Horeca Federatie Brussel Nieuws Be Horeca Be-Profitability : De eerste pijler van het Rentabiliteitsrad
Be Horeca

Be-Profitability : De eerste pijler van het Rentabiliteitsrad

 


De derde editie van BeHORECA is gebaseerd op de rentabiliteitsindex, ontwikkeld door de Horecafederatie in Brussel. In de laatste twee nummers van ons tijdschrift zullen de twee laatste bijdragers aan het instrument worden opgenomen in de lijst van deskundigen. Dit is een geweldig hulpmiddel voor iedereen die het in de horeca wil gebruiken.

Door Romane Henkinbrant

 

In het begin was het concept...

U kunt lang doorgaan, maar u zult ook kunnen genieten! In 2023 zal het restaurant meer dan een paar diensten kunnen aanbieden. Dit betekent dat we onze tijd optimaal zullen kunnen benutten. In Brussel zullen regelmatig nieuwe etablissementen worden geopend, van de meest traditionele tot de meest originele, zodat inwoners en toeristen zich kunnen laten inspireren.

Wat is de basis voor het nieuwste succesverhaal? Het concept.
Dit is essentieel voor de opening van een bedrijf en vormt de basis voor alle strategische beslissingen. In de operationele context is het concept van de naam een goede manier om de locatie, het terrein, de productiefaciliteiten, de mensen, enz. te definiëren. Dankzij een goede en consistente storytelling kan het een solide basis vormen voor alle marketingcommunicatie.

We nodigen Virginie Roux van de Marketing Brigade en Tchop van Eureka Food Agency uit om u uit te leggen hoe u een concept kunt definiëren dat zal worden uitgevoerd*.

 

*We zijn in staat om voor faillissementen te zorgen.

Vijf etapes

"En waarom verkoop je geen pizza? Dat lust iedereen." Als de suggestie van je beste vriend aan de toog van je brunchbar komt, is ze misschien niet zo relevant als je zou denken. Ondanks je emotionele blik en de sputterende omzet, is het belangrijk om je project niet aan te passen naargelang je klanten. Om koste wat het kost te voorkomen dat je beïnvloed wordt, is het belangrijk om je concept vast te leggen door jezelf de juiste vragen te stellen en vijf essentiële punten te definiëren.

1. VAN MISSIE:
Wat wil ik mijn klanten brengen? Welke ervaring wil ik aanbieden? Mensen bijvoorbeeld kennis laten maken met koffie of ze koffie-experts laten worden, zijn al twee verschillende missies.

2. DE DOELGROEP:
Als ik aan mijn project denk, wie wil ik dan als eerste verwelkomen? Hoe heb ik het concept goed gekregen? Door u op iedereen te richten, mikt u uiteindelijk op niemand. Dit is de beste manier om te zien hoe het concept in elkaar zit. De rest van het publiek mag niet buiten schot blijven.

Personae

Als essentieel marketinginstrument is een persona een soort robotfoto van een groep potentiële klanten. Door hun behoeften en motivaties in kaart te brengen, kunt u uw marketing en communicatie verbeteren. Om het profiel van uw personae op te stellen, is het belangrijk om een reeks gedrags- en demografische gegevens te hernemen, zoals voornaam, geslacht, leeftijd, burgerlijke staat, woonplaats, beroep, interesses, behoeften en verwachtingen, doelstellingen, remmen, frustraties, enz. Er bestaan verschillende modellen die vrij verkrijgbaar zijn op internet.


3. POSITIONERING:

Hoe kom ik van het probleem af? Hoe kan ik in de enorme markt opereren? Wat heeft mijn concept ermee te maken? Het is belangrijk dat de klant weet wanneer hij bij u komt en niet naar een ander wil gaan. Als u uw USP (Unique Selling Proposition) wilt definiëren, is het interessant om te weten wat het beste is en wat niet. U moet ook weten waar de markt behoefte aan heeft en wat uw concept is.

4. DEFINITIEF:
Dit is de beste manier. Hoe krijg ik mezelf in een ruimte? Hoe krijg ik mijn klanten in een bepaalde ruimte?

