Federatie Horeca Brussel Nieuws Sector Restaurants Horeca, naar een betere match?
Restaurants Sector

Horeca, naar een betere match?

  1. Het probleem.

Om de verschillende cateringopties te ontcijferen, namen we een kijkje bij wat COOVI, de Vlaamse tak van CERIA, het COOVI Elishout Instituut voor Secundair Onderwijs, en zijn directeur, Mr Islamaj, te bieden hebben.

Een productieve sector:

Net als de sector zelf, met zijn rijkdom aan stage- en tewerkstellingsmogelijkheden, breidt COOVI zich voortdurend uit en gaat vooruit met een duidelijke boodschap: naar meer competentie in de horeca in België.

Naar bijscholing?

De directeur merkt op dat er een groeiende kloof is tussen de gevraagde kwalificaties en de feitelijke vaardigheden van de werknemers in de sector. Als de sector niet achteruit wil gaan, moet hij volgens hem meer vaardigheden ontwikkelen en zijn personeel bijscholen.

De vraag houdt geen gelijke tred!

Het aanbod zou er dus zijn, maar veel werknemers zouden er de voorkeur aan geven om hun eigen aanbod ter plaatse te maken. Een standpunt dat voor sommigen misschien logisch lijkt, maar dat zowel werknemers als bedrijven in de sector ervan weerhoudt om naar een hoger niveau te streven.

Een daling van de normen?

Erger nog, het feit dat het personeelsbestand niet vanzelf toeneemt, in combinatie met een groeiend aantal werknemers dat de horeca als uitweg ziet, zal de horecasector naar beneden trekken.

"Grote naam" VS "klein restaurant"? 

Bovendien wordt de kloof tussen de prestigieuze merken, met hun hooggekwalificeerd personeel, en de grote meerderheid van de sector, die bestaat uit kleinere vestigingen met minder gekwalificeerd personeel (uit andere sectoren, gebrek aan opleiding, enz.), steeds groter.

In deze context zijn onderwijsinstellingen zoals CERIA/COOVI essentieel als we een aanvaardbaar en voortdurend verbeterend competentieniveau voor de toekomst willen behouden.

Beleefdheid en een glimlach zijn dus geen luxe!

En dat allemaal zodat toeristen en gewone burgers niet meer hoeven te betalen voor een koffie of een biertje, op tijd, van een ober die netjes en competent is, en met een glimlach.

De Horecafederatie promoot al jaren een Belgisch-Portugees topcentrum in Portugal, evenals het opleidingscentrum Horeca Be Pro.

2.       De oplossingen.

Er zijn 3 hoofdoplossingen voor dit probleem:

  1. Horeca Be Pro - het Beroepsreferentiecentrum Brussel :

Dit is een beroepsopleidingscentrum. Het is daarom ontworpen om werknemers op te leiden om aan de behoeften van bedrijven te voldoen en ze zo op de horecamarkt te zetten.

Drie duidelijke missies:

- De plaatsing en tewerkstelling van werknemers aanmoedigen door het opleidingsaanbod beter af te stemmen op de behoeften van de bedrijven in de sector en door te zorgen voor een link tussen tewerkstelling en opleiding/onderwijs. Het doel is om de behoeften van bedrijven en het opleidingsaanbod op elkaar af te stemmen.

- De kwantiteit en kwaliteit van de actoren in de sector op het gebied van werkgelegenheid, opleiding en onderwijs versterken.

- Voortdurend de tools ontwikkelen die nodig zijn om trainingsprogramma's aan te passen. Dit zorgt ervoor dat toekomstige cateringmedewerkers worden opgeleid om gelijke tred te houden met economische ontwikkelingen.

Het doel op lange termijn is om de tewerkstelling van Brusselaars in deze sector, waar voortdurend vraag is naar geschoolde arbeidskrachten, te verhogen.

  1. Horeca opleiding Brussel.

Een tweede optie is het opleidingscentrum, dat gratis opleidingen aanbiedt aan werknemers in de sector. Dit is een geavanceerd opleidingscentrum.

Het vergroot het bewustzijn en moedigt horecapersoneel aan om hun vaardigheden regelmatig bij te schaven.

Om dit te bereiken worden werknemers bewust gemaakt van uiteenlopende onderwerpen als winstgevendheid, klantenrelaties, persoonlijke ontwikkeling, talen, IT, technische training en veiligheid.

Deze twee elementen vullen elkaar aan om cateringmedewerkers ondersteuning te bieden tijdens hun hele loopbaan.

  1. 3.      Zelftraining :

De Horecafederatie is zich er, net als de opleidingscentra, van bewust dat werknemers hun werkuren niet altijd kunnen combineren met opleidingen of soms onvoldoende gemotiveerd zijn, en biedt een aantal eenvoudige en praktische hulpmiddelen om hen te helpen regelmatig vooruitgang te boeken in hun beroep:

- Taalgidsen gericht op de woordenschat en situaties die specifiek zijn voor de verschillende beroepen in de sector.

- Brochures met uitleg over de nieuwe wettelijke en economische regels.

- Regelmatige informatie op internet en sociale netwerken.

Er is dus nog steeds een probleem tussen theorie en praktijk, maar de hulpmiddelen zijn er om ons vooruit te helpen.

De Horecafederatie blijft het idee promoten van een beter opgeleide sector en personeel dat meer voldoening uit zijn werk haalt.

(CT)

Mobiele versie afsluiten