknemers mogen ook spontaan de arbeidsarts raadplegen voor aandoeningen en klachten die werkgerelateerd zijn.
Voor het dienstenpakket van een externe dienst bestaan wettelijke minimumtarieven waar u niet onderuit kan. Hoeveel u betaalt hangt af van het aantal werknemers, uw hoofdactiviteit en de risico’s. Sommige externe diensten zullen ook een bijdrage aanrekenen voor extra’s en flexi’s, andere doen dit niet. Voor bijkomende diensten betaalt u meestal bij. Informeer u op voorhand steeds duidelijk over wat u precies van hen mag verwachten.
Lees ook > Gratis water in de horeca: tussen burgerlijke eisen en economische realiteit
Beschikt u niet niet over een preventiedienst dan riskeert u een boete van niveau 3, het op één na hoogste niveau. In geval van schade aan de gezondheid of ongevallen met letsel kan dit zelfs bestraft worden met een sanctie van niveau 4.
Elf partners Horecafocus Groep heeft voorkeurpartners: Cohezio. Bent u niet tevreden over u huidige externe dienst, of bent u momenteel niet aangesloten bij een EDPBW, neem dan zeker eens contact met hen op. Denk er wel aan dat u in de meeste gevallen ten laatste op 30/06 uw huidige EDPBW dient op te zeggen.
Carine Dethier : partner@cohezio.be – 0498 90 20 61
Deze inhoud werd opgesteld in samenwerking met onze partner Horecafocus Groep
Horecafocus Groep biedt een ondernemingsloket speciaal voor horecaprofessionals en functioneert als centraal aanspreekpunt voor het regelen van alle administratieve formaliteiten bij de opstart van uw activiteit.
Exclusieve voordelen voor nieuwe leden van de Federatie Horeca Brussel:
- 50 % kortingop de opstartkosten
- 20 % kortingop al hun "extra" diensten
Om hiervan te profiteren, contacteer ons via:secretariat@fedhorecabruxelles.be