Federatie Horeca Brussel Nieuws Sector DOSSIER: Toegang tot het beroep: restauranthouder of traiteur - organisator van banketten? 1/2
Sector

DOSSIER: Toegang tot het beroep: restauranthouder of traiteur - organisator van banketten? 1/2

Portret van een zelfverzekerde en ervaren chef-kok die twee borden met smakelijke gegrilde groenten vasthoudt achter de toonbank van een trendy restaurant

En résumé

L’accès à la profession s’obtient au travers d’une maitrise des compétences professionnelles :

  • door een examen voor een centrale jury in geval van onvoldoende praktijkervaring (minder dan 5 jaar praktijk).
  • et d’une validation de compétence dans le cas d’une pratique de 5 ans au moins au cours des 10 dernières années au sein d’un centrum voor de validering van competenties. 

Belangrijk -> de toegang tot het beroep betreft de persoon die in de horeca wil gaan werken en niet de plaats die een horeca-opdracht heeft of aanvraagt. De persoon in kwestie kan de bedrijfsleider van het etablissement zijn, de vennoot of zelfs een werknemer van het etablissement.

OPGELET : Wie in de kleinschalige horeca wil gaan werken, moet alleen het managementgedeelte van de toegang tot het beroep onder de knie hebben.

Wie als restauranthouder of traiteur-banketbakker - full-service catering - wil werken, moet naast basiskennis op het gebied van management ook beroepsbekwaamheid in de sector aantonen. Om als restauranthouder of traiteur-banketbakker bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen te worden ingeschreven, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

Hoe doe je dat? 1/2

Wie als restauranthouder of cateraar-banketorganisator aan de slag wil, moet naast basiskennis van management ook professionele competentie in de sector aantonen.

Vereisten voor registratie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, voor activiteiten als restauranteigenaar of traiteur-organisator van banketten:

De bedrijfsbureauWanneer u een aanvraag indient voor (een wijziging van) uw registratie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, zal deze nagaan of de onderneming aan alle voorwaarden voldoet.

Vergunninghouders ?

Er zijn momenteel 8 erkende ondernemingsloketten (alfabetisch gerangschikt met gegevens over het hoofdkantoor van elk ondernemingsloket). U moet bij een van deze loketten een aanvraag indienen om uw bedrijf te registreren bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Contactgegevens

Elk zakencentrum heeft meerdere kantoren verspreid over het hele land. Je kunt verschillende zoekmethoden gebruiken:

Naam Geregistreerd kantooradres
ACERTA GUICHET D'ENTREPRISES VZW Buro & Designcentrum, Heizellaan, BP 65 - 1020 Brussel
www.acerta.be
XERIUS GUICHET D'ENTREPRISES VZW Vésalestraat 31 - 1000 Brussel
www.xerius.be
EUNOMIA VZW Kolonel Bourgstraat 113 - 1140 Brussel
Administratieve zetel: Oudenaardsesteenweg 7 - 9000 Gent
www.eunomia.be
FORMALIS VZW Lombardstraat, 34-42 - 1000 Brussel
www.formalis.be
SECUREX ZAKELIJKE PORTAL Tervurenlaan 43 - 1040 Brussel
www.securex.be
PARTENA GUICHET D'ENTREPRISES ASBL Anspachlaan 1 - 1000 Brussel
www.partena-professional.be
ZENITO ONDERNEMERSGILDE VZW Willebroeckkaai 37 - 1000 Brussel
www.zenito.be
UCM GUICHET D'ENTREPRISES VZW Chaussée de Marche 637 - 5100 Wierde
www.ucm.be

Raadpleeg de Federale Overheidsdienst website voor meer informatie over erkende ondernemingsloketten.

ECB registratiekosten

Het inschrijfgeld bedraagt 85,50 euro voor :

  • registratie van een commercieel of ambachtelijk bedrijf als natuurlijke of rechtspersoon;
  • registratie van een vestigingseenheid (per vestigingseenheid) ;
  • wijziging of uitschrijving (per vestigingseenheid).

Beroep

Wanneer een ondernemingsloket een aanvraag voor (wijziging van) registratie weigert, kan het bedrijf tegen de beslissing in beroep gaan bij het Schoolraad. Dit moet gebeuren binnen 30 dagen na de formele afwijzingsbeslissing van het loket.

Basiskennis management ?

Alle commerciële of ambachtelijke KMO's (zowel individuen als rechtspersonen) moeten hun basismanagementvaardigheden bewijzen om geregistreerd te worden bij de Banque-Carrefour des Entreprises (BCE). Dit geldt voor zowel primaire als secundaire activiteiten.

Om een aanvraag in te dienen om een commercieel of ambachtelijk bedrijf te registreren bij de BCE, moet de ondernemer contact opnemen met een erkend businesscentrum. Wanneer ze solliciteren, moeten ze basiskennis van management aantonen.

Managementkennis omvat:

  • ondernemersgeest en -vaardigheden,
  • basiskennis van :
    • rechts
    • boekhoudkundige, financiële en fiscale aspecten
    • commercieel beheer
    • specifieke wetgeving

Zie het volledige programma in art. 6 van hetKoninklijk Besluit van 21/10/1998. Het bedrijfsloket dat de aanvraag voor registratie bij de ECB ontvangt, zal onderzoeken of het bedrijf aan de voorwaarden voldoet.

