Elke onderneming met minstens één werknemer - of het nu gaat om een vaste, extra, flexi, student of zelfs uitzendkracht - is verplicht een preventiedienst te hebben die waakt over het welzijn van de werknemers tijdens de uitoefening van hun job. Aangezien de belangrijkste werknemers zich echter niet bewust zijn van de noodzaak om zorg te dragen voor hun gezondheid en veiligheid, moeten zij in de praktijk kiezen voor een Externe Dienst voor Preventie en Controle op de Werkplek (EDPBW).
Maar wat heeft de EDPBW u te bieden? De opdracht van de externe preventiedienst is u als werkgever te ondersteunen om de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van uw werknemers te verzekeren en te verbeteren.
Lees ook > Collectief verlof in de horeca: alles wat u moet weten
Zo kan uw EDPBW u helpen bij het maken van de verplichte risicoanalyses, het opstellen van het verplichte jaarverslag, het jaaractieplan (JAP) en het vijfjaarlijks Globaal Preventieplan (GPP). Tijdens een adviesgesprek met uw bedrijf krijgt u advies over onderhoud, gezondheid en veiligheid, ergonomie en hulp bij de implementatie van preventieve maatregelen. U kunt een beroep op hen doen in het kader van een re-integratietraject of een traject voor het vaststellen van definitieve medische ongeschiktheid. Ook als uw werknemers een griepspuit willen aanbieden kunt u hiervoor bij uw externe dienst terecht. Een werknemer met drugs- of alcoholproblemen kan u naar uw EDPB doorverwijzen. En gevallen van geweld, ongewenst seksueel gedrag en pesterijen op het werk biedt de Preventieadviseur Psychosociale Aspecten de nodige ondersteuning. Als een werknemer al enkele weken aan het werk is, moet u dit melden aan uw externe dienstverlener. Werknemers kunnen echter ook spontaan het werk van de vakmannen overnemen om schoon te maken of te wassen.
Voor het dienstenpakket van een externe dienst bestaan wettelijke minimumtarieven waar u niet onderuit kunt. Hoeveel u betaalt hangt af van het werknemers, uw hoofdactiviteit en de risico's. Sommige externe diensten kunnen ook een toeslag geven voor extra's en flexi's, maar andere niet. Voor aanvullende diensten kunt u contact met ons opnemen. Informeer u op voorhand steeds duidelijk over wat u precies van hen mag verwachten.
Lees ook > Gratis water in de horeca: tussen burgerlijke eisen en economische realiteit
Beschikt u niet over een preventiedienst dan riskeert u een boete van niveau 3, het op één na hoogste niveau. In geval van schade aan de gezondheid of ongevallen met letsel kan dit zelfs bestraft worden met een sanctie van niveau 4.
Elf partners Horecafocus Groep heeft voorkeurpartners: Cohezio. Als u niet op de hoogte bent van een andere externe dienst, of als u nog geen deel uitmaakt van een EDPBW, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Denk er wel aan dat u in de meeste gevallen ten laatste op 30/06 uw huidige EDPBW dient op te zeggen.
Carine Dethier : partner@cohezio.be - 0498 90 20 61
Deze inhoud werd opgesteld in samenwerking met onze partner Horecafocus Groep
Horecafocus Groep biedt een ondernemingsloket speciaal voor horecaprofessionals en functioneert als centraal aanspreekpunt voor het regelen van alle administratieve formaliteiten bij de opstart van uw activiteit.
Exclusieve voordelen voor nieuwe leden van de Federatie Horeca Brussel:
- 50 % kortingop de opstartkosten
- 20 % kortingop al hun "extra" diensten
Om hiervan te profiteren, contacteer ons via:secretariat@fedhorecabruxelles.be