Horeca Federatie Brussel Nieuws Sector Restaurants Foodtrucks: tips voor een goede start!
Restaurants

Foodtrucks: tips voor een goede start!

Gewoon in de Verenigde Staten, komt street food naar Europa.

In Brussel worden foodtrucks de laatste tijd steeds gewoner: vrachtwagens, bestelwagens, zelfs driewielers en fietsen, die op markten, openbare plaatsen en evenementen allerlei soorten voedsel verkopen. Vaak leuk en kleurrijk, gebaseerd op een welomschreven concept, lijken ze een gemakkelijk en goedkoop alternatief voor het openen van een vaste eetgelegenheid. Makkelijk? Niet zo zeker! Dus als het avontuur u aanspreekt, lees dan aandachtig ons advies voor een vlotte start! 

Wat is de basis om te beginnen?

Tenzij het om een uitzonderlijke en niet-commerciële activiteit gaat (bijvoorbeeld als u brownies verkoopt op de kerstmarkt om geld in te zamelen voor de sportvereniging van uw kinderen), moet u voor elke ambulante handelsactiviteit beschikken over het zelfstandige status  (en u zult dus aan het ondernemingsloket uw kennis van basisbeheer ).

In tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, is het echter niet nodig om een toegang tot het beroep restaurant- en cateringbedrijf. Zo had driekwart van degenen die al een foodtruck zijn begonnen geen ervaring in de horeca. Dit is helaas een van de eerste oorzaken van mislukking Velen onderschatten de moeilijkheidsgraad van het werk. Eten bereiden voor je vrienden is één ding, maar 200 mensen bedienen op een evenement is iets heel anders! Denk erover na en bereid je daarop voor, bijvoorbeeld door opleidingen te volgen die je helpen om professioneler te worden.

Om op straat en in de openbare ruimte te kunnen verkopen, moet u ook de kaart van de ambulante handelaar Dit is voor uzelf en iedereen die met of voor u werkt. Dit moet worden aangevraagd bij een bedrijfsbureau.

 

Met welk voertuig?

Een food truck betekent voertuig. Dit is meestal de belangrijkste investering voor wie met dit soort activiteiten begint. Het aanbod in België is nog steeds uiterst beperkt en niet erg concurrerend, zodat velen zich tot Frankrijk wenden, zowel voor nieuwe als voor tweedehands voertuigen of voor verhuur. Sommigen bestellen hun voertuigen zelfs in Oost-Europese landen.

Aangezien veel projecten beginnen met kleine budgetten (meer dan een kwart van de foodtruckers was werkloos voordat ze begonnen), maakt de starter vaak de fout om op zoek te gaan naar te kleine voertuigen, waardoor ze hun productie nooit zullen kunnen opvoeren.

Daarom is het belangrijk om denk groot genoeg bij de voorbereiding van het project. Als u een grote bestelling hebt, kunt u het dan redden met uw kleine vrachtwagen? Kunt u eventueel met meerdere mensen werken? Heeft u de juiste vergunning?

Vergeet niet dat voor dekoop en deontwikkeling van uw voertuig, kunt u profiteren van de steun voor algemene investeringen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (tot 35% van terugbetaling van uw investeringsrekeningen). En er zijn ook bonussen op de aankoop van hybride voertuigen en fietsen  !

Een andere veelgemaakte fout is geld besparen op apparatuur, bijvoorbeeld door (goedkoper) gas te kiezen als het brandstof voor kooktoestellen. Gas is echter op veel plaatsen verboden (festivals, stadscentra, enz.).

Door deze keuze te maken, beperkt u de facto uw verkoopkansen! Denk dus goed na over de keuzes die u gaat maken en informeer u grondig. Nog een illustratie: veel mensen geven de voorkeur aan pizza's die op houtvuur worden gebakken... maar uw oven (en dus uw voertuig) wordt geweerd van festivals en parken!

Wanneer je je voorbereidt uw ondernemingsplan , Onderschat niet de kosten die rechtstreeks verband houden met het voertuig. Sommige daarvan liggen voor de hand, zoals belastingen, verzekering, onderhoud en brandstof. Maar heb je nagedacht over waar je je foodtruck 's nachts gaat parkeren?

Heeft u thuis ruimte of moet u een garage huren? Heeft u 's nachts stroom nodig? Wat zijn de kosten van deze stroomvoorziening? Dit zijn allemaal vragen die zeer belangrijk zijn om uzelf tijdig te stellen - het huren van een parkeren kan erg duur zijn in Brussel!

