Elk jaar, vóór 1 november, moeten Horeca-werkgevers hun jaarlijks actieplan voor preventie opstellen. Dit document, dat essentieel is voor de werkomgeving, maakt integraal deel uit van de dagelijkse activiteiten op het vlak van bescherming en persoonlijke veiligheid. Maar wat betekent dit concreet en hoe kan ik het in de praktijk brengen? Horecafocus Groep, partner van Horeca Brussel, licht het toe.
De inzet van mijn team voor veiligheid en gezondheid is niet alleen een kwestie van eenvoudigweg voldoen aan de voorschriften, het is ook een kwestie van goede gezondheid en professionele zorg. Zelfs in kleine structuren, waar de gezondheids- en veiligheidsfunctionaris vaak wordt aangesteld als preventietoezichthouder, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle relevante regels aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat er toezicht wordt gehouden op mensen en dat er voor ze wordt gezorgd.
Het wereldwijde preventieplan (GPP)
Dit document behandelt de belangrijkste aspecten van mijn gezondheid voor de komende vier jaar.
Het is gebaseerd op een risicoanalyse die aangepast is aan je activiteiten, bijvoorbeeld:
- risico op snij- of merkwonden in de keuken,
- uitglijden op vette vloeren,
- het hanteren van scherpe of hete voorwerpen, enz.
Typische maatregelen zijn onder meer:
- het dragen van veiligheidsschoenen,
- het aanleggen van antislipvloeren,
- het inventariseren van EHBO-materiaal,
- opleiding (en herhaling) van werknemers in eerste hulp.
Het GPP moet jaarlijks worden herzien en aangepast als de omstandigheden veranderen.
Het jaarlijkse actieplan (JAP)
Het JAP vertaalt het globale plan in concrete maatregelen voor het volgende jaar.
Het vermeldt:
- de preventiedoelstellingen op basis van de risicoanalyse,
- de middelen (tijd, budget, materiaal) die worden voorzien,
- de taken en verantwoordelijkheden van elke betrokken persoon,
- Eventuele aanpassingen aan het GPP naar aanleiding van nieuwe omstandigheden.
Om je te helpen stelt de overheid een gratis en gebruiksvriendelijke tool ter beschikking: OiRA HorecaIk wil graag een risicoanalyse uitvoeren en preventieve plannen maken.
Je externe dienst voor preventie en bescherming op het werk kan je ook bijstaan bij deze procedure.
In te dienen vóór 1 november
Beschik je over een comité voor preventie en bescherming op het werk, dan moet het JAP uiterlijk twee maanden vóóór de la start van het betrokken jaar - dus vóór 1 november - aan het comité worden voorgelegd.
Als er geen comité bestaat (wat vaak het geval is bij kleinere Horeca-bedrijven), moet het plan worden voorgelegd aan de personeelsafvaardiging, of, bij gebrek daaraan, rechtstreeks aan de werknemers.
Dit artikel is opgesteld door Horecafocus Groeppartnerbus Horeca Brussel.
Horecafocus Groep
Sociaal secretariaat en ondernemingsloket: Horecafocus Group biedt een ondernemingsloket specifiek voor Horeca-professionals, als centraal aanspreekpunt voor al je administratieve formaliteiten bij het opstarten van je zaak.
Voordeel voor Horeca Brussel-leden:
- 50 % korting op de opstartkosten
- 20 % korting op alle "extra" diensten
Om hiervan te profiteren, contacteer ons via info@horecabrussels.be
Horecafocus Oplossingen
Sociaal en HR-adviesbureau: Gespecialiseerd in de Horeca, helpt Horecafocus Solutions je bij personeelsbeheer, het optimaliseren van je loonmassa en het beantwoorden van al je sociale of HR-vragen.
Voordeel voor Horeca Brussel-leden:
- Gratis ondersteuning via social@horecabrussels.be
- 20 % korting op de diensten van Horecafocus Solutions (opleidingen, audits, enz.)