Horeca Federatie Brussel Nieuws Ronde tafel Ronde tafel in Vorst: "De gemeente heeft steeds minder controle over parkeren
Ronde tafel

Ronde tafel in Vorst: "De gemeente heeft steeds minder controle over parkeren

Forest Round Table 02/2023

 


Mariam El Hamidine, burgemeester van Vorst, vervoegde de Horeca Federatie Brussel en verschillende vertegenwoordigers van de horecasector aan de ronde tafel op 6 februari 2023 in het restaurant van Vorst.

De Foresto is de pedagogische cafetaria van het beroeps- en socio-professionele integratiecentrum FOR.E.T. Het centrum biedt een scala aan specialiteiten: koken en kookgerei. 70%-stagiairs krijgen er het komende jaar de kans om mee te werken.

Met minstens 700 winkels is Vorst een belangrijke woonwijk. De gemeente staat ook zeer open voor de huisvesting van nieuwe bewoners en zorgt voor contacten om mensen te informeren over de nieuwe huisvesting of om informatie te verstrekken over nieuwe voorzieningen.

Tijdens de rondetafelconferentie werden twee belangrijke onderwerpen besproken: stadsplanning en mobiliteit.

Mobiliteit

Mariam El Hamidine
Mariam Elhamidine

Parkeren

In het Algemeen heeft de gemeente steeds minder controle over het parkeren, dat met het oog op harmonisatie een regionale aangelegenheid wordt.

Handelaren noemen de mogelijke digitale kloof als gevolg van de complexiteit van het gebruik van de nieuwe parkeermeters (waarmee nu niet meer contant kan betaald worden), het gebrek aan informatie over de werking ervan en de afstanden die gemoeid zijn met het registreren van een auto.

In 2012 werden overal in de gemeente parkeermeters geplaatst. Toen waren het er tussen de 700 en 750, tegen 450 nu. Er is een plan opgesteld om de omgeving te verbeteren, zodat er meer parkeergelegenheid komt binnen maximaal 400 meter ruimte.

Met de nieuwe controlemodus voor scanauto's is in overleg met de stad Brussel een instelling vastgesteld om gebruikers voldoende tijd te geven om het betaalstation te bereiken zonder een boeten te ontvangen in geval van controle in deze tijd. Personen met beperkte mobiliteit kunnen zich vooraf inschrijven om de afstand naar het loket te vermijden.

De gemeente heeft onlangs de parkeermeters vernieuwd om ervoor te zorgen dat alles goed werkt en ook om betaling met een kaart (het bezit van een bankkaart is verplicht om bestuurder te zijn, aangezien dit vereist is voor de technische controle) en via een applicatie mogelijk te maken. De kwestie van de verplichting om de mogelijkheid om contant te betalen te laten bestaan (vastgelegd in een koninklijk besluit van 1990) is aan de orde gesteld, maar lijkt niet in dit kader te passen omdat de parkeerautomaat geen commerciële inkomsten maar een vergoeding is. Parkeermeters zonder contante verwerking kosten de gemeente 25 euro minder per maand.

In Brussel, rode en groene zones afgebakend om rotatie in de drukste gebieden te garanderen. Het Gewest heeft gevraagd om een verhoging van de tarieven, maar de gemeente wil die niet doorvoeren. Zij onderhandelen over een oranje zone (momenteel op Hoogte 100 en Sint-Denis), waardoor een kleinere prijsverhoging mogelijk is.

Tenslotte is het vrije uur tussen 13.00 en 14.00 uur begin januari afgeschaft. De gemeente heeft de regio om een uitzondering gevraagd om bezoekerspassen per uur toe te staan.

Levering

Kwesties in verband met de levering is ook aan de orde gesteld door de handelaars, sommige worden beschouwd als parkeerplaats en onderworpen aan boetes.

Van haar kant wordt de gemeente geconfronteerd met valse leveringen (waaronder op de Brusselsesteenweg).

Daarom zullen de scanwagons twee keer door de rode zones kunnen rijden, met een herverdeling van de tijd tussen de twee passages. Over de groene zones wordt nog nagedacht.

