Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Be-Legal : Bankafdrukken om ‘no shows’ te vermijden
Be Horeca

Be-Legal : Bankafdrukken om ‘no shows’ te vermijden

 

Veel restaurant- en hoteleigenaren bieden hun gasten een "bankrekening" aan om ervoor te zorgen dat niemand kan reserveren. Deze praktijk is vooral bedoeld als afschrikmiddel, om last minute annuleringen of no shows te voorkomen. Er zijn geen andere bedrijven die dit hebben gedaan. Door Antoine Declève, advocaat & vennoot bij Cairn Legal

Deze bankafdruk kan worden beschouwd als een aanbetaling of als een voorschot.

- Een koper die een aanbetaling doet aan de verkoper, verbindt zich er onherroepelijk toe om tot de aankoop over te gaan, d.w.z. om de prijs te betalen. De aanbetaling is de eerste betaling bij de aankoop van goederen of diensten. De als aanbetaling betaalde bedragen worden afgetrokken van de totale prijs van de goederen of diensten. De verkoper die een aanbetaling ontvangt, verbindt zich er definitief toe de goederen te leveren of de dienst te verlenen. Als er een aanbetaling is gedaan, kan geen van de partijen de overeenkomst ontbinden.

- Als in het handelsdocument waarin de vooraf gestorte sommen worden vermeld, niet is aangegeven of het om een voorschot of een aanbetaling gaat, worden de voorschotten als aanbetalingen beschouwd. Artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat de betaling van een voorschot de koper en de verkoper het recht geeft de bestelling te annuleren. De consument die de koop annuleert, verliest zijn aanbetaling. De verkoper die de bestelling annuleert, moet de klant het dubbele van het als aanbetaling betaalde bedrag terugbetalen. Behalve in het geval van een voorschot wordt er vooraf geen geld ingehouden. Niet als de klant niet het recht heeft, kan de vergoeding worden betaald.

In de praktijk zijn het creditcardnummer, de kaarthouder, de valutadatum en de veiligheidscode alle relevant. Indien een van deze elementen ontbreekt, kan geen verdere informatie worden verstrekt.

Indien een bankgarantie wordt aangevraagd, is het belangrijk dat aan de vereiste voorwaarden wordt voldaan:

1) De vergoeding die kan worden betaald in geval van een no-show moet worden betaald. Deze vergoeding mag niet buitensporig hoog zijn.
2) Er moet worden voorzien in een door de handelaar te betalen vergoeding die ten minste gelijk is aan de van de klant (consument) gevraagde vergoeding indien de tafel niet beschikbaar is.
3) De klant moet worden geïnformeerd over 1) de annuleringsvoorwaarden (modaliteiten, opties, datum en tijdstip van annulering) en 2) de redenen voor annulering. de datum en het tijdstip waarop de klant de reservering kan annuleren) en de reden voor de annulering.

"Een praktijk om last minute annuleringen of no shows te vermijden"

Wat de rechten van de partijen betreft, deze moeten worden geëerbiedigd wil de kant optreden. Als hij niet wil optreden, moeten de rechten worden geëerbiedigd.

Als er zich een geschil voordoet, moet de handelaar kunnen aantonen dat de klant in kennis is gesteld van de annuleringsvoorwaarden en dat hij deze heeft aanvaard. Daartoe beschikt de handelaar over een online boekingsfaciliteit en zorgt hij ervoor dat de klant een vakje aankruist waarin staat dat "de klant erkent de voorwaarden te hebben gelezen en aanvaard", of zorgt hij ervoor dat hij van de klant een schriftelijke bevestiging krijgt dat hij de voorwaarden aanvaardt. De klant kan echter niet bewijzen dat het niet om een bezwarende transactie gaat en dat de bank wordt afgesneden.

 

Documenten (beschikbaar voor onze leden) :

Mobiele versie afsluiten