Een restaurant of café bezoekt u om een fijn moment door te brengen. De ervaring gaat niet alleen over wat je aan boord of in de zon kunt doen, maar ook over de originaliteit van het interieur, de zitplaatsen, het comfort van de ruimte... en de helderheid van de inrichting. Dat moet bijdragen aan de sfeer, maar ook praktisch en comfortabel zijn.
Door Sigrid Descamps.
Een open deur in een hotel vertelt je niet alleen hoeveel je moet eten en drinken: er zijn veel elementen die bijdragen aan het plezier. Eén daarvan is de kwaliteit van het meubilair. De keuze daarvan kan inderdaad een veel grotere impact hebben dan we denken. Als de meubels niet passen bij de rest van de inrichting of de stoelen ongemakkelijk zitten, zal dit de 'algemene beoordeling' van het etablissement schaden.
Passen bij het concept
"Het uitgangspunt bij de meubilairkeuze is aan te sluiten bij het concept van de plek", aldus Mathieu Rentiers, managing director van Le Botaniste. Hij weet waarover hij spreekt, want in het verleden was hij ook medeoprichter van Lulu Home Interior. Met de identiteit van de vloer, de juiste uitstraling en de juiste status in gedachten, heeft hij de juiste modellen, kleuren en materialen gekozen. Als je een industriële look wilt creëren, heb je hout en metaal nodig; als je een meer Scandinavische look wilt, kies je voor natuurlijke materialen en lichte kleuren. Ingeval van een snack- of kantineconcept dat de hele dag door open is, zijn makkelijk te onderhouden materialen ideaal. Denk aan plastic of formica voor de tafels. Deze zijn veel meer dan wat je zou verwachten van een restaurant met gastronomische ambities: ze zijn gemaakt van verschillende materialen.
Hygiëne en veiligheid
Maar er zijn nog twee andere belangrijke punten! "Het meubilair moet voldoen aan de hygiënevoorschriften", vervolgt Mathieu Rentiers. "Het moet duidelijk zijn dat het ontworpen is voor gebruik in de bouwsector. Het werkstuk moet heel gemakkelijk te maken zijn en de platen mogen niet gemaakt zijn van een materiaal dat door de rest van de bevolking kan worden opgenomen. Serge Silber, die als CEO van Marie's Corner verantwoordelijk is voor het opzetten van verkooppunten in België en elders, zegt: "Er is ook een heel technisch aspect. Ik moet met een breed scala aan producten kunnen werken, inclusief de merknamen die in België van merkweer tot merkweer worden gebruikt. Het is niet alleen dat we de kantjes eraf lopen, maar ook dat de materialen en de inrichting gloednieuw zijn.
Tijdsbestendig
Een ander belangrijk punt is duurzaamheid. "Horecameubilair wordt intensief gebruikt, met gemiddeld twee shifts van één tot drie uur per dag, meerdere dagen per week", aldus Serge Silber. "Het moet dus de tand des tijds kunnen doorstaan!" Verder moet het meubilair ook bestand zijn tegen vlekken en ijzel. Om dit tweede punt in te schatten is er de Martindale-score. De Martindale-methode simuleert met behulp van een machine de natuurlijke slijtage van een stof. Bij intensief gebruik is de Martindale-score het beste voor kachels tussen de 15.000 en 20.000 beurten. Voor meubilair dat in de horeca wordt gebruikt, is het aangeraden stoffen te gebruiken met een score van meer dan 20.000. "Dit technische aspect verklaart deels waarom meubilair voor hotels en restaurants duurder is dan gewoon meubilair", legt Serge Silber uit.
Er zijn ook andere factoren in het ontwerp van het meubelstuk: stoeltjes en tafels kunnen gemakkelijk worden vervangen, ze kunnen gemakkelijk worden verwijderd en de tekst kan voor tactische doeleinden worden gebruikt. Er moet ook rekening worden gehouden met mogelijke geluidsoverlast: het meubelstuk maakt geen "lawaai" als een voorwerp op wordt geplaatst, de stoelen mogen niet piepen, enzovoort.
Wie kiest het meubilair?
De zoektocht naar het juiste meubilair wordt vaak toevertrouwd aan de binnenhuisarchitect die verantwoordelijk is voor de inrichting van het pand. Anno D., kunstenares en binnenhuisarchitecte, werkt zowel voor privéwoningen als voor horecazaken in België en in het buitenland. Ze ontwierp onlangs het interieur van Confessions in Elsene: "Ik hanteer dezelfde aanpak voor residentiële en commerciële projecten. Ik geef op een pragmatische manier informatie aan de klant. Het draait allemaal om teamwork, wat betekent dat iedereen zijn eigen manier van werken en samenwerken heeft... Mijn rol is ervoor te zorgen dat het meubilair tot in detail functioneel is, dat je weet hoe je de onderdelen moet opbergen en hoe je ze door het gebouw moet verplaatsen. Tegelijkertijd is het belangrijk om rekening te houden met de hoge standaarden en een budget. We hebben het ook over materialen en kleuren... In Confessions zou ik graag een ultiem kwartswerkblad zien voor de toog, waar cocktails worden geserveerd, en een tweedehands tapijt op de vloer, waar eventuele vlekken zichtbaar minder zullen zijn als er iets op wordt gemorst...".
"Als het meubilair niet past bij de rest van de inrichting of ongemakkelijk zit, zal dit de 'algemene beoordeling' van het etablissement schaden"
Waar komt meubilair vandaan?
Omdat het budget niet wordt overschreden, is het essentieel dat traditionele winkels of tweedehandswinkels worden gebruikt. Dat ontheft u niet van de plicht om te voldoen aan de bovengenoemde gezondheids- en veiligheidsnormen. "Voor Confessions hebben we bijvoorbeeld een aantal stoelen gekocht bij antiquairs in de Blaesstraat en Hoogstraat, maar we hebben de bekleding vervangen", vertelt Anno D. "De banken, het rek achter de toog en de toog zelf zijn daarentegen op maat gemaakt." Het is daarbij aan te raden een beroep te doen op specifieke leveranciers die onder andere gecertificeerd zijn voor de brandvertragende behandeling van materialen. Serge Silber: "De klant put uit de bestaande catalogus of vraagt om een oplossing op maat. In het algemeen werken we met een vooropgezet idee, we kijken naar de houtkleuren, de afwerkingen, de bekleding, enzovoort. We willen onze klanten helpen met hun esthetische behoeften, terwijl we technische ondersteuning bieden zodat ze ook kunnen profiteren van alle mogelijke toepassingen.
Hoeveel...... stoelen moet u kopen? Iets meer dan het aantal geplande zitplaatsen. In een noodsituatie is het risico groter dan bij ouderen dat de uitrusting beschadigd raakt door valken, hermelijnen, edelstenen en dranken. Je kunt het beste een paar extra spullen achter de hand hebben om ervoor te zorgen dat je niet bevriest. Je kunt ook een beschadigde trap gebruiken om de visuele impact van de weg te vermijden. ... wat kost het om een huis te bouwen? Het budget varieert naargelang de grootte van de ruimte, het aantal aan te kopen stukken, de gebruikte materialen, de gekozen modellen... Maar in het algemeen rekent u het best op 10 tot 15% van het totale budget. Het is een budget waarop u niet mag besparen. Investeren in goedkope artikelen om uw budget te beperken is meestal geen goede langetermijnstrategie. Serge Silber: "Horecameubilair zit de komende jaren in het slop. Het is echt een voordeel om te kunnen kiezen uit een breed assortiment. |
Kopen of huren?In veel gevallen kun je het beste een adviseur vragen als je een nieuw concept wilt testen, als alternatief voor een pop-up, of als je een budget nodig hebt om de kosten van een grootschalig project te dekken. Verschillende leveranciers, waaronder Marie's Corner, bieden een leasingdienst aan. Serge Silber: "Soms gaat een groot deel van de investering naar de ruwbouw en wordt het budget overschreden: dan blijven er soms onvoldoende middelen over om het gewenste meubilair te kopen. Leasing is een echt probleem. Er horen diensten, zoals onderhoud, bij. Aldus verzekert het etablissement zich van onberispelijk meubilair, ook op lange termijn. De aankoop wordt gespreid over meerdere maanden." |