Als je geen plan hebt om het zelf of met de hulp van een professional te doen, staat je een zware tijd te wachten als je de naam niet serieus neemt. Als uw zaak een huwbare dochter was, zou je kunnen zeggen dat ze aantrekkelijk moet zijn maar niet overdreven sexy om niet alle tuig uit de buurt aan te trekken. Grégory Sorgeloose, medezaakvoerder van Sorgeloose & Trice, neemt de kwestie onder de loep.
Liefst aantrekkelijk!
De kern van de zaak
Zorg ervoor dat u de juiste informatie op het juiste moment gebruikt: vraag het uw docenten, of anders uw boekhouder om u te helpen. Deel enkel de harde cijfers die een zaak zijn voor boekhoudkundige professionals en vermijd uw tips en tricks over de beste manier om belastingen of BTW te omzeilen. Geen woord over de grijze zone tussen wit en zwart: de kans is groot dat uw kandidaat zijn interesse meteen verliest en de benen neemt. Wees slim: voorzie naast de balans en winst- en verliesrekening van de afgelopen drie jaar (idealiter in de intern gedetailleerde versie) ook een prognose en maak een lijst van de voor- en nadelen van uw bedrijf, waarbij u suggesties doet om ze te verbeteren of weg te werken. Als uw zaak nog maar kort open is, neem dan van tevoren de tijd om uit te leggen waarom u er zo snel de brui aan geeft. Presenteer in plaats van over de balans te praten een overzicht van uw investeringen - die hebben op dat moment de meeste waarde, omdat ze nog niet afgeschreven zijn.
Orde schept vertrouwen
Maak een volledig en nauwkeurig aanvraagformulier. Onthoud u van vergezochte of idiote verklaringen om het verlies van dit of dat document uit te leggen. Zorg ervoor dat alle papieren in uw dossier up-to-date en conform zijn (voedselinspectie, elektriciteit, gas, terrasvergunning, enzovoort). Als u niet in orde bent met bepaalde dingen, speel daar dan open kaart over. U betaalt een paar euro voor de geleverde diensten, maar met een opgeheven hoofd en een zuiver geweten vertrek je er optimaal van. Tot slot het belangrijkste: controleer zorgvuldig of uw zaak niet zonder het te weten in overtreding is met een stedenbouwkundige regel. Het is beter dan je denkt. Bel indien nodig discreet naar de gemeente en waak erover dat u op de hoogte bent van eventuele zwakke punten in uw aanvraag die verkoop op het minst geschikte moment in de oorlog zouden sturen!
U moet niet denken dat de stedenbouw in Brussel een beest is zoals wij die kennen: het is een wet waarover niet onderhandeld kan worden, met veel misleidende voorwaarden en zelfs geen vriendelijke voorwaarden. Baseer u dus niet op wat ze zeggen of op halve zekerheden om uit te maken of uw zaak aan alle voorwaarden voldoet. Er is geen reden waarom een huisverbeteringsproject dat al meer dan 30 jaar loopt niet ook een huisverbeteringsproject zou zijn! Doe geen onhaalbare beloftes over bouwvergunningen. Het is lang geleden dat je zoiets gezien hebt, en nu pas krijg je er het beste van.
Als u niet in orde bent, speel daar dan open kaart over.
Hoe staat de wind?
Gebruik niet je fantasie over het plan van je kandidaat. Als die van plan is ramen te gaan verkopen, concentreer u dan niet op de grote vraag naar pizza in uw zaak. Blijf op de hoogte van de huidige trends en de activiteiten van uw directe en nabije concurrenten. Ken hun zwakke punten en uw domein door en door. Maak een inventarisatie van uw bedrijf en kijk hoe groot het risico is dat de andere leden van uw team worden getroffen. Niemand zou bang moeten zijn om bij jou te kopen. Je moet weten dat je het juiste doet, maar je moet ook weten dat je operator getraind is en dat je er niet alleen voor hoeft te staan.
De markt tijdens de zomer van 2024 wordt vooral bepaald door het aantal verkopers, veel meer dan het aantal kopers
Prijs versus conjunctuur
Het is heel belangrijk en voordelig voor jou om te weten dat jouw vestiging en de winsten die ze oplevert ook zullen helpen om de situatie en de status van de markt op dit moment te verbeteren. Dit zijn de beste dingen voor je deal. Het is waar dat er geen gemakkelijke oplossingen zijn voor een marktprobleem, maar je accountant zal ervoor zorgen dat hij, met zijn hoofd in de cijfers, nog steeds geen kennis heeft van de praktijk. Bovendien heeft het geen zin om uw blijde boodschap te verkondigen bij tegenwind, want niemand zal er oor naar hebben, tenzij u de gelukkige eigenaar bent van een uitzonderlijk hoekpand zonder brouwersovereenkomst, met een duizelingwekkende omzet en een waanzinnige rentabiliteit. Deze zomer - die van 2024 dus - wordt vooral bepaald door het grote aantal verkopers. De wet van vraag en aanbod blijft onverbiddelijk, dus liggen de huidige verkoopprijzen veel lager dan de theoretische waarden, op een paar zeldzame uitzonderingen. Het is echter duidelijk dat het grote aantal faillissementen dat een kandidaat moet doormaken om een beslissing te kunnen nemen over een hoger beroep of een beroep tegen een vonnis helemaal niet concurrerend is. Argumenteer dat het beter is om goed te onderhandelen tussen mensen van goede wil die elkaar recht in de ogen kijken dan te moeten concurreren met de hoogste bieder bij een verkoop na faillissement, waarbij echt geen onderhandelingen mogelijk zijn. Wordt vervolgd...