Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Het rendementswiel, een gids om de horeca te helpen
Be Horeca

Het rendementswiel, een gids om de horeca te helpen

La roue de la rentabilité, mode d'emploi pour aider l'horeca

 

U kunt de Federatie ook om advies vragen voor een nieuw probleem: uw restaurant vliegt en is goed, maar het is financieel niet verantwoord. De Federatie kan als bedrijf advies verlenen, maar ook een globale aanpak bieden in de vorm van een tool, die u zal helpen het probleem en de rentabiliteit van uw zaak te begrijpen. We hebben met veel mensen uit de sector samengewerkt op basis van een grote hoeveelheid gegevens.

Mijn restaurant zit vol, maar ik kom financieel niet rond

Winstgevendheidswiel
Winstgevendheidswiel

Het winstgevendheiditsrad bestaat uit acht pijlers die permanent geanalyseerd en geëvalueerd moeten worden: concept, premies en subsidies, huurcontract, personeel, aankoop grondstoffen, verkoopprijs en ratio en communicatie. Geen van beide kan in de evaluatie worden overschat.

 

1. Concept

Het concept is misschien wel de belangrijkste eerste stap bij het openen van een horecabedrijf, omdat het alle latere beslissingen beïnvloedt. Het businessplan zal bijvoorbeeld heel anders zijn naargelang u een snackbar of een chic restaurant wilt openen. Het concept zal ook invloed hebben op de premies en subsidies die u kunt ontvangen, de klantenkring en het personeel dat u zoekt, de manier waarop u communiceert… Kortom, het is essentieel om uw concept te definiëren, en zo nodig te herdefiniëren.

Lokale economieloketten

Of u nu een nieuw concept wilt lanceren en/of uw huidige concept wilt evalueren, kunt u een beroep doen op de LEKvan Brussel. Zij zijn een vrije, open organisatie voor mensen die in Brussel een project willen opstarten. U kunt er terecht nog vóórr de oprichting, als u hulp nodig heeft bij de lancering, maar ook naar de opening, als u het moeilijk zou krijgen; dan helpt zo'n LEK u door uw concept en businessplan in vraag te stellen of door u te verwijzen naar andere organisaties, zoals hub.brussels (het Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning).

Sorgeloose&Trice kan u helpen bij uw zoektocht naar een bedrijf; het is belangrijk om de hulp van een advocaat in te roepen als u een bepaald pand op het oog heeft (punt 3 van het Rad).

 

2. Eerste in subsidies

Als u vragen heeft, kunt u ook terecht bij hub.brussels. Het agentschap Brussel is gespecialiseerd in bedrijfsontwikkeling en is verantwoordelijk voor nieuwe bedrijfsprojecten of nieuwe activiteiten die op regionaal, nationaal of internationaal niveau kunnen worden uitgevoerd. Het agentschap werkt ook nauw samen met Brussel Economie en Werkgelegenheid.

"hub.brussels kent geen subsidies toe"Laurine Kerpelt, die verantwoordelijk is voor de communicatie van de retail afdeling. "Maar voor veel projecten werken we samen met Brussel Economie en Werkgelegenheid voor het beheer van de administratieve taken, het proces en het gebruik van subsidies."

De BU Retail coördineert de projecten, werkt met de kandidaten en kan hen coachen om hen te helpen in de retailsector. Het beste is OpenSoon Dit is een van de subsidies voor de opening van een bedrijf die hub.brussels aanbiedt. "Deze subsidie richt zich op investeringen in duurzaamheid", zegt Laurine. "Hoe groot het project is, hoe groot de subsidie is."

Er bestaan verschillende andere aanmoedigende premies en subsidies, zowel voor startende zelfstandigen als voor gevestigde ondernemingen. "Een bedrijf dat door hub.brussels wordt aangestuurd, heeft een langere levensduur dan een bedrijf dat niet wordt aangestuurd", legt Laurine uit. "We analyseren het businessplan, het moodboard, het concept, de communicatie, enz. Het idee is om te anticiperen op problemen die moeten worden opgelost. Niemand mag bang zijn om actie te ondernemen om de juiste beslissingen te kunnen nemen."

