Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca BeHoreca: Michelin-ster of niet?
Be Horeca

BeHoreca: Michelin-ster of niet?

In mei veroorzaakte de Michelin-gids een stevige polemiek toen hij het Brusselse restaurant Comme Chez Soi een ster ontnam, maar wel een hele sterrenregen rondstrooide in het noorden van het land. Dat vroeg om enige duiding in drie tijden.

Interview met Françoise Bouzin

"De Michelin-gids stelt zich tot doel de beste restaurants van het land te selecteren", zegt Werner Loens, Directeur Selectie van de Michelin-gids voor de Benelux. "Elk jaar voegen we nieuwe bestemmingen toe. Er is de Bib Gourmand die restaurants bekroont vanwege hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding (minder dan 70 euro) en er zijn de sterrenrestaurants."

Wat zijn de voornaamste criteria om een eerste ster te behalen?

Werner Loens: De eerste ster wordt toegekend om de uitmuntendheid en de kwaliteit van de producten te erkennen, net zoals de vakkennis van de chef, de beheersing van de bak- en bereidingswijzen en de kruidingen, evenals de verschillende texturen op een bord. Standvastigheid is erg belangrijk: slaagt de chef erin gerechten van dezelfde kwaliteit te bereiden? Heeft hij alle gasten in zijn keuken? Dit zijn slechts enkele van de vragen die de Gids-inspecteurs moeten beantwoorden. Om een tweede ster te krijgen, moet de chef tonen dat hij de kunst van zijn vak 100% beheerst en stijl aan zijn borden toevoegt. Je kunt één of twee ontvangers op je auto instellen om een emotie te creëren. Het niveau van elegantie en verfijning gaat in stijgende lijn. De derde ster valt enkel te beurt aan 's werelds beste tafels, als het vakmanschap tot kunst verheven is en de emotionele beleving totaal is. Het zijn stuk voor stuk herkenbare keukens, zoals je ook de stempel van een schilder kunt herkennen. Soms gaat het om chefs die anderen geïnspireerd hebben, mentors of leermeesters die hun kunst meer dan perfect beheersen. Een gerecht is er een echte signatuur. 

Bij het inspecteren van restaurants is het niet alleen de taak van een inspecteur om samen te werken, maar ook om als een team te werken. Als hij een oordeel velt over een slecht restaurant, wordt hij tegengehouden door andere inspecteurs. Als het om twee of drie sterren gaat, krijgen de etablissementen bovendien ook het bezoek van buitenlandse inspecteurs. Het belangrijkste is dat er drie landen zijn (Duitsland, Scandinavische landen, Azië of Verenigde Staten) die in aanmerking komen voor een beoordeling in de rest van het land.

Wat zijn de beste manieren om van het rijke gastronomische landschap te genieten?

W.L.: In de praktijk verkopen we een exponentieel aantal producten op onze site. We vinden het belangrijk dat consumenten weten wat ze kunnen verwachten, via websites, blogs of platforms zoals TripAdvisor. 

Als een chef-kok een ster verliest, kan hij dan zijn dossier raadplegen?

W.L.: De ster behoort toe aan de Michelin-gids en de consument. Het is de Gids die de ster toekent om de superieure kwaliteit van een etablissement aan te geven. Een aantal chef-koks heeft een concept bedacht voor een gastronomisch restaurant dat net zo goed is. Dat is hun keuze. Toen de normen werden goedgekeurd, hebben we de restauranthouders gevraagd wie dit had gedaan, en we hebben de inspecteurs overruled. Maar wij zijn geen adviseurs. Doelstelling is niet een handleiding op te leggen en we willen de restaurateurs niet in een dwangbuis dwingen. Bovendien zijn chefs met twee of drie sterren vaeer geïnspireerd; het is niet aan ons hun te vertellen wat ze moeten doen.

Het is duidelijk dat Vlaanderen alle juiste ingrediënten in huis heeft. Kan het Brusselse gewest het zich niet langer veroorloven om het gastronomische imago van de stad een boost te geven?

W.L.: We willen politiek zien. Maar er zijn ook andere suggesties. Wallonië is een geweldige gastronomische regio. Er is 50 ton voedsel verspreid over de provincies; er zijn ook verschillende stroken in Vlaanderen met een hoge concentratie aan voedsel. Dat komt onder andere doordat Vlaanderen één van de rijkste regio's van Europa is. Het werk van de chef-koks is ook van een zeer hoog niveau; de regio heeft veel mentoren. We kijken ernaar uit om je in een Belgische stad te zien voor het volgende gala onder leiding van Michelin. Deze twee evenementen brengen het beste van twee werelden samen en geven de geselecteerde stad een unieke kans om haar diversiteit te tonen.

Wat was uw meest intense culinaire emotie?

W.L.: Die beleefde ik in een restaurant in Nederland: spruitjes gevuld met ganzenlever en grijze garnaalkoppen met een dashi en citrusgelei.