5. WAARDEN:
Hoe kan ik bij mijn project betrokken raken? Op welke waarden is mijn project gebaseerd?

 

Gouden regel

Het is essentieel dat u zich altijd bewust bent van uw behoeften. Dit is een essentieel onderdeel van het hele proces, vanaf het allereerste begin: als u zich goed voelt bij uw concept en de manier waarop het wordt gepresenteerd, is het belangrijk dat het in overeenstemming is met uw persoonlijke omstandigheden en uw verwachtingen, ook die van uw partner. U moet zich ervan bewust zijn dat uw project in de praktijk zal worden uitgevoerd, van de openingstijden tot het menu, de locatie, de outfits van het personeel, de inrichting van het restaurant, enzovoort.

Door de pijlers van uw concept te definiëren, kunt u het in vraag stellen (komt het nog overeen met wie ik ben, met mijn waarden?) en bijsturen waar nodig. Trap echter niet in de valkuil van uw project te snel en te radicaal te willen veranderen: consumenten moeten de tijd krijgen om hun gewoonten aan te passen en hun angst voor het onbekende, eigen aan de mens, te overwinnen.

Van Marketingbrigade

Wanneer uw project wordt ontwikkeld met de hulp van deskundigen, kunt u rekenen op een professionele, operationele, objectieve en niet-emotionele aanpak om uw concept in vraag te stellen. In 2021 richtte Virginie Roux La Brigade Marketing op, een bureau dat klanten helpt hun projecten te realiseren. De methodologie ervan kan in drie polen worden samengevat: ideeëntrommel (om het concept te definiëren); conceptvertaler (om een operationeel en marketingactieplan te ontwikkelen) en netwerkbouwer (om leveranciers te vinden die aan uw behoeften voldoen).

hello@labrigademarketing.com

 

Hoe kunt u een kantoor laten werken voor uw project?

Daarnaast is hun kennis essentieel voor de ontwikkeling van de eerste fase in de oprichting van uw bedrijf. Zij zijn goed geplaatst in de markt en werken samen met vele andere organisaties en incubators die u financieel of structureel kunnen helpen bij de ontwikkeling van uw bedrijf. Wat u moet weten:

  • Uw eerste afspraak is altijd gratis bij wijze van kennismaking en om te begrijpen wat u met uw concept wilt. Vervolgens wordt een reeks regels opgesteld en kan het proces beginnen.
  • Uw concept wordt vervolgens tot in de puntjes uitgewerkt U krijgt toegang tot de beste locatie dankzij het netwerk van het kantoor, maar ook in samenwerking met de specialisten in bedding die in de markt werken.
  • Als u een locatie zoekt, moet u de tijd weten voor de levering van goederen, meubilair, diensten, enz. Het kantoor zal u helpen bij het vinden van subsidies voor uw bedrijf door u rechtstreeks te verwijzen naar de bevoegde kantoren.
  • Het bureau biedt ondersteuning en helpt bij het opzetten van een deskundig netwerk (grafisch ontwerper, marketing, PR, verpakking, gespecialiseerde sociale netwerken, enz.)
  • De ondersteuning richt zich niet op praktische, financiële en juridische aspecten, maar is ook psychologisch van aard. De opening van een hotel veroorzaakt veel stress.

"Het is belangrijk dat uw concept voorbij is bij uw persoonlijkheid"

Eureka Food Agency

Aan het hoofd van dit bureau dat de verwezenlijking van horecaconcepten begeleidt, staat een complementairduo: Tchop die projecten afrondt en optimaliseert, en ze rendabel weet te maken. Na vele succesvolle restaurantoperaties in het verleden heeft Tchop veel kennis opgedaan. Zijn vrouw Christian, ooit zakenman en nu restauranthouder, heeft veel energie. Hun werkwijze: ze begeleiden de verwezenlijking van een concept vanaf de keuze van de locatie van het begin tot het einde en de openingsgarantie, de opname van de onderhandelingen, de grafische identiteit van het concept, de retroplanning voor de opening, de sleutel tot de toekomstige huurders, de definitie van de vereiste profielen, hun aanwerving, een overzicht van het materiaal, enz. Voor elk van deze fasen biedt het duo experts aan die op voorhand op bekwaamheid werden getest (advocaten, verzekeraars, architecten, keukenontwerpers, leveranciers, grafische ontwerpers, marketingcommunicatie, enz.).

www.eureka-foodagency.com

 

Tijd voor een financieel plan

"Ik begrijp het niet, ze deden hun zaak dicht, terwijl ze zo goed draaide". Kunt u zich het gebruik van dit product in de gouden eeuw voorstellen? Dit is een goed idee, maar het is niet genoeg: een goed concept is geen garantie voor succes. 80% van de sluitingen moeten gemaakt worden met cashflow en een goed business model.