Alle subsidieaanvragen moeten worden ingediend voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd en er facturen worden opgesteld. De website van het gewest www.mybee.be is zeer belangrijk en diensten kunnen gemakkelijk online worden verleend. De dienst is gratis en efficiënt.

 

3. Huurovereenkomst

Als u zich zorgen maakt over uw gezondheid, zijn er een aantal punten die u in overweging moet nemen:

  • Informer naar de stedenbouwkundige bestemming van de locatie. U kunt dit navragen bij uw gemeente, die u informatie zal verstrekken.
  • Is dit een goed idee?
  • Is het huurcontract in overeenstemming met de bestemming van het bedrijf; wilt u een café openen in een restaurant? Als het niet in het huurcontract staat, wees dan voorzichtig.
  • De olie kan niet over de lucht worden gebruikt.
  • De aanwezigheid van een terras binnen in een blok betekent niet automatisch dat u het recht heeft om het commercieel uit te baten.
  • Huurovereenkomsten die verbonden zijn aan een brouwerijcontract zijn de meest dwingende; schat de voorwaarden goed in en doe een beroep op een advocaat alvorens te tekenen.

 

4. Personeel

Voor een kantoor aan huis maken ze een open huis, en ze zien de hoge kosten van een kantoor aan huis. Dit is een grote bron van angst en waarheid voor de klant. Dit punt mag niet vergeten worden. U moet weten dat u uw kosten kunt optimaliseren en tegelijkertijd uw werknemers een goed statuut kunt bezorgen.

De Federatie Horeca Brussel biedt elke dinsdagochtend een sociale permanentie met David Debin, om inzicht te geven in verschillende essentiële punten, zoals de berekening van de lonen, instroom/uitstroom, sociaal-juridisch advies, audits en outsourcing. Door het personeelsbestand te stroomlijnen en te bepalen welke functies minder essentieel zijn, kunt u op lange termijn een belangrijke bijdrage leveren.

Het optimaliseren van uren en lonen is één van de belangrijkste aspecten als het niet duidelijk is waarom een etablissement niet rendabel is. Het gebruik van verschillende statuten – zoals studenten, flexi-jobs, extra’s, stagiairs, enz. – kan ook een optie zijn om geld te besparen.

 

5. Aankoop grondstoffen

Als u eenmaal de belangrijkste kenmerken bepaald heeft – zoals het aantal vierkante meters, tafels en zitplaatsen, de locatie, het soort klanten en de keuze van het concept – is het tijd om de brutomarges te optimaliseren. Maar daarvoor moet u tot op de cent op de hoogte zijn van alles wat er in uw etablissement omgaat.

Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar om u te helpen bij de voorbereiding van uw aan- en verkoop en om u te voorzien van de meest recente informatie. Eén daarvan is GrainzMaar er zijn ook veel softwareprogramma's met een groot aantal databases in een Excel-bestand.

Grainz

"Meestal voelt een zaakvoerder prijsstijgingen pas na enkele maanden"aldus Nick.Ik wilde mijn brutomarges in real time kunnen berekenen en tot op de cent beheren wat ik uitgeef en wat ik verkoop."

Als de software nog in gebruik is, moet de gebruiker een eerste opstelling maken: de ontvangers en de bellers, en ook de hefbomen van de hefbomen.Er is geen extra werk nodig, want de software levert de nodige informatie over het handschrift van de gebruiker", zegt Nick. "Bestellingen plaatsen, leveringen controleren en af en toe de inventaris opmaken. Alles is gemakkelijk te doen en alles is onder controle."

Leveranciers/distributeurs naast elkaar leggen

Als u zich zorgen maakt over de kleinste details van wat u in uw vestiging doet en over de problemen die u hebt met de levering van grondstoffen, moet u contact opnemen met uw leverancier over de prijzen van uw producten. Samenwerken met een tweede leverancier is ook een optie, omdat u gebruik kunt maken van hun concurrentiepositie. Een ander voordeel is dat u de prijzen van uw producten kunt gebruiken voor groepsaankopen of -verkopen.

