Horeca Federatie Brussel Nieuws Nieuws Trend: De 'nieuwe straatvoedsel'-revolutie?
Nieuws

Trend: De 'nieuwe straatvoedsel'-revolutie?

Jonge Aziatische vrouw loopt in de food truck markt

Nog steeds weinig bekend of erkend, heeft het "nieuwe straatvoedsel" de laatste jaren aan belang gewonnen.

 

"New street food = fast food?

Uitgaande van het vooroordeel dat wat goed is, tijd kost en duur is, denken de meeste mensen daarentegen dat "street food" gewoon "fast food" is. Het verkopen van voedsel om mee te nemen, zoals in veel restaurants in Brussel en elders gebeurt, is niet nieuw. Wel nieuw is de verkoop van kwaliteitsvoedsel (al dan niet om mee te nemen) buiten op een locatie (al dan niet mobiel).

In de noordelijke landen, die gewend zijn aan de kou, is de straat traditioneel geen plaats om te proeven. In de warme landen van het zuiden daarentegen is de straat een plaats om te discussiëren en te proeven.

De uitzondering hierop zijn echter de visbanken, de terrassen, de loketten waar bepaalde producten van het restaurant worden verkocht, of de take-away. Het was dan ook niet meer dan logisch om het "nieuwe streetfood" toe te voegen aan de verkoop van gastronomie in de open lucht.

 

Ga je van de gebaande paden af?

In deze context is de wereld van de keuken, in vergelijking met alle creatieve en artistieke beroepen, lang achtergebleven en heeft zij moeite gehad zichzelf uit te dagen. Dit was te wijten aan een reeks taboes waaraan niet mocht worden geraakt. Toch is dit glazen plafond doorbroken door gedurfde koks.

Gewone mensen willen kwaliteitsvoedsel dat goedkoop is en meegenomen kan worden naar kantoor of op straat. Deze drievoudige vergelijking wordt opgelost door wat we "new street food" of "fine casual" zouden kunnen noemen. Hoe wordt dit bereikt? Door te vertrouwen op een hoog niveau van uitvoering en kwaliteitsproducten. Het doel is om de sterke punten van de "haute cuisine" (hoge kwaliteit van uitvoering en producten) toegankelijk te maken zonder de nadelen (hoge loonkosten, grote administratieve beperkingen, gebrek aan mobiliteit, enz.)

 

Het effect van sociale netwerken?

In dit perspectief, van Parijs tot New York via Brussel, bestaat en ontwikkelt het "nieuwe street food" zich, gestimuleerd door het effect van sociale netwerken. In een tijdperk waarin internet de wet is, wordt reputatie niet langer noodzakelijkerwijs gedicteerd door gastronomische gidsen, maar veeleer door "mond-tot-mondreclame" via sociale netwerken (ten goede of ten kwade - zie artikel over chantage).

 

Een bewerking van populaire gerechten?

Bovendien kan een populair gerecht worden bewerkt en gediversifieerd als de kwaliteit van het product en de uitvoering aanwezig zijn. In een tijdperk van mondiale keuken zijn de mogelijkheden om populaire gerechten te bewerken inderdaad enorm.

Bijvoorbeeld de toename van hamburgerrestaurants die de hamburger vernieuwen met kwaliteitsingrediënten en een uitgekiende uitvoering.

 

Aanvullend op het restaurant of een goede start in de horeca?

Bovendien kan het nieuwe streetfood ook een aanvulling zijn op een restaurant door bepaalde producten van het restaurant te verkopen of door de kwaliteit van de producten van het restaurant te bevorderen. En tenslotte, met de lichtere administratie- en loonkosten in het geval van voetwagens, kan nieuwe streetfood ook een goede start zijn in de wereld van de horeca voor jonge mensen die willen starten.

Kortom, dankzij een vernieuwd imago, een zoektocht naar kwaliteit en in een toeristische stad als Brussel, kunnen we stellen dat het "nieuwe streetfood" in Brussel in de kinderschoenen staat en een mooie toekomst tegemoet gaat.

Mobiele versie afsluiten