Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Info : FAVV en de white box, twee controle-instrumenten voor de horeca
Be Horeca

Be-Info : FAVV en de white box, twee controle-instrumenten voor de horeca

Witte doos

Witte kassa: duurt eerlijk het langst?

Met het oog op de goedkeuring van een witte kassa 2.0 begin 2024 en het vooruitzicht van verscherpte controles, is het tijd om de balans op te maken van de bête noire van de horeca.

 

Mythen die door een kudde worden opgeroepen

De witte doos veroorzaakt bevingen in de horecasector, en met reden: de verplichte installatie ervan sinds 2016 is de bron van een wereldwijde herziening binnen etablissementsen die soms achteruitgaan in de richting van een zogenaamde deugdzame economie. Achter deze vrees zit de diepgewortelde overtuiging dat het onmogelijk is om winstgevend te zijn door al je inkomsten aan te geven.

Veel bedrijven hebben niet genoeg geld om de kassa te betalen. Het is beter een goed functionerend bed te hebben dan het te destabiliseren door de kassa te laten vollopen met water om parallelle verbindingen mogelijk te maken. De winstgevendheid van een bedrijf hangt af van vele factoren die met de juiste ondersteuning kunnen worden geoptimaliseerd.

 

Beroep op het gezond verstand

Dit gebrek aan evenwicht tussen de full-declaranten en de anderen is de bron van eenmalige concurrentie. Dit geldt vooral voor de containers die steriel worden gebruikt. Door deze bevriezing is het voor de klant niet mogelijk zich op de hoogte te stellen van de werking van de goederen. Volgens Ludivine uit Magnanvillevoorzitster van de Federatie Horeca Brussel, "Als ik het recht heb burger te zijn, moet ik met vertrouwen kunnen werken, want individualisme kan daartoe leiden in een land. Dit is heel belangrijk voor onze sector en het is goed dat we al uit deze situatie zijn. De groei van de markt naar wit is onvermijdelijk, maar we moeten ervoor zorgen dat we dit niet laten gebeuren. We moeten ervoor zorgen dat de flexibiliteit van de sector behouden blijft.".

 

Voor wie?

De witte kassa is verplicht voor alle bedrijven met een omzet van 25.000 euro (exclusief btw) per jaar (in voedselverkoop). Deze middelen moeten door SPF Financiën worden gebruikt om de goederen in de kassa te betalen (let op: de SCE mag niet worden gebruikt!). Het wordt verkocht door BMC, kost 450€ en kan een zeer nuttig instrument zijn.

Er zijn geen beperkingenVoor restaurants gelden een aantal beperkingen. Nieuwe inrichtingen hebben een tolerantieperiode van 2 tot 3 maanden in geval van een inspectie vóor de installatie van de kassa.

In het jaar 2024 introduceren we de nieuwe Kassa 2.0. De informatie in deze database zal in een cloud worden opgeslagen. Deze overgang moet worden beloond.

 

Wat zijn de problemen?

De gebruikers van het witte kassa hebben recht op de SCE-premieDit is de eerste keer dat het socialezekerheidsstelsel wordt teruggebracht tot het niveau van het aantal werknemers en vrijwilligers met een contract. Momenteel bedraagt deze premie 500 euro (800 euro voor personen jonger dan 26 jaar) per kwartaal, tot 5 werknemers.

De mogelijkheden om hierover te discussiëren zijn helaas beperkt. Tot de voorstellen van de Federatie Horeca Brussel om het gesprek op gang te brengen behoren de verhoging van het plafond tot 1000€ en het aantal werknemers tot 10 per vestigingseenheid (en niet langer per BTW-nummer) alsmede de beperking van de steun in de tijd dat de Horeca geen gesubsidieerde sector wordt: een onderneming moet op eigen benen kunnen staan.