Als je idee heel groot is, moet je het geld kunnen gebruiken om het te verwezenlijken. Als je een goed idee hebt, heb je een financieel plan nodig. De eerste stap moet worden genomen op basis van de beoordeling van het project: de haalbaarheid en de rentabiliteit van het project moeten worden gecontroleerd.

 

Zes tips van onze expert

David Debin, de verkoopspecialist van de Horecafederatie in Brussel, heeft enkele tips voor een coherent bedrijfsplan.

  1. Overschat steun, bonussen en andere subsidies niet, willen dat u dit kunt doen of dat u het kunt doen. Erop rekenen en ze dan aan uw neus voorbij zien gaan, kan u in heel laatste papieren brengen. Hou in gedachten dat u de bewaarder van het bed bent.
  2. Het is erg belangrijk dat u hulp en ondersteuning krijgt van deskundigen. Kies om een goede boekhouder te beginnen, aangezien hij/zij het financieel plan moet ondertekenen bij de oprichting van het bedrijf en bij de bank. Hun verantwoordelijkheid is ook om de consistentie van de fondsen te verzekeren en niet om te bepalen waar ze naartoe gaan. We hebben ook een bureau nodig dat gespecialiseerd is in de lancering van nieuwe producten, evenals een sociaal secretariaat, voorverpakkers, enz.
  3. Zorg ervoor dat u de verschillende kosten goed inschat. De 25% van de bijkomende kosten zijn inbegrepen. Er zijn ook wijzigingen (10 per jaar in de huisvesting), wijzigingen, operaties, enz.
  4. Houd rekening met de vele indirecte kosten, doorgaans door de accountant gegroepeerd onder de noemer "varia". Minimaliseer het, maar de basiselementen zijn zeer nuttig: een laptop, internet, radio, videospelletjes, gemeenschapsdiensten, marketing, enzovoort.
  5. Analyseer bij de aankopen en aanwervingen altijd verschillende opties en neem de duurste op in het financiële plan. Misschien moet u rekening houden met eventuele extra kosten, zoals belastingen enz. Als uw bedrijfsplan altijd in overeenstemming is met de belangrijkste eisen, moet u doorgaan. Als u daarentegen de cijfers zo probeert te verfraaien dat uw plan goedgekeurd wordt, kan de minste tegenslag u fataal worden.
  6. Een probleem waar veel jongeren mee te maken hebben is dat ze er zelf geen tijd voor hebben. Maar, zoals u uit het bovenstaande zult zien, moet u niet bang zijn om het te gebruiken.

U moet zich altijd bewust zijn van het belang van de uitvoering van uw financieel plan. Als de kosten niet worden gehaald, kan de ondernemer gedwongen worden tot faillissement. U moet daarom zeer pessimistisch zijn en rekening houden met de hoge kosten. U moet ook verschillende deskundigen op alle gebieden ontmoeten om verschillende kwesties te bespreken. Een coherent ondernemingsplan is een essentiële basis voor uw project.

 

De checklist van de Federatie Horeca Brussel

De Horecafederatie Brussel heeft voor haar leden een link met faciliteiten opgezet, waarmee zij een financieel ondernemingsplan kunnen ontwikkelen. Dit geldt voor alle sectoren. U vindt de informatie op onze website.

De checklist voor een flexibel en consistent bedrijfsplan


Als het eerste financiële plan door de bank wordt goedgekeurd, wordt de financiële situatie opnieuw bekeken. U moet uzelf voortdurend in beeld houden en uw opties openhouden. Het is essentieel dat u ook uw klanten in de gaten houdt. Bij de evaluatie van uw project (vanwege btw en RSZ) is het niet voldoende om ervoor te zorgen dat het percentage van de middelen van uw project tot een minimum beperkt blijft.

 

Mobiele versie afsluiten