Over het algemeen neemt de gemeente contact op met alle winkels en horecaondernemers om de bezorging te bespreken. Als u problemen heeft met dubieuze schepen, laat de gemeente zich er dan niet mee bemoeien.

Bovendien is een parkeerkaartje voor werknemers nu een regionale aangelegenheid en de prijs ervan is dan ook gestegen. Het kost nu 150 euro per werknemer.

Ludivine uit Magnanville

Fietsen in scooters

De nieuwe gewestelijke wetgeving schrijft voor dat vrij trotinette moeten worden geparkeerd in dropzones: elke niet-naleving van deze wet leidt tot boetes voor de gebruiker en de exploitant. De gemeente Vorst onderzoekt momenteel welke plaatsen (een veertigtal) voor dit doel moeten worden ingericht. Je moet bij naam weten dat dit wordt opgenomen in de lijst van gebieden waar scooters worden gebruikt. Het is interessant om te zien dat scooters een goed alternatief zijn voor mensen die hun werk moeten doen. Als u speciale verzoeken heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met de gemeente.

Bovendien heeft Forest, in samenwerking met de politie, bepaalde gebieden beperkt tot 7 km/u.

Goede zet

Het Good Move-plan zal in fasen ontwikkeld worden. De hele wijk Neerstalle in Vorst zal worden bestudeerd. De werkzaamheden moeten duren tot 2024. Twee andere plekken worden overwogen, maar worden momenteel niet besproken: Parvis en Altitude (met Ukkel).

Stadsplanning

Alain Mugabo

Verandering van gebruik en handelsbenaming

Voor de regio Vorst is de horeca een actor op het gebied van management. Zij bieden de middelen om in een bepaald gebied een netwerk te creëren.

In Vorst is er geen duidelijk verband tussen de stad en de omgeving: de stad is veel meer dan een klein stadje. Winkels zijn dan ook overal welkom. Dit draagt bij tot een duurzaam verkeersmanagement.

Het komt er dus op aan opportuniteitsanalyses uit te voeren. De gemeente staat zeer open voor de ontvangst van nieuwe horecahandel en biedt daadwerkelijke steun bij het openen van een bedrijf.

De behandeling van de dossiers is tijdrovend, maar om de procedures te kunnen uitvoeren, is het nodig om de wetgeving na te leven en extra personeel voor de lokale overheid beschikbaar te stellen, wat niet altijd het geval is. Daarom moeten de hoofden van de verschillende afdelingen altijd contact met elkaar opnemen om de procedure te controleren.

Terrassen

De terrassen aan de weg (COVID-19) worden uitgebreid en de vergunningen zullen voor meerdere jaren worden afgegegeven, maar zullen de seizoensperiode moeten respecteren. De huidige vergunningsperiode loopt van april tot oktober, maar de gemeente wil deze iets verlengen. Dit betekent dat restauranteigenaren uitgenodigd kunnen worden om deel te nemen aan kosten- en tijdsintensieve activiteiten (zoals schoonmaken of de noodzaak om een lift te installeren voor zwaar verkeer). Dit zou ook de problemen van nachtelijke overlast moeten beperken.

Het verbod op terras verwarmer zal in de hele gemeente Vorst gehandhaafd en gecontroleerd worden.

Bruno Bogaert

Nachtelijke verstoring

In totaal werden in het hele gewest 64 klachten over lawaai ingediend bij Leefmilieu Brussel. De Horecafederatie Brussel vraagt de gemeenten om op dit niveau beter te communiceren zodat er oplossingen kunnen gevonden worden. In Vorst is er een ombudsdienst voor dit soort problemen.

Werkt

In Vorst moet de gemeente het werk zelf uitvoeren. Vanwege het kleine aantal winkels (minder dan 700) is er een sterke relatie tussen de gemeente en de plaatselijke autoriteiten.

De werkzaamheden aan de torens van metrolijn 3 zullen worden uitgevoerd door de bende van het Albert Station en zullen niet worden vervangen in 2025.

Binnenkort komt er een verlichtingsplan om de gebouwen in de gemeente, zoals Altitude 100 en de Bosabdij, te verfraaien.

 

Goed om te weten: de gemeente Vorst werkt aan een horecareglement, dat nog niet bestaat.

Ronde tafel bos 02/23

Mobiele versie afsluiten