 

6 en 7. Verkoopprijzen en ratio

Een andere belangrijke stap in de ontwikkeling van uw vestiging is de analyse van de uitgebreide en gevarieerde kosten. Met dit proces kunnen het concept en de exploitatiemethoden worden geanalyseerd.

KostenMaximumpercentage van de omzet
Huur en vaste kosten (kredieten,...)Tussen 10 en 12%
Gas, elektriciteit en waterOngeveer 3% (momenteel schommelend, door de energiecrisis)
Onderhoudscontracten en schoonmaakOngeveer 7%
Loon zaakvoerderOngeveer 8%
Personeel en voedselkostenDe overige 70%

Het is belangrijk dat het management van een restaurant niet alleen een voorwaarde is voor het succes ervan. Voor een goed restaurant is het belangrijk om de verhouding en het personeel in orde te houden en een functionele menukaart te hebben.

Vaste en zo goed als vaste kosten

Eén van de valkuilen voor de omzet/winstratio komt van de huur en de vaste kosten, zoals investeringskredieten. Vaste kosten kunnen niet worden verminderd en ongeacht de omzet of de economische situatie moet u ze betalen. U kunt niet meer dan 12% van uw budget verwachten. Als u gas, elektriciteit en water gebruikt, kunt u tot 15% van het vermogen gebruiken.

U moet dus gebruik maken van de "grote" kosten. Denk aan onderhoudscontracten voor vochtkappen en ongediertebestrijding. Deze mogen niet meer bedragen dan 7% van de omzet. Schoonmaakmiddelen en toiletpapier vallen bijvoorbeeld ook in deze categorie.

Variabele kosten

Alle enorme kosten moeten worden gedekt tussen 20 en 25% van het netwerk. Als dit meer is, moet u zeer voorzichtig zijn omdat er misschien sprake is van inconsistentie of een probleem dat moet worden opgelost. Als u een winstbed wilt gebruiken, kunt u kiezen tussen 5 en 10%.

Zoals u reeds bekend is met het concept, kan de 70% worden gebruikt voor diverse doeleinden, zoals verzending en persoonlijke verzorging. De twee modellen zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de klant en zijn gebaseerd op hetzelfde concept. Hoge kosten kunnen worden gecompenseerd door een grote hoeveelheid geld. Dit is een goede zaak omdat het gemakkelijker te vinden en te gebruiken is. Als de afzonderlijke percentages hoger zijn, is het beter om naar de winstgevendheid van de dienst te kijken.

Personeel en voedingskosten

Het is ook een manier om mensen te ondersteunen: vraag uw sociaal secretariaat aan het eind van het contract om de juiste informatie. Een aspect dat voor dit soort ondersteuning van belang is, is de hoofdstem van de locatie. Deze moet functioneel zijn, zodat er geen extra mensen nodig zijn. Als er een auto in de zaal staat, moet u er rekening mee houden dat er een persoon nodig is om zich te verplaatsen tussen de auto en de zaal. Het is aan te bevelen een tweede overkapping of een extra zaal te gebruiken.

De kosten staan niet vast. Het zijn de theoretische kosten, die door de werkgever (of door hemzelf) worden betaald. Maar het zijn de werkelijke kosten, die men zelf maakt, door de ingrediënten op de rand, die het belangrijkst zijn.

Het grootste deel van de horeca en de winstgevendheid is "ongeveer". Je moet kunnen werken met producten in je zaak, en je moet kunnen vergroenen en werken met producten tegen de best mogelijke prijzen. Voor iedereen die in de horeca begint, is het essentieel om managementvaardigheden te hebben. Om alle informatie voor dit soort opleidingen te verkrijgen, moet u een verzoek indienen bij uw werkgever om de gegevens via de kassa te analyseren. Laat de jonge mannen het woord doen: dit is essentieel!

