Horeca Federatie Brussel Nieuws Horeca Federatie Be-young : swookies, de uitdaging van Margaux
Horeca Federatie

Be-young : swookies, de uitdaging van Margaux

"De lockdown is een buitenkans gebleken voor Swookies. De mensen hadden behoefte aan troost en aan een manier om aan de dagelijkse somberte te ontsnappen."

's Nachts bakt ze en overdag ze achter haar boeken: dat is wat deze jonge Brusselse onderneemster doet sinds ze vorige zomer een cookiesconcept lanceerde. