Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca BeHoreca: Nepbeoordelingen online: de auteurs identificeren
Be Horeca

BeHoreca: Nepbeoordelingen online: de auteurs identificeren

Valse beoordelingen op het web zijn uitgegroeid tot het schrikbeeld van hoteliers, restauranthouders en cafébazen. Op de website staan nog veel meer etablissementen. Maar wat betekent dit?

Analyse door Antoine Decleve en Bertrand Margraff, Advocaten – Cairn Legal

In Frankrijk veroordeelde de rechtbank in Parijs in een vonnis van 22 juni 2022 de auteur van valse denigrerende beoordelingen die hij gepubliceerd had op het Google My Business-account van een bedrijf dat interieurdiensten aanbood, tot betaling van een schadevergoeding van 3000 euro wegens morele schade. Hij - ik - kan ook 4000 euro betalen voor juridische kosten. 

Het bedrijf had systematisch op deze recensies gereageerd door ze te ontkennen en ze “fake recensies” te noemen, geschreven door “fake gebruikers”. Vervolgens diende het bij een burgerlijke rechtbank een verzoek in om het hostingbedrijf (Google Ireland Ltd) te verplichten het IP-adres door te geven van de accounts waar de opmerkingen vandaan kwamen. Anderzijds verzocht het bedrijf de internetproviders ook om alle aan het IP-adres verbonden informatie betreffende de identiteit van de betrokkene mee te delen. De rechtbank willigde dit verzoek in en aan de hand van de ontvangen informatie kon mevrouw X – met wie de directeur van het bedrijf een persoonlijk conflict had – geïdentificeerd worden als de auteur van de valse beoordelingen. Na deze identificatie heeft mevrouw X de comments verwijderd en is het bedrijf schadeloosgesteld. 

Deze rechtspraak zou perfect toegepast kunnen worden op fake comments met betrekking tot horecabedrijven, maar alleen als ze op Frans grondgebied gevestigd zijn. 

Aan onze kant van de grens is er geen behoefte aan een nieuwe regeling. Dat komt omdat België, in tegenstelling tot Frankrijk, niet beschikt over een wettelijke regeling die een burgerlijke rechter in staat zou stellen hosts en internetproviders te verplichten om informatie door te geven die identificatie mogelijk maakt. De oplossing bestaat erin gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de host die er niet vrijwillig mee instemt om fake comments te verwijderen of een strafrechtelijke klacht in te dienen. Het dagvaarden van de host maakt het dus niet mogelijk de daders te identificeren en een schadevergoeding te bedingen, en strafrechtelijke procedures duren lang en zijn onaangepast aan de noodsituaties waarmee de benadeelde etablissementen te maken krijgen. 

Tegenwoordig worden reputaties ook op het internet opgebouwd (of verwoest); het is dan ook niet langer denkbaar dat mensen van kwade wil anoniem opzettelijk schade kunnen toebrengen aan al wie hard werkt om zijn reputatie in stand te houden, zonder (al te) veel risico te lopen te worden geïdentificeerd en zich voor hun daden te moeten verantwoorden. Het werk aan nieuwe technologieën kan altijd succesvol zijn. Dit is een zaak voor de rechter.

 

Een speciale horecaverzekering, wat is dat?

Zoals we van anderen weten is het feit dat de stad nu open is essentieel voor een hotelbedrijf. Dit is echter niet altijd de beste manier voor klanten om erachter te komen hoe zij hun contracten het beste kunnen benutten. Jérémy Drossart, actief als zelfstandig manager bij WDR, legt uit hoe een goed opgezet contracteringsproces moet worden uitgevoerd.

In de ogen van de markt zijn dit de drie belangrijkste elementen van een horecabedrijf: eerlijkheid, merk en artefacten. “En niet te vergeten stroomstoringen, dekking voor terrassen en tuinmeubilair, voedselvergiftiging, enz.”voegt Jeremy toe. Een paar details:

Burgerlijke aansprakelijkheid

Deze verzekering dekt de materiële en lichamelijke schade die u tijdens uw activiteit aan een derde zou kunnen toebrengen. Deze dekking omvat ook de garderobe, voedselvergiftiging en onderaannemers. 

Merk 

Deze verordening voorziet in een aantal beperkingen, zoals het gebruik van water en energie. Maar u moet ook weten hoe de verordening uw activiteiten beïnvloedt via de gas-, water- of elektriciteitsvoorziening, het uitvallen van de voorzieningen van het gebouw en problemen met het airconditioningsysteem van het gebouw.

Arbeidsongeval

Dit contract geeft u de mogelijkheid om te werken en de werkplek te verlaten. Zij kunnen ook worden beschermd tijdens extra-beroepsevenementen, dienstreizen naar het buitenland en hulp aan huis krijgen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid.

Meer info op https://www.wdr.be/nl/onderneming-zelfstandigen

 

Mobiele versie afsluiten