Laten we eerlijk zijn: de horeca is nooit een gemakkelijke sector geweest.
Toch is deze belangrijke sector van de economie en de gastvrijheid in Brussel en elders nog nooit zo complex geweest.
De 3 belangrijkste problemen voor de horeca?
Bezoekersaantallen - Het eerste probleem voor de horeca is het aantal klanten. Alle etablissementen in de sector - hotels, restaurants, cafés en dergelijke - zijn afhankelijk van hun klanten, of ze nu op doorreis zijn of trouw.
Helaas is de aanwezigheid vaak onregelmatig en onderhevig aan veel externe factoren onvoorspelbaar. Mobiliteit of gemakkelijke toegang tot het etablissement, de indruk van veiligheid of niet, reputatie, stakingen, enz. Bezoekersaantallen zijn moeilijk vast te stellen, omdat ze deels gekoppeld zijn aan geruchten, en meer specifiek aan het beeld dat het publiek heeft van de horeca, de buurt, de toegang tot het etablissement en het etablissement zelf.
In theorie is dit beeld gebaseerd op drie essentiële zaken: kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en eenvoud.
Kortom, de kwaliteit van de producten, de vriendelijkheid van de inrichting, het onthaal en de service, de eenvoud van het geheel.
De klant van een restaurant, café of hotel moet kunnen genieten van een vriendelijke service van hoge kwaliteit en moet er gemakkelijk toegang toe hebben. Alles wat in strijd is met deze drie punten kan het imago van het etablissement op middellange of lange termijn in gevaar brengen.
In de praktijk kan het waarborgen van deze drie punten alleen op de lange termijn gebeuren en moet het dagelijks worden bijgehouden en regelmatig worden vernieuwd. De reputatie of E.-reputatie van een etablissement, de mobiliteit van de wijk of stad waarin het gevestigd is, de complexiteit van de hygiëneregels en -controles en de kwalificaties van het personeel zijn allemaal factoren waarmee rekening moet worden gehouden.
Winstgevendheid - Het aantal bezoekers van een horecagelegenheid is daarom cruciaal voor de winstgevendheid.
Bovendien varieert het aantal bezoekers van dag tot dag of van jaar tot jaar, afhankelijk van de veiligheidssituatie, mobiliteit, reputatie, toerisme, enz.
Het is moeilijk om deze winstgevendheid te handhaven met het oog op de werkgevers- en administratieve kosten.
Uiteraard moet er een keuze worden gemaakt tussen kosten en baten. Dit alles moet gebeuren om de kwaliteit van de service en de producten te waarborgen, evenals de winstgevendheid van de vestiging. Het succes of falen van de eerste jaren zal afhangen van de basisformule van de vestiging.
Vertegenwoordiging - In het licht van al deze uitdagingen zijn de reputatie van de horecasector als geheel en de nationale en regionale wetgeving waaraan deze is onderworpen van doorslaggevend belang.
De 3 Horecafederaties (in Vlaanderen, Wallonië en Brussel), opgericht door en voor professionelen uit deze sector en die hen vertegenwoordigen, informeren en verdedigen, kunnen het verschil maken.
SCE Data Blackbox-module ? FAVV besturing ? Online aanwezigheid ? Winstgevendheid en bezoekersaantallen ?
Sociale lasten? Personeelsproblemen? Opleiding? Toeristische situatie? Juridische problemen?
Door deze situatie hebben professionals in de sector nauwelijks tijd om voor hun vestigingen te zorgen.
Horecaprofessional zijn is tegenwoordig geen baan meer, maar een strijd. In deze strijd blijft de Horecafederatie uw onmisbare bron om uw horecazaak draaiende te houden!
Fédération Horeca Bruxelles - Samen brengen we de horeca tot leven!
CT