Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Job : De ober is wat hij draagt
Be Horeca

Be-Job : De ober is wat hij draagt

Kleren maken de ober

 

Een das of niet? Een hemd of een T-shirt? Schoenen of sneakers? Hakken of plat? En hoe krijg je vrouwen en mannen zover dat ze een uniform dragen? Wordt een uniform niet gedragen in cafés en restaurants? Heel veel vragen en antwoorden.
Door Sigrid Descamps.

Als er één beroepssector is waar uniformen nog steeds een belangrijke rol spelen, is het wel de horeca. Dat heeft weinig te maken met het in stand houden van eeuwenoude regels, maar veel met praktische en hygiënische noden. De outfits van het hotel- en restaurantpersoneel weerspiegelen vaak ook het concept en de bedieningsstijl van het établissement. Als manager van de Taverne du Passage weet Frédéric Dufrasne, die in een aantal met Michelinsterren bekroonde etablissementen in België (waaronder Bon-Bon) en in het buitenland heeft gewerkt, waarover hij het heeft: "Dienstkleding is bedoeld om het personeel in één oogopslag herkenbaar te maken. Als gasten in een zaak binnenkomen, moeten ze meteen een onderscheid kunnen maken tussen het personeel en de andere klanten. De outfits bestaan uit verschillende, zeer stijlvolle codes. Zo kleden mannen en vrouwen zich met een donkere broche en een korte broek, of met een jasje of rok, gecombineerd met een accessoire zoals een vest of iets dergelijks."

De botanicus
De botanicus

In etablissementen met een bepaalde status geeft kleding ook een bepaalde hiërarchie aan. Frédéric Dufrasne: "In de Taverne bijvoorbeeld onderscheid ik me van de obers doordat ik een pak draag."Maar dat is niet overal het geval. In meer relaxte etablissementen, zoals brasseries of eetcafés, is het niet ongewoon dat iedereen hetzelfde 'pak' draagt. Dit is nog een reden voor Le Botaniste: "Hier dragen zowel de manager als de obers dezelfde witte schort"bevestigt Mathieu Rentiers, algemeen directeur van de Brusselse adressen van de groep.

Er bestaan uiteraard kleine variaties in de keuze van accessoires en kleuren. "De outfits van het personeel dragen bij aan de sfeer en de identiteit van de plek"Mathieu Rentiers. "In het geval van Le Botaniste wilden we het concept van de ouderwetse apotheek doortrekken tot in de uniformen, vandaar de keuze voor een lange apothekersschort."Frédéric Dufrasne vult aan: "De codes variëren ook afhankelijk van het niveau van het etablissement. Sommige zaken met één of meerdere Michelin-sterren staan zichzelf toe om de platgetreden paden te verlaten. Ondertussen worden er altijd sneakers gedragen. Maar in de tijd van Bon-Bon creëerde Christophe Hardiquest een uniek merk en gaf hij zijn personeel het recht om sportschoenen te dragen."Tegenwoordig is het trouwens helemaal niet zo ongewoon meer dat het personeel sportschoenen draagt, wat niet belet dat er nog steeds beperkingen gelden en verschillen bestaan."Het is geen probleem voor brasserie- en cafépersoneel, dat vooral op de terrassen werkt, maar het is nog steeds een uitzondering in de etablissementen met meer standing"verklaart Frédéric Dufrasne. Bovendien zijn de sneakers als ze toegestaan zijn, hoofdzakelijk zwart of wit en vooral... netjes.

Taverne du Passage

Praktisch

De kleding moet ook voldoen aan praktische en hygiënische normen. "Er bestaan gespecialiseerde bedrijven en hele catalogi voor de horeca"zegt Frédéric Dufrasne. "Onze kledij is ontworpen om beter bestand te zijn tegen hitte, vlekken... en veel wasbeurten."Het moet ook comfortabel, praktisch en veilig zijn. In de keuken dragen chef-koks bijvoorbeeld jassen en broeken die hen voldoende bewegingsvrijheid laten, maar die ze ook gemakkelijk kunnen uittrekken als er iets misgaat (spatten kokende vloeistof, merk, enz.).

Wat heeft het met je kleding te maken? Speciaal schoenleer is essentieel voor de huid, voor het comfort, maar ook als bescherming van de huid en hygiëne. De afvoer van stoffen die exclusief voor de huid zijn, is nodig om te beschermen tegen bacteriën van de buitenaf. Het is ook belangrijk dat de slipvaste modellen zijn uitgerust met een speciaal membraan en een waterdichte, waterdichte hoes om de slipstreams te beschermen en om ervoor te zorgen dat de slipstreams kunnen worden verwijderd als de slipstreams niet worden gebruikt.

In de zaal zijn de regels minder streng, maar Frédéric Dufrasne waarschuwt: "Je moet antislipzolen dragen". En meisjes kunnen hoge hakken afzweren. "Ze zijn niet meer van deze tijd: verkies modellen die niet helemaal plat zijn, met een hak van maximaal 2,3 cm."

de botanicus

Aanschaf en onderhoud?

In de belangrijkste gebieden gebruiken de bedrijven basisartikelen: shirts, jassen, truien, koksmutsen of sjaals, en ook alles wat op het terrein gedragen kan worden, zoals een T-shirt met de naam van het bedrijf. Werknemers brengen hun eigen shirts, sokken en schoenen mee. Wat het wassen betreft, verschillen de regels nogal. Sommige etablissementen bieden niet de benodigde faciliteiten, andere niet. Volgens de Sociale Gids Horeca (zie kader) moet de werkgever die geen gestandaardiseerde uniformen (of vergelijkbare kledij) ter beschikking stelt en niet instaat voor het wassen en onderhouden, zijn werknemers die dit zelf moeten doen een vergoeding van 1,76 euro per werkdag geven voor de aanschaf van uniformen en nog eens 1,76 euro per werkdag voor het wassen en onderhouden ervan.

Nog even preciseren dat werkuniformen niet buiten de werktijd mogen worden gedragen.

In hotels?

In de hotelsector wordt van werknemers die voor hun werk een uniform moeten dragen verwacht dat ze gestandaardiseerde werkkleding dragen, zoals beschreven in de Sociale Gids Horeca.

Die voorschriften variëren naargelang de functie van het personeelslid (kamermeisje, conciërge, bagage- of loopjongen, barman- of vrouw, receptionist, enzovoort). Daarnaast willen we erop wijzen dat, om de standaard van de kledij te waarborgen, het type uniform dat wordt gebruikt in de onderneming moet worden gespecificeerd.

Mobiele versie afsluiten