Federatie Horeca Brussel Nieuws Juridische informatie Herinnering - prijsindicatie: hoe te voldoen?  
Juridische informatie

Herinnering - prijsindicatie: hoe te voldoen?  

De FOD Economie voert momenteel controles uit in de horeca om na te gaan of de handelaars de wetgeving naleven (in termen van duidelijke en volledige prijsaanduiding, behandeling van klachten van klanten, enz.)  TER HERINNERING - volgens het Koninklijk Besluit van 7 december 2016 is de prijsaanduiding in de horeca nu onderworpen aan nieuwe regels. 

 In de praktijk: 4 in acht te nemen wijzigingen 

 Artikel 1. Elk bedrijf dat accommodatie, maaltijden, eten of drinken aanbiedt, moet dit schriftelijk aangeven, op leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige wijze, de prijs van de diensten die zij levertnaar een duidelijk zichtbaar van buiten het bedrijfspand. 

Concreet moet de prijsaanduiding van de ter plaatse te consumeren producten en diensten volledig, duidelijk (zonder dubbelzinnigheid), leesbaar en zichtbaar van buiten het horecabedrijf zijn. Consumenten moeten de prijs kunnen raadplegen voordat ze het commerciële etablissement betreden. Houd er rekening mee dat een terras ook als onderdeel van het etablissement wordt beschouwd. 

 

Art. 2. Een bedrijf dat logies aanbiedt, mag de prijs daarvan in het bedrijfspand op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige wijze vermelden op een plaats die vrij toegankelijk is voor de consument. Indien het bedrijf andere diensten aanbiedt, maakt het de prijs daarvan aan de consument bekend. 

 Bovendien moet een horecabedrijf dat een logiesdienst aanbiedt, de volgende prijzen vermelden: zijn prijzen per soort verblijf, per soort kamer (eenpersoonskamer, tweepersoonskamer, kamer met balkon, enz.), de verschillende mogelijkheden (pension, halfpension, enz.) en de prijzen van alle aangeboden diensten, binnen zijn bedrijf op een voor iedereen toegankelijke plaats.  In het geval van de verschillende diensten is het bedrijf vrij om te bepalen waar de consument deze informatie kan raadplegen: op de kamer (bijvoorbeeld via een brochure, het informatiekanaal op televisie, etc.), in de lobby, etc. 

 

Art. 3. Onverminderd artikel 1 mag elke onderneming die maaltijden, schotels of dranken aanbiedt, de prijsaanduiding van de aangeboden dranken op een van buitenaf duidelijk zichtbare plaats beperken tot de meest representatieve dranken van elke categorie. Het bedrijf stelt binnen de commerciële vestiging een volledige prijslijst van alle aangeboden maaltijden, gerechten en dranken ter beschikking van de consument. 

 In 4e Restaurants en cafés moeten zich houden aan het algemene principe van prijsvermelding, maar mogen zich in het geval van dranken beperken tot het aangeven van de prijzen van de meest representatieve dranken in elke categorie, bijv. frisdranken, warme dranken, bier, wijn, sterke dranken enz. In ieder geval kan de verplichting tot prijsaanduiding niet worden beperkt tot informatietechnologieën zoals de website van het restaurant of de toeristische accommodatie. Deze mogelijkheden tot prijsaanduiding kunnen slechts aanvullend zijn. 

 Consumenten moeten de prijzen gratis kunnen vinden waar ze willen kopen en het bedrijf moet ze beschikbaar stellen. 

Ten slotte vervangt dit nieuwe besluit de vorige regels. 

 

CT 

Mobiele versie afsluiten