 

8. Communicatie

Als je geen nieuwe manier van denken of een beter concept hebt, is goede communicatie essentieel. Gebruikt u sociale media? Maak je regelmatig gebruik van je website? Weet je hoe je kunt communiceren? Je moet ook de waarheid in ere kunnen houden en niet bang zijn om te zeggen wat je wilt zeggen.

Sociale netwerken en strategie

Het is een goed idee om je sociale media en je website te gaan organiseren. Het is ook mogelijk om digitale apps te gebruiken om een restaurant, café of club te vinden. Online vindt u veel informatie over hoe u uw website moet onderhouden en optimaliseren, hoe u op het juiste spoor komt met sociale netwerken, enz. U kunt ook gebruik maken van subsidies (zie pagina twee van deze gids). U kunt zich ook laten opnemen op verschillende referentiërende websites die verwijzen naar horecagelegenheden, maar lees wel eerst de kleine lettertjes: sommige sites zijn niet erg betrouwbaar en weinig scrupuleus.

Naast deze pragmatische benaderingen zijn er tal van strategieën om de belangrijkste belanghebbenden te communiceren en te ondersteunen. Eén daarvan is Lekker eten. De regio is sterk betrokken bij de overgang naar een duurzaam voorzieningssysteem. Als u deel uitmaakt van de Good Food Strategy moet u communiceren over voedselveiligheid en goede smaak. Dit is een manier om uw zaak te positioneren en een goede publicatie te promoten.

 

Andere niet te vergeten instanties*.

Beci

Een organisatie die nog niet eerder betrokken was, is Beci, dat verantwoordelijk is voor Brussels Entreprises Commerce & Industry. Dit samenwerkingsverband tussen de Kamer van Koophandel en Nijverheid in Brussel omvat twee derde van het Brusselse bedrijfsleven en meer dan 35.000 ondernemers. Beci steunt op deze belangrijke pijlers: belangenbehartiging, nieuwe platformen en een open huis voor zijn gemeenschap.

"Bij Beci brengen we mensen samen die elkaar moeten zien en spreken"Olivier Willocx, CEO van Beci. "Wij beschikken over een uitgebreid netwerk van beurzen."Jan De Brabanter, secretaris-generaal, vervolgt: "Wij kunnen als enige handelsorganisatie op hoog niveau optreden om de markt in beweging te houden."

Deze groep gaat over hoe om te gaan met problemen. Olivier en Jan concentreren zich op manieren om de energiekosten te verlagen. Via Beci wordt bemiddeling opgezet tussen bedrijven en hun elektriciteitsleveranciers. "Wij zijn dagelijks bezig om conflicten te voorkomen en te voorkomen dat ze zich voordoen."

Gemeentelijke diensten

De stad Brussel is ook verantwoordelijk voor de recreatieve voorzieningen van de stad. Hier vindt u alle informatie over de gemeente, zoals prijzen, diensten en advies, om uw project te starten en te volgen.

Federatie Horeca Brussel

De Federatie Horeca Brussel is om u te informeren, te adviseren en bij te dragen aan opleidingen in de horeca. Wij zijn de belangrijkste officiële vertegenwoordigers van de horeca en bevorderen het imago van de horeca in de media en bij het grote publiek. We kunnen niet echt helpen, maar we zien wel hoeveel mensen en organisaties erbij betrokken zijn. We willen niet adviseren en informeren of informatie geven over de sector.

 

Het team van de Horecafederatie van Brussel heeft zijn best gedaan om een instrument te creëren dat u helpt het belangrijkste probleem met betrekking tot de rentabiliteit van uw onderneming op te lossen. Want dit is de basis van de kunst. Als het probleem eenmaal is vastgesteld, hoeft u alleen nog maar de juiste oplossing te vinden!**

Wij zijn zelfstarters die zich bezighouden met de werking van onze respectieve bedrijven.

 

Nuttige contactgegevens

 

*Dit betekent niet dat alle bovengenoemde organisaties interessant zijn voor de deelnemers.

**Wij zijn op geen enkele manier verantwoordelijk voor faillissementen.

Mobiele versie afsluiten