Er zijn veel scenario's waarin het vooraf of tijdig raadplegen van een advocaat ernstige en kostbare gevolgen achteraf helpt voorkomen. Dit geldt vooral voor economische sectoren zoals de horeca, die onderhevig zijn aan een breed scala aan nieuwe regels en voorschriften.
Door Fryderyk de Peslin Lachert, partner bij Janson.
Begeleiding als vorm van verzekering
Los van de uitdaging een commercieel project succesvol te maken, bestaat er een juridische realiteit die maar al te vaak over het hoofd wordt gezien. Dat kan rampzalige gevolgen hebben (niet-verlenging van het huurcontract, conflict tussen partners, overname van belastingschulden in het kader van een bedrijfsoverdracht, faillissement, enz.)
Het is echter niet de verantwoordelijkheid van een advocaat om ervoor te zorgen dat het proces succesvol wordt uitgevoerd en dat de kosten worden gedekt. In veel gevallen kunnen deze rampscenario's ook worden gebruikt als een preventieve maatregel: de kosten zullen tot een minimum worden beperkt.
In welke domeinen kan een advocaat u preventief begeleiden?
De hulp van een advocaat kan u heel wat valstrikken helpen te vermijden.
- Bij de oprichting van het bedrijfdoor de vennoten bij te staan bij het opstellen van een aandeelhoudersovereenkomst (die conflicten tussen vennoten helpt te voorkomen) en in de verschillende fasen van de oprichting (de oprichtingsakte en statuten doornemen en herinneren aan bepaalde principes die van toepassing zijn in het vennootschapsrecht).
- Bij de opening van de ondernemingJe kunt je situatie analyseren en je arbeidsovereenkomst optimaliseren dankzij een aantal factoren: de aard van je arbeidsovereenkomst, de naam van je ambachtsfonds, de naam van je vennootschap, de manier waarop je arbeidsovereenkomst wordt geoptimaliseerd, enz.
- Tijdens de bedrijfsactiviteit, als er zich problemen voordoen, bijvoorbeeld met personeel (ontslagen, enz.), buurtproblemen, verhuurders of bepaalde leveranciers.
- Bij financiële problemen. Er zijn een aantal preventieve maatregelen die je kunt nemen om je kinderen onder controle te krijgen en failliet te laten gaan. Indien nodig kan deze ondersteuning de schulden van het bedrijf bevriezen, een deel ervan wegwerken en het saldo herschikken over een periode van maximaal vijf jaar.
- Als een bedrijf zijn activiteiten stopt, door het bedrijf te ondersteunen via een faillissements- of vereffeningsprocedure, de verkoop van bedrijfsactiva of de verkoop van aandelen.
Beter voorkomen dan genezen
De Federatie Horeca Brussel biedt haar leden voortaan toegang tot een permanente juridische dienst voor de snelle opvolging van hun juridische kwesties en rechtsbijstand. Elk lid heeft aldus recht op drie gratis raadplegingen per jaar met het advocatenkantoor en kan daar gebruik maken van maken door een e-mail te sturen naar legal@fedhorecabruxelles.be. Bovendien is een steunpunt voor alle diensten van de rechtbank, zodat mensen kunnen vertrouwen op permanent advies om hun problemen op te lossen.