Hygiëne en milieu

In uw voertuig bereidt, verwerkt en verdeelt u levensmiddelen. Je moet dus in orde zijn met het FAVV (Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid). Dit betekent dat u een aanvraag moet indienen voor een machtiging  die u in uw voertuig moet laten zien.

Dit betekent vooral dat u de basisregels inzake hygiëne moet naleven: netheid van het voertuig, de uitrusting, de werkoppervlakken, mogelijkheid om uw handen te wassen met stromend water, schoonmaakplan, vernietiging van insecten en ongedierte, eerbiediging van de koude en warme keten, enz.

Als u niet vertrouwd bent met deze materie, heeft het FAVV gratis gidsen en publicaties ter beschikking en worden er regelmatig opleidingen georganiseerd door verschillende organisaties. En denk niet dat u niet gecontroleerd wordt omdat u mobiel bent: een bestaande foodtruck werd in zijn 22 maanden van bestaan al 11 keer gecontroleerd!

Als u een deel van uw productie buiten de vrachtwagen doet, zorg er dan voor dat de werkplaats die u kiest ook AFSCA-conform is, en zorg ervoor dat u de koude- en warme keten niet verbreekt door uw goederen van de ene naar de andere plaats te verplaatsen.

Gelieve er ook rekening mee te houden dat, aangezien het om een beroepsactiviteit gaat, de gekozen lokalen in orde moeten zijn vanuit het oogpunt van deurbanisme  (je kunt niet zomaar overal een activiteit doen) en milieuvergunningen  (vereist voor bepaalde ovens, afzuigkappen, koelruimten, voorraden, enz.)

Informeer altijd bij de plaatselijke stedenbouwkundige dienst welke vergunningen vereist zijn.

 Waar verkopen?

Het is het moeilijkste probleem waar eigenaars van foodtrucks mee te maken krijgen. Als u in de openbare ruimte wilt verkopen, volstaat uw kaart voor ambulante handel niet: u hebt ook deAutorisatie de gemeente waar u zich wilt vestigen (of gemeenten als u zich op meerdere plaatsen wilt vestigen).

U kunt proberen te verkopen op de markten. Het nadeel is dat de plaatsen beperkt zijn, zodat het voor een nieuwkomer helemaal niet gemakkelijk is om een plaats te vinden. Plaatsen zijn meestal op dagbasis beschikbaar, maar vanwege de grote vraag op sommige markten (vooral de trendy markten) worden ze vaak via loting toegewezen, zodat het onmogelijk is om te voorspellen.

Wat de locaties betreft buiten de marktenDe situatie is nog ingewikkelder. De meeste gemeenten, die te veel concurrentie vrezen voor de "vaste" horeca (die haar belastingen in de gemeente betaalt), zijn nog steeds zeer gekant tegen food trucks, en leggen zeer strikte regels (verbod om stoelen op te stellen, verbod om zich binnen 500m van een bestaande inrichting op te stellen, enz.)

Andere voeren een meer proactief beleid, zoals de stad Brussel, die besloten heeft om op basis van een dossier (waarin kwaliteit, originaliteit, het "typische" karakter van de producten, enz. naar voren moeten komen) 10 foodtrucks te selecteren en deze een vaste plaats op de openbare weg toe te wijzen.

Vanwege deze beperkingen halen de meeste bestaande food trucks het grootste deel van hun omzet uit evenementen Festivals (maar het boeken van een locatie kan extreem duur zijn en moeilijk te betalen) of privé-evenementen (verjaardagen, bruiloften, bedrijfsfeesten, enz.).

Het voordeel van dit laatste is dat u precies weet hoeveel u moet produceren, zodat er geen verliezen zijn. Een andere oplossing, waarmee u het obstakel van de gemeentelijke vergunning kunt omzeilen, bestaat uit de verkoop op particuliere terreinen: parkeerplaatsen van grote bedrijven, parkeerterreinen voor bestemmingsverkeer, enz. uw netwerk !

 

Jezelf bekend maken

Zoals bij elke onderneming is het belangrijk dat u zich bekend maakt. Kies daarom vanaf het begin heel zorgvuldig de producten die u gaat verkopen. Probeer differentiëren je concurrenten: als er al tien foodtrucks zijn die hamburgers verkopen, zoek dan iets anders! Denk ook aan het seizoenseffect: zal je aanbod het hele jaar door hetzelfde zijn, of moet je je aanpassen aan het weer?

Maak dan maximaal gebruik van de sociale netwerken om uzelf bekend te maken; dankzij deze zullen uw klanten u altijd weten te vinden!

Kortom, bereid uw project zorgvuldig voor, bestudeer de concurrentie, probeer plaatsen te bemachtigen om te verkopen.

(Bron - 1819).

 

Mobiele versie afsluiten