 

Mea Culpa

De Federatie Horeca Brussel vocht destijds tegen de installatie van de witte doos in de sector door een beroep te doen op de Raad van State. Dit is een gevolg van de slechte economie. Wij zijn ervan overtuigd dat de horeca een moderne, toekomstgerichte en visionaire sector is die door de witte kassa in zijn werk kan worden geïntegreerd.

 

FAVV: boeman met allerbeste bedoelingen

Voor consumenten is het een superheld en voor de horeca is het een krachtig instrument. In de praktijk heeft het Federaal Agentschap voor Stemveiligheid maar één missie: voedselketen beschermen. Aline Van den Broeck, woordvoerster van het controleorgaan, zoekt om een paar mythes te doorprikken en onze krachten te verenigen voor een betere wereld.

 

In de praktijk heeft het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid maar één missie: ervoor zorgen dat stemmen worden gehoord.
In de praktijk heeft het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid maar één missie: ervoor zorgen dat stemmen worden gehoord.

We weten dat het FAVV een negatief effect heeft op de horeca. Waar of niet?

We hebben geen richtlijnen voor welke sector dan ook. De horeca is een belangrijke speler, omdat hij in direct contact staat met de consumenten en dus een rechtstreekse impact heeft op hun gezondheid. In de voedingsmiddelenindustrie is dit een sector waarin we zeer actief zijn: nous zijn ons bewust van de moeilijkheden waarmee de sector te kampen heeft (we hebben bijvoorbeeld de verplichting om bij te dragen aan het FAVV opgeschort tijdens corona - wat een bedrag van 20 miljoen euro vertegenwoordigde voor 2020 en 2021), maar onze prioriteit blijft de veiligheid van de voedselketen en de bescherming van de consument. In België is er nog veel werk te doen en dat is te danken aan de expertise van de restaurateurs. We zijn er zeker van dat we dit kunnen doen, maar we kunnen er maar beter voor zorgen dat hoe minder speleologen er zijn, hoe beter. We zijn erg tevreden over ons bezoek aan het restaurant.

 

In de praktijk heeft het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid maar één missie: ervoor zorgen dat stemmen worden gehoord.

Inspecteurs en inspectrices staan niet zo ver af van de realiteit van de situatie: ze werken op basis van de juiste momenten en baseren hun werk op een momentnaam die niet representatief is voor de situatie van de school.

We zijn ervan overtuigd dat dit is wat de naam van een moment betekent, maar het is ook wat een klant nodig heeft. We doen dit tijdens de dienst, maar het is niet genoeg. De inspecteur laat er altijd op volgen dat hij het werk niet belemmert. Wat ons interesseert, is het permanente aspect van risicobeheer. Daarom is de omkering van een zelfcontrolesysteem al vele jaren verplicht. De frequentie van de controles hangt af van het risico dat verbonden is aan de activiteit (een visrestaurant zal bijvoorbeeld vaker gecontroleerd worden dan een bakker) en daalt als de uitbater zijn zelfcontrolesysteem laat certificeren.

De gids voor zelfcontrole van het FAVV is beschikbaar op de site van de Federatie Horeca Brussel onder 'Documenten'.

Het FAVV controleert en deelt sancties uit, maar geeft geen goede raad.

We kunnen het ons niet veroorloven om concessies te doen aan ons advies en onze expertise: een inspecteur die bevestigt dat een product niet defect is, moet ervoor zorgen dat aan de criteria van de fabrikant wordt voldaan, maar mag geen specifieke producten leveren. Aan de andere kant hebben we al 15 jaar een informatieve en ondersteunende unit die uitbaters helpt om de wetgeving inzake voedselveiligheid beter te begrijpen en de voorschriften correct op hun activiteiten toe te passen. Deze unit is aanwezig op grote horecavakbeurzen (zoals HORECATEL, Horeca Expo en Saveurs et Métiers).

Vanaf 2021 organiseren we een e-learning cursus die zich richt op grootkeukens, slagers, handelaars, leveranciers en de horeca. Het zal worden aangeboden in vier grote cursussen, volledig online, en zal 4 uur duren, waarbij de basis en de vaardigheden van de leraar worden behandeld. Aan het begin van de module kun je je kennis testen. Tot nu toe hebben meer dan 3.200 mensen (waaronder 1.600 uit de horeca) deelgenomen aan dit e-learningprogramma. Het FAVV organiseert ook online of live informatiesessies over specifieke onderwerpen (zoals het beheer van houdbaarheidsdata, temperaturen, enz.).

Het kan gebeuren dat mensen iets niet weten en plaatselijke controles halen niets uit als de uitbaters het spel niet meespelen. Sinds 2011 kan de horeca na een waarschuwing ook kiezen voor een alternatief voor administratieve boetes, met name door een opleiding te volgen, waarna de boete kwijtgescholden wordt. Het is door volledige transparantie dat we het hoogste niveau van transparantie kunnen handhaven.

Het FAVV is een drama queen die overdrijft in zijn verslagen.

Het FAVV is een orgaan dat toeziet op de naleving van de wetgeving. Deze wetgeving wordt breed gedragen op Europees niveau en is ook verankerd in de Belgische wetgeving. De regels worden dus niet toegepast door het FAVV. Ons doel is te controleren of de wet wordt toegepast en gerespecteerd in de sector, want het is via de wet dat de consument beschermd wordt. Wij zien erop toe dat voedingsbedrijven veilig voedsel garanderen in veilige omstandigheden en er dus geen gevaar van bijvoorbeeld voedselvergiftiging is.

Hoe kunt u zich voorbereiden op een FAVV-bezoek?

  1. Zorg ervoor dat alles voorzien is zodat mensen hun handen kunnen wassen: er zijn voldoende wasbakken voorzien van warm en koud (of gemengd) stromend water, kranen die bediend kunnen worden zonder direct contact met de handen, een systeem voor het hygiënisch wassen en drogen van de handen en de melding dat handen wassen verplicht is na toiletbezoek.
  2. Het recht om aanwezig en vertegenwoordigd te zijn: er zijn geen plaatsen waar mensen aanwezig (op dezelfde manier als in het consortium) of vertegenwoordigd kunnen zijn.
  3. Schoon pand: de ruimten/terreinen waar voedingsmiddelen worden bereid, behandeld of verwerkt zijn in goede staat en schoon.
  4. Schone oppervlakken: de oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (inclusief installaties en apparatuur) zijn schoon, goed gereinigd en indien nodig gedesinfecteerd.
  5. Afwezigheid van bedorven voedingsmiddelen of waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken of die ongeschikt zijn voor menselijke consumptie.
  6. Allergeneninformatie: voor allergeenvrije producten dient de allergeneninformatie van SCHRIFTELIJK te worden gecommuniceerd op de plaats waar het product wordt opgeslagen (juist en volledig). Raadpleeg voor meer informatie de pagina van de FAVV-website die aan dit onderwerp gewijd is: https://www.favv-afsca.be/professionelen/levensmiddelen/allergenen/
  7. Voor niet-voorverpakte levensmiddelen mag informatie over allergenen mondeling worden verstrekt (aan de klant en aan de C/I) op de plaats waar het levensmiddel te koop wordt aangeboden.
  8. Naleving van de warme/koudeketen: de temperaturen van gekoelde producten zijn conform en de koudeketen wordt gerespecteerd.
  9. De temperaturen van diepgevroren producten worden gerespecteerd.
  10. De warmtetemperaturen worden gerespecteerd (minimaal 60°C).
  11. Ontdooien van voedingsmiddelen zoals het hoort en in geschikte omstandigheden.
  12. Etensresten afkomstig uit borden en glazen, enzovoort worden niet hergebruikt.
  13. Waar nodig wordt drinkwater gebruikt.
  14. Goede persoonlijke hygiëne en geschikte, schone kleding.
  15. Levensmiddelen worden op de gewenste temperatuur vervoerd.

Mobiele versie afsluiten