Lionel Rigolet, tweesterrenchef van de Comme Chez Soi, moest zijn tweede ster in het voorjaar inleveren.

Hoe heeft u het verlies van uw ster ervaren? En wat zijn de prioriteiten van Comme Chez Soi? 

Lionel Rigolet: Ik heb het van mijn echtgenote vernomen. We vlogen in de ether van het huis van mijn man en het nieuwe nieuws sloeg aan. De eerste paar dagen was ik heel dicht bij de top. Het spijt me zo. Maar toen de eerste rij al voorbij was, kon ik zien hoe verbitterd de piloten waren. Ik heb een geweldige familie en een sterk team. Ook binnen het vak heb ik veel steun gekregen: heel wat chefs hebben me een bericht gestuurd. Wat de prioriteiten van de Comme Chez Soi betreft, gaan we niets aan ons DNA veranderen en blijven we voor onze klanten zorgen zoals we dat altijd gedaan hebben. Ons restaurant bestaat al 96 jaar en heeft een reputatie opgebouwd waar je in al onze regio's van kunt genieten. De Comme Chez Soi werd voor het eerst geopend in 1953 en is vandaag de dag nog steeds een succes (tot drie toe). Nu de kloof tussen noord en zuid groter is geworden, heeft Vlaanderen meer te bieden aan zijn chefs. 

 

 


Yves Mattagne, chef-kok van La Villa Lorraine, pakte een tweede ster voor La Villa Lorraine. 

"Voor mij kwam het eropaan het project waaraan we al 32 jaar werken, bevestigd te zien. Het is zo emotioneel als ik me voel als vrouw. Het is de eerste keer. Maar de spanning is ingekort tot slechts de tweede ster. Gasten komen bij mij via de Sea Grill, maar we genieten ook van de Lounge Bar in La Villa Lorraine. Het is gebaseerd op een ander concept, waar andere dingen te doen zijn. Ik denk dat je mensen moet blijven verrassen en dat mijn keuken geëvolueerd is doorheen mijn reizen naar het buitenland."

Serge Litvine, serial entrepreneur, is een referentie in de Brusselse horeca, met namen als La Villa Lorraine, La Villa in the Sky, Da Mimmo, Lola, La Villa Emily, Odette en Ville, Le Variété, enzovoort.

Wat is uw gevoel na de tweede ster voor La Villa Lorraine? 

Serge Litvine: Ik ben erg blij met deze tweede prijs voor het team en ik ben erg dankbaar voor het werk dat is gedaan. Het is positief voor Brussel, denk ik, want het was vroeger de hoofdstad van de gastronomie na Parijs. En ik wil de schoonheid van de vele mensen die ons komen bezoeken niet uit het oog verliezen. Locomotieven, zoals de sterrenrestaurants van de Michelin-gids zijn noodzakelijk. Dit is de meest tot de verbeelding sprekende gids over gastronomie. De tweede categorie is een extra motivator, die ook bijdraagt aan een betere personeelsbezetting. Het tweede stereotype betekent ook meer werk voor mij. De Gids is ruimdenkend en leert of leert mensen geloven. Dat heb ik al ondervonden met The Villa in the Sky. De inspecteurs weten echter veel over gastronomie, in vergelijking met andere sociale netwerksites zoals TripAdvisor, die de best mogelijke service bieden.

Streeft u naar een derde ster?

S.L.: Het streven naar sterren is geen doelstelling voor ons. Ik ben niet op zoek naar een andere identiteit zonder stereotype. Als je de perfectie wilt bereiken - bediening, keuken, inrichting - moet je beslissen welke middelen je inzet om je doel te bereiken. Wat telt, is de emotie die ervaren wordt tijdens een diner en het uitzonderlijke karakter van de smaakervaring. Ik kan de rest vergeten vanwege mijn eigen identiteit. En wij kunnen onze klanten helpen hetzelfde te doen.

Wat vindt u van het verschil in aantal sterren in het noorden en het zuiden van het land?

S.L.: Er bestaat inderdaad een groot verschil tussen de regio's. Tijdens de pandemie konden we al vaststellen dat de steun en het dynamisme van het Vlaamse gewest geen gelijke kent. Steun aan de gastronomie is nochtans een echte meerwaarde. Denk maar aan Noma en de stroom toeristen die dat restaurant naar Kopenhagen gelokt heeft. De stad is zelfs uitgegroeid tot hoofdstad van de smaak; de stad heeft dit elan ondersteund en gestimuleerd. Zelf heb ik geen reden om onze restaurants aan te bevelen. Integendeel, we worden het leven zuurgemaakt door de sluiting van het bos en mobiliteitsplannen die zonder overleg worden ingevoerd. In de brief moeten we echter ook de bepalingen van het Voedselagentschap vermelden. En die van Dimona, de nachturen, en wat weet ik nog allemaal. En die van Dimona, de nachturen, en wat weet ik nog allemaal.

Mobiele versie afsluiten