Voor alle economische sectoren, en in het bijzonder de horeca, is de ruggengraat van de economische crisis een grote zorg. Dat was zonder het uitbreken van een oorlog op de drempel van Europa gerekend. De impact op energie-, merk- en grondstofprijzen is aanzienlijk.
Interview door Vanille Dujardin
Eten voor €3!
Ondanks zijn optimistische instelling blijft hij realistisch. "Ik kan niets bedenken dat ik wil zien of doen, zelfs als het allemaal op het spel staat", zegt hij. "Het klopt dat de frietprijs zou kunnen stijgen, maar andere producten worden ook duurder." Volgens hem is de prijs van een pak frieten weliswaar hoger dan vroeger, maar is het nog steeds een goedkoop product. "Je moet ver zoeken om een maaltijd voor 3 euro te vinden!" Volgens Bernard is de Belgische consument kieskeuriger en reageert hij sneller als er geraakt wordt aan één van zijn favoriete producten. Iedereen weet dat de prijzen van de andere levensmiddelen de komende maanden zullen stijgen.
"Alles wordt duurder: olie, vet, verpakkingen, energie, de lonen, de huurprijzen", aldus Bernard. "Dat is zo in andere sectoren, maar het is minder merkbaar omdat zij hun prijzen telkens met 2 of 3 cent verhogen." Frituristen berekenen hun kostprijs niet zo regelmatig als retailers, dus als ze hun stijgende kosten doorrekenen, gaat de prijs van een pak friet ineens met 25 of 50 cent omhoog. "Als je moet kiezen tussen 3 euro betalen voor 1,5 liter diesel of voor een pak friet, is de keuze natuurlijk snel gemaakt", besluit Bernard.