Uitzonderingen en vrijstellingen

Sommige bedrijven hoeven geen managementkennis aan te tonen:

  • een bedrijf dat geen klein of middelgroot bedrijf in de richting van ECB programmawet van 10/02/1998 ;
  • bedrijven die zich niet bezighouden met commerciële of ambachtelijke activiteiten;
  • een bedrijf dat diensten verleent in de intellectuele beroepen die worden gereguleerd door de kaderwet van 1 januari 1993 betreffende de bescherming van intellectuele eigendom.. Maart 1976 (bijv. accountant, makelaar of belastingdeskundige);
  • bedrijven die zich bezighouden met activiteiten waarvoor specifieke basismanagementvaardigheden vereist zijn (bijv. het vervoeren van mensen of goederen);
  • het huis verkoop bedrijf ;
  • een commercieel of ambachtelijk bedrijf dat op 1/1/1999 bij de ECB was geregistreerd;
  • de overnemer van een bestaand bedrijf (gedurende één jaar) ;
  • de overlevende echtgenoot van een overleden ondernemer;
  • de langstlevende wettelijk samenwonende van een overleden ondernemer;
  • de langstlevende partner van een overleden directeur van een bedrijf, die ten minste 6 maanden met de overleden directeur van het bedrijf heeft samengewoond;
  • de kinderen van de overleden directeur van het bedrijf, voor een periode van drie jaar;
  • in het geval van een vennootschap die voldoet aan de voorwaarden met betrekking tot de persoon die is aangewezen om verantwoordelijk te zijn voor het dagelijks bestuur :
    • de overlevende echtgenoot van de overledene die belast was met het dagelijks bestuur;
    • de langstlevende wettelijk samenwonende van de overledene die verantwoordelijk was voor het dagelijks beheer
    • de langstlevende partner van de overledene die verantwoordelijk was voor het dagelijks beheer, op voorwaarde dat ze minstens 6 maanden hebben samengewoond.

Wie moet managementkennis bewijzen?

Indien de vennootschap een natuurlijke persoon is

Bij voorkeur de toekomstige ondernemer die hun managementvaardigheden moeten bewijzen.

Als dit niet mogelijk is, kan een van de volgende personen bewijs leveren van basiskennis op het gebied van management:

  • de echtgenoot 
  • de wettelijk samenwonende 
  • de partner met wie hij/zij ten minste 6 maanden samenwoont 
  • een werknemer met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd 
  • een onafhankelijke verzorgereen verwant in de eerste, tweede of derde graad van de ondernemer, die een verklaring van een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen overlegt waaruit blijkt dat hij een zelfstandige helper van de betrokken ondernemer is

Indien het bedrijf een rechtspersoon is (vennootschap)

De persoon die zijn of haar managementvaardigheden moet aantonen, is de persoon die de de dagelijkse leiding van het bedrijf :

  • als orgaan van de juridische entiteit: de manager in een SPRL, de gedelegeerd bestuurder in een SA, de directeur, de bedrijfsdirecteur, de beherend vennoot, enz. of
  • als medewerker met een vast contract.

Opmerking

Het bedrijf voldoet aan de eisen zolang de persoon die managementkennis heeft aangetoond actief binnen het bedrijf. Als deze persoon het bedrijf verlaat, heeft het bedrijf 6 maanden de tijd om de situatie te regulariseren met een bedrijfsbureau.

Hoe bewijs je je managementkennis?

Basiskennis van management kan op drie manieren worden aangetoond.

Een diploma of graad

L'Artikel 7 van het koninklijk besluit van 21/10/1998 bepaalt welke titels in aanmerking komen. Voor titels die niet zijn opgenomen, kunt u de database-Diplo.

Als je vragen hebt over je diploma, neem dan contact op met een erkend businesscentrum.
Het zijn de geaccrediteerde bedrijfsbureaus die moeten bepalen of een diploma of beroepservaring voldoende is om managementkennis aan te tonen.

Voldoende beroepservaring

Elk werk dat in de afgelopen 15 jaar is uitgevoerd in een van de volgende bedrijven kan worden geaccepteerd:

  • in een industrieel bedrijf
  • in een commercieel bedrijf
  • in een ambachtelijk bedrijf
  • in een bedrijf met land- of tuinbouwactiviteiten

Je moet bewijzen dat je al een bepaald aantal jaren praktiseert:

  • als zelfstandige ondernemer: 3 jaar als hoofdactiviteit, 5 jaar als nevenactiviteit.
  • als dagelijks bestuurder zonder arbeidsovereenkomst: 3 jaar als hoofdactiviteit, 5 jaar als nevenactiviteit.
  • als werknemer in een managementfunctie: 5 jaar.
  • als zelfstandige verzorger: 5 jaar.

Onderdanen van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) of van Zwitserland kunnen ook hun beroepsbekwaamheid bewijzen in toepassing van de rechten die hen worden toegekend door de Europese Richtlijn 2005/36 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, zoals omgezet door het Koninklijk Besluit van 17 augustus 2007.

Een management kennis test

Als je geen diploma of niet voldoende werkervaring hebt, kun je een examen afleggen. Door de Centrale Raad georganiseerde management kennistoets.

Als je vragen hebt over dit examen, neem dan contact op met Economie en werkgelegenheid in Brussel.

Sancties

Een bedrijf dat in overtreding is, kan een boete krijgen of zelfs worden gesloten.

Mobiele versie afsluiten