Federatie Horeca Brussel Nieuws Be Horeca Winstgevendheid: De jacht op bonussen is geopend
Be Horeca

Winstgevendheid: De jacht op bonussen is geopend

De jacht op bonussen is geopend

De jacht op bonussen is geopend

 

U bent ondertussen vertrouwd met het rentabiliteitsrad, de tool die de Federatie Horeca Brussel ontwikkelde om ondernemers te helpen eventuele problemen in de goede ontwikkeling van hun zaak te identificeren. In de editie van deze maand presenteren we het eerste thema van het evenement, dat ons zal helpen om de impact van de premières te begrijpen. Door

Romane Henkinbrant

Kers op de taart

Uw concept of project zit goed in elkaar, uw financiële plan is opgesteld (mocht u twijfels hebben, lees dan ons artikel hierover in het vijfde nummer van ons Be Horeca magazine). Als u over voldoende middelen beschikt, is het nu tijd om de bestaande subsidies voor zelfstandigen en KMO's onder de loep te nemen. Dat is veel geld, maar laten we het niet overdrijven! David Debin, sociaal specialist bij de Federatie Horeca Brussel, legt uit: "Premies, bonussen en andere subsidies zijn geen automatisch recht. De regels die handelaars moeten volgen zijn streng. Als u erop rekent dat u ze gaat krijgen en u grijpt ernaast, kan dat zware gevolgen hebben. Als ze daarentegen als kers op de taart komen, is dat pas echt een voordeel. De beste premières kunnen echter alleen worden behaald met een succesvol businessmodel en een goede strategie.

Toch maken deze stimulansen bij de grootste projecten integraal deel uit van het financiële pakket: banken houden rekening met de kans op premies en voegen vaak een certificaat toe aan de leningaanvraag op basis van de ervaring van een specialist in het veld. Bovendien: als premies gemaakt zijn, hoe kun je ze dan nog maken?

Voor wie zijn die premies?

Zelfstandigen met een eenmanszaak en bedrijven als rechtspersoon kunnen premies krijgen. Veel factoren bepalen dan de voorwaarden en beïnvloeden het bedrag:

- De grootte van het bedrijf

- De oprichtingsdatum van het bedrijf

- Van activityitencodes van het bedrijf: de NACE-codes (op BTW-niveau) zijn de referentie voor de administratie om de plafonds en steunpercentages te bepalen. Het is essentieel dat ze goed gedefinieerd en up-to-date zijn.

- Van vestigingsplaats van de onderneming: het is de vestigingsplaats (waar de onderneming minstens één van haar activiteiten uitoefent) die de referentieregio voor de premie bepaalt en niet de hoofdzetel (een ondernemer kan bijvoorbeeld zijn maatschappelijke zetel hebben in Namen en een premie aanvragen voor een van zijn vestigingen in Brussel).

- Naleving van administratieve regels: u kunt geen steun krijgen als u niet in orde bent op administratief vlak of als u een betalingsachterstand heeft bij een administratie.

Let op de duur van uw project en de voortzetting van de activiteit: als u een premie krijgt, moet uw bedrijf drie tot vijf jaar in de regio blijven. Als de activiteit of het materiaal binnen vijf jaar wordt doorverkocht, kan het zijn dat u de ontvangen premie geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. De administratie behoudt zich het recht voor om de begunstigden te controleren.

Premies, welke premies?

Er zijn natuurlijk nog veel meer primeurs als je op zoek bent naar een start-up of een nieuw bedrijf.

  1.  Investeringspremies:

    a. Algemeen: van 5% tot 30% voor aankopen of werken (gebouw, uitrusting, bedrijfswagen, enz.), ook in panden waarvan u niet de eigenaar bent.- Indien de vestiging op het uitbatingsadres minder dan 4 jaar bestaat: dan kan ze een premie vragen voor alle werken en aankopen die ze gaat doen (van ruwbouw tot de kleinste lepel toe, met inbegrip van meubilair).- Indien de inrichting op het uitbatingsadres ouder is dan 4 jaar: alleen vervangen of vernieuwen is niet voldoende. Het moet gaan om een ontwikkeling van de activiteit, ofwel door deze te diversifiëren (u deed bijvoorbeeld niet aan thuisbezorging en u besluit dit voortaan wel te doen), ofwel door de gebruikte oppervlakte te vergroten (u had bijvoorbeeld alleen een gelijkvloerse verdieping en u breidt uit naar de eerste verdieping).

    b. Opwaarderen om aan de normen te beantwoorden: Voor producten die bedoeld zijn om langer dan twee jaar te worden gebruikt, is een 40% premix beschikbaar voor ingrediënten die ervoor zorgen dat het product voldoet aan de hygiëne-, hygiëne- en kwaliteitsnormen. Dit is de beste manier om twee jaar na het aankleden een maximaal nieuw gebruik op de best mogelijke manier te garanderen.

    c. Andere specifieke premies: voor de horeca kan het bijvoorbeeld gaan om het beveiligen van een vestiging (vb. installatie van camera's, alarm, enz.), voorzieningen voor mindervaliden (vb. specifieke toiletten, een lift, enz.), aanpassingen inzake stadsintegratie (oplossing buurthinder, groene daken, vervuiling, enz.), opgelegd door een gerechtelijke/administratieve beslissing of een vergunning, kunnen recht geven op een premie van 40% met variabele plafonds (NB: brandtrappen vallen niet onder deze regels, omdat ze een onderdeel zijn van de verplichte merkveiligheid).

  2. Adviesdiensten (informatica, juridisch advies, ...) en voor een website/e-commerce: percentages van 40% tot 60%, plafonds van 10.000 euro of 5.000 euro per jaar.
  3. Opleidingspremies voor de bedrijfsontwikkeling (taal, management, ...). Percentages van 40% tot 60%, plafonds van 10.000 euro of 5.000 euro per jaar.
  4. Energiepremies:a. CompensatieDeze premie is bedoeld om de meerkost van de gas- en elektriciteitsfacturen van 2022 (versus 2021) op te vangen. De premie kan oplopen tot 30%, tot een bedrag van € 100.000. Dossiers kunnen worden ingediend tot 15 november 2023.b. Investeringen: algemene energiebesparende investeringen (bv. gesloten koelkasten, vernieuwing van verlichtingsinstallaties met LED-lampen, verlichting met timer en/of aanwezigheidsdetectie, ventilatie met warmterecuperatie, zelfsluitende deuren) en/of rechtstreeks verband houdend met de hoofdactiviteit van de begunstigde en die een machine of apparatuur vervangen door een versie met een aanzienlijk betere energieprestatie (bijoorbeeld een professionele oven of koelkast). Interventietarief van 50%, tot € 50.000. Je betaalt geen kosten als je de subsidie voor het betreffende materiaal betaalt.

    c. Consultancy: Om energie te besparen en de energietransitie van bedrijven mogelijk te maken. Deze steunmaatregel is beperkt tot € 15.000 en een interventiepercentage van 70%.

Opgelet, voor deze twee premies moeten de dossiers ingediend zijn voor 11 juli 2023. Er is voorzien in terugwerkende kracht: uitgaven die gedaan werden sinds 1 september 2022, kunnen in rekening worden gebracht.

Andere premies, zoals de uitvoerpremie, aanwervingspremie (voor specifieke profielen) of technologische innovatiepremies zijn niet specifiek van toepassing voor de horeca. Bekijk de verschillende bestaande premies op de site https://economie-werk.brussels/.

Sleutelwoord: anticiperen *

Subsidies zijn geen (voor)financiering: ze zijn in ieder geval een middel om een project te ontwikkelen dat volledig gefinancierd is (als het project al een groot bedrag aan subsidie heeft gekregen). Enkel toekomstige initiatieven komen dus in aanmerking voor subsidies. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat de administratieve procedure eenvoudig is.

1. Dien een voorlopige aanvraag in met toelichting van het project en vermeld een niet-bindend bedrag: de uitgaven moeten worden gedaan in overeenstemming met de gegeven voorwaarden.

2. De autoriteiten sturen een ontvangstbevestiging waarmee het project van start gaat.

3. Voor bijna alle subsidies in Brussel heeft u zes maanden de tijd om de uitgaven te doen en de facturen te ontvangen. Zorg ervoor dat u alle bewijzen van uitgaven en offertes aan het juiste facturatieadres bewaart (geen privé-uitgaven);

4. Dien een einddossier in met facturen, boekhoudkundige overzichten, beschrijvingen van wat er is gedaan en voor- en nafoto's.

5. De overheid analyseert het dossier en neemt een definitieve beslissing. Kortom, anticipeer! Het is belangrijk om op te merken dat de systemen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel totaal verschillend zijn. * Het is belangrijk om op te merken dat de systemen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel totaal verschillend zijn.

Droom of werkelijkheid?

Premies kunnen een grote invloed hebben op de concretisering van veel projecten. Als gevolg van de administratieve structuur is er echter nog veel werk aan de winkel. Overheidsinstellingen doen grote inspanningen om informatie toegankelijk te maken en procedures te verbeteren, maar deze laatste moeten nog steeds begrepen en nageleefd worden. Het zijn professionals die fungeren als brug tussen de overheid en de gebruikers, die hen helpen hun weg te vinden in de wereld van de verschillende overheidssubsidies - gewestelijk, gemeenschaps-, federaal, sectoraal, Europees...

Premiejagers

Met uitzondering van enkele cowboys zijn de meeste premiejagers erkende professionals in de bedrijfsondersteunende sector en beschikken ze over een uitgebreide ervaring. Slechts een handvol spelers bieden deze service van A tot Z en hebben er hun core business van gemaakt. We praten met Guillaume Dewispelaere van Chasseur de Primes en nemen hem mee door de ins en outs van het zijn van een expert op dit gebied.

Premiejager

Gisèle Roosels en Guillaume Dewispelaere, opgeleid als ingenieurs, begonnen zich in 2009 te specialiseren in premies, toen ze er zelf een kregen bij de aankoop van hun kantoren. Ze stellen nu meer dan 3.000 professionals te werk in alle sectoren in Brussel, waaronder 35% in de horeca. Ze werken met allerlei soorten stimulansen en hun praktijk is gebaseerd op het analyseren en algemene optimaliseren van kansen, op een sterke organisatie en ze worden geëvalueerd op basis van resultaten.

https://chasseurdeprimes.be/ ; T. +32 (0)2 343 57 44 ; info@chasseurdeprimes.be

"Alvorens een dossier te vervolledigen zal een goede premiejager de zoektocht optimaliseren naargelang het profiel van uw bedrijf."

Wat is de waarde van een premiejager?

Zoals je zou verwachten van een première, draait het allemaal om de starheid van de administratie. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat de instructies in de brief worden opgevolgd, zodat je dossier niet onder de noemer vrijwillig advies valt. Door een beroep te doen op de diensten van een ervaren premiejager bent u zeker van dat uw dossier de vereiste aandacht zal krijgen. Bovendien kunnen we op basis van het grote aantal behandelde dossiers de nuances zien in de toepassing van regels die niet in de wet staan of die evolueren - dit is een kwestie van interpretatie: ik kan een onderscheid maken tussen de regels. Ten tweede is het niet alleen een kwestie van administratie: we moeten de context en de projecten van een bedrijf begrijpen, zodat we het beste kunnen halen uit wat we doen. Onze gestructureerde en systematische aanpak is een van de sleutels tot ons succes.

Als je een bestand wilt bijhouden, moet je eerst je bedrijf optimaliseren op basis van de winstgevendheid van je bedrijf door alle middelen die je gebruikt [cf. de winstgevendheidstabel]. Een bedrijf leeft en groeit en zal regelmatig moeten investeren, nieuw meubilair kopen, adverteren, de website updaten, enz. Je moet een duidelijk beeld hebben van je belangrijkste projecten, de eerste stappen in aankoop, de beste manier om een concreet businessplan te structureren en uit te voeren. Door een investering te faseren kunt uw subsidies optimaliseren, omdat bepaalde dingen gegroepeerd of net afzonderlijk aangevraagd kunnen worden en meer premies opleveren. Maar het is ook de beste manier om ervoor te zorgen dat een subsidie wordt ingevoerd zodat een paar jaar later een groot bedrag kan worden uitgegeven.

Heeft u bevoorrechte relaties met de administratie?

De rol van specialisten, zoals hoofdaannemers, bij het helpen van klanten is van vitaal belang. Bedrijven ondertekenen een mandaat waar we hun hele dossier van begin tot eind in hun naam kunnen beheren. De digitale platforms van de bestuursorganen worden voor dit doel gebruikt en op de belangrijkste gebieden leveren ze nuttige informatie. Het doel van alle stakeholders is hetzelfde: ervoor zorgen dat het ondersteuningssysteem werkt en dat bedrijven in Brussel hun activiteiten kunnen oprichten of uitvoeren.

Hoeveel kost een premiejager?

Premiejagers werken vaak op procent en vragen een percentage op de verkregen premie als die wordt toegekend (no cure, no pay). Dit betekent dat er geen echt risico is aan het werken met ons.

De ervaring van knieën tot kin

"Bij de start van Knees to Chin heb ik een eerste subsidieaanvraag gedaan. Dat heeft veel tijd en energie gekost. Dus ik ga werken met een premiejager. Als we een project in gedachten hebben, of als we een restaurant willen openen of een investering willen doen, neem ik contact met ze op en vertel ik ze dat ze subsidie nodig hebben. Ze kennen hun vak en staan in direct contact met experts op dit gebied. Het dossier is nu samengesteld en voorbereid. Nu je alle informatie hebt, kun je er zeker van zijn dat het een perfecte machine is en dat de experts het kunnen vinden en meenemen. Als het te lang is, zorgen we ervoor dat het compleet is. We moeten aan de slag met een aantal belangrijke zaken: zoals hoe we de kosten van de geplande investering kunnen verlagen, hoe we van afval afkomen en hoe we energie kunnen leveren. Met Knees to Chin wagen we ons stilaan buiten Brussel, vooral richting Gent en Louvain-la-Neuve. Ze zijn hier niet actief, maar houden wel contact met andere artsen. Het zijn goede adviseurs. We hebben het afgelopen jaar op ad-hocbasis met hen samengewerkt. In al die jaren zijn we nooit van contact veranderd en we zijn erg tevreden", aldus Roxane Gernaert, oprichtster en CEO van Knees to Chin.

Banken

Veel banken verstrekken subsidies aan hun klanten, zowel voor de financiering van nieuwe investeringen als voor consultancy. Hun expertise en hun directe link met de projecten stellen hen in staat om zo goed mogelijk in te spelen op de noden van elke klant, bijvoorbeeld door meerdere verschillende aanvragen tegelijk in te dienen. Investeringssteun kan behoorlijk aanzienlijk zijn en zo de activiteit een flinke impuls geven. We nodigen Xavier Reul van BNP Paribas Fortis uit om ons te vertellen wat hij denkt.

BNP Paribas Fortis

BNP Paribas Fortis biedt op de Belgische markt de volledige waaier van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, vrije beroepen, bedrijven en openbare instellingen. In de verzekeringssector werkt BNP Paribas Fortis als verzekeringsmakelaar samen met AG Insurance, de Belgische marktleider. Op internationaal niveau biedt de bank oplossingen op maat aan vermogende particulieren, grote bedrijven en openbare en financiële instellingen, gebruikmakend van de expertise en het internationale netwerk van BNP Paribas.

https://www.bnpparibasfortis.be/ ; T. +32 (0)2 433 43 32

Wat is de meerwaarde van een bank in de zoektocht naar premies?

Er zijn er twee. De eerste is oververhitting. Als de bank erbij betrokken is, impliceert het dat er een investering wordt gedaan, omdat wij die gaan financieren. Ten tweede stelt onze expertise ons in staat om zeer hoge investeringssteun te verkrijgen.

Bij BNP Paribas Fortis ondersteunen we bedrijven die de Belgische economie aandrijven. Horeca is veel waard. Ook wij maken ons zorgen over de gevolgen van de crisis en we hebben onze klanten veel steun gegeven op het gebied van coronapandemie, maar ook op het gebied van energie-efficiëntie.

Hebt u bevoorrechte relaties met de bestuurlijke instanties?

We hebben altijd een warme en constructieve relatie gehad. De overheid erkent en respecteert onze expertise. We werken op regelmatige basis samen en voor de meest complexe dossiers organiseren we bijeenkomsten tussen de overheidsdienst en de klant om de dienstverlening en het steunbedrag te optimaliseren.

Hoeveel kost een "premiejacht" met behulp van een bank?

Het hangt van de banken af. Bij BNP Paribas Fortis behoren de tarieven tot de scherpste op de markt. Ze omvatten de administratiekosten van € 500 excl. btw (behalve voor Advice Pro-klanten voor wie het gratis is) en een commissie van 7% excl. btw op de ontvangen steun.

"Sommige banken stellen hun klanten voor om hen te helpen bij het zoeken naar premies."

De ervaring van OrNormes Kitchen

"Voor de lancering van onze productiefaciliteiten (OrNormes Kitchen) en het opstarten van onze restaurants (Ricotta & Parmezaan - Zotte Mouche - Unik Osteria) moesten we bij verschillende leveranciers uitzoeken (zoals we ook voor onze restaurants hadden gedaan) wat er goed was aan de subsidies. Er waren heel wat mogelijkheden aan verschillende tarieven (flat fee, percentage op potentieel of werkelijk gerecupereerde bedragen). Onze bankier bood ons deze service aan voor het werkplaatsdossier. De hele procedure wordt beheerd door Xavier Reul van BNP Paribas Fortis (administratie, dossieropvolging, factuurbeheer en -analyse, optimalisatie van premies, adviezen, inventarissen, enz.) Samenvattend: het is allemaal heel vlot en gemakkelijk verlopen, want het volstond om alles per mail te versturen en meneer Reul regelde alles. In totaal kregen we een paar honderdduizend euro via verschillende subsidies".aldus David Debin, vennoot bij OrNormes Kitchen.

hub.brussels

Het Brusselse agentschap, gespecialiseerd in bedrijfsondersteuning, begeleidt de oprichting en/of ontwikkeling/export van bedrijven. Ze werken nauw samen met Brussel Economie en Werkgelegenheid, ze hebben een subsidie-expert in huis die bedrijven kan informeren over bestaande subsidies en doorverwijzen naar de bevoegde instanties. Zij informeren, adviseren en helpen ondernemers bij de opstelling van het ondernemingsplan dat vereist is voor het samenstellen van een subsidieaanvraagdossier.

Nuttige contacten

- Subsidie-experts: business@hub.brussels
- Experts in positioneringsstrategie en coördinatie projectoproep OpenSoon (subsidies voor de opening van ReCa-zaken): retail@hub.brussels
- Voor algemene vragen: www.1819.brussels (informatiedienst over ondernemen in Brussel)

Als u niet beschikt over de nodige financiële middelen voor uw project, zijn premies zeker niet de oplossing. In dit opzicht kan het interessant zijn om te kijken naar andere financiële opties, zoals voortstuwing, hefboomwerking, de aankoop van activa enzovoort. Laten we niet vergeten dat (her)financiële investeringen niet "gratis" zijn in vergelijking met de premies: het zijn investeringen waarvoor betaald moet worden. Het thema wordt in het gezelschap van experts besproken tijdens de Apéro Club op 26 juni 2023 en komt terug aan bod in het volgende nummer van Be Horeca.

Mobiele versie afsluiten