Bekende Brusselaars over het nieuwe mobiliteitsplan en de rechtstreekse impact dat het op hen heeft. Zijn ze voor of tegen?
Interview Vanille Dujardin
VOOR
Thomas Vervaet, manager marketing en communicatie voor The Hotel.
En vreest u geen impact op de heropleving na de crisis?
Dit geldt niet voor de hotelsector, die open zal zijn tot april-mei. We kijken uit naar een vergelijkbaar schema als in 2019. En na de toekenning van de stedenbouwkundige vergunning moet er sowieso nog een aanbesteding komen voor de werken enzovoort. Ik geloof niet dat dit voor 2024 zal beginnen. Ik wil dat ze me helpen het imago van de vee-industrie te veranderen. Dit maakt het erg moeilijk om te vergroenen. Er wordt veel gepraat over bewaking, nood en carjacking. Het management van de Waterloolaan slaat de plank mis. Dit betekent dat we andere Luxemburgers zullen ontmoeten in andere regio's, want we hebben onze eigen faciliteiten, maar de infrastructuur is niet op hetzelfde niveau als in het verleden. Ik denk dat deze plannen veel potentieel hebben en dat is ook wat de gastheren proberen te doen.
--------------------------------------
Tegen
Serge Litvine en zijn kinderen zijn eigenaar van meerdere prestigieuze restaurants in Brussel
Voor de winkels dan. Als je kijkt naar de Gulden Vlieslaan, de Waterloolaan, daar liggen alle grote luxewinkels: Vuitton, Chanel, Hermès enzovoort. Mensen die een Hermès-hoop willen kopen zullen zo'n 500 meter moeten lopen om bij mij te komen, en ze zullen het risico niet kunnen vermijden dat hun hoop beschadigd raakt. En hoe groot is het risico dat iemand neemt die een Chanel-kleermakerspak draagt? Maar deze kwesties zijn niet interessant voor politici. Ik wil er ook op wijzen dat deze grote winkels tot de belangrijkste winkels voor toeristen in Brussel behoren. Ze hebben te maken met de stad en de vele ambachten.
Natuurlijk hecht ik er veel belang aan dat deze inspanningen worden opgevoerd en dat er nieuwe vormen van orde worden gecreëerd, want in Brussel heerste er in de jaren '60 chaos en anarchie. De huidige staat van de Waterloolaan is om te huilen. De Stad onderhoudt de voetpaden niet en laat gescheurde vuilzakken staan. De straatverlichting is veilig.
Geen luisterend oor?
Er wordt niet alleen niet geluisterd, maar ook het bestuur van Pascal Smet en Elke Van den Brandt is jammerlijk slecht. Brussel is een stad als alle andere. Het is geen vlakke stad; er is een boven- en een benedenstad; Ze vergelijken het met Londen, of zelfs met Parijs. Maar Parijs is een schans, alle Parijzenaars klagen. En Londen is altijd vlak, door een goed werkend openluchtverkeerssysteem. Hier in Brussel hebben we geen openbaar vervoer buiten het stadscentrum. Of heel weinig. Er is geen RER (30 of 20 jaar geleden beloofd). We zouden het liefst zien dat het zo dicht mogelijk bij wat het zou moeten zijn. Het probleem van het open reservoir is te groot om opgelost te worden. Dit is echter een serieus probleem. Sommige dingen zijn niet echt nodig. Het oude deel van de stad Brussel is veel kwetsbaarder, vooral als het gaat om de noordelijke gebieden. En mannen zullen naar Waterloo kunnen gaan... Kijk naar de bedrijven in Waterloo; velen verkassen daarheen, terwijl in Brussel het tegenovergestelde het geval is. Het onroerend goed in Lasne, dat het twintig jaar geleden heel slecht deed, bloeit weer op. Dankzij de goede maatregelen van Philippe Close en Rudi Vervoort.
Maar er is nog iets: de sluiting van het bos... Dit is een grote zaak. De hele wereld kan opengaan voor de mensen die het interpreteren en het door hun ogen zien, door de ogen van de mensen die kijken... Als je een goed idee hebt van wat je moet doen, is de kans groter dat je erbij betrokken wordt en zal het aantal mensen dat erbij betrokken is toenemen, vooral tijdens de lunchpauze, wanneer je je tijd in de rij niet meer kunt zien.
Deze besluitvormers moeten voor de rechter worden gedaagd voor de schade die zij de handelaars hebben berokkend en voor hun maatregelen tegen de openbare veiligheid. Ambulances geblokkeerd zitten vanwege het Good Move plan of de sluiting van het bos, brandweermannen die niet meer door kunnen in bepaalde straten: dat is een hellingbaan!
Het wordt tijd dat de stad en de regio worden bestuurd door managers en niet door advocaten of onbekwame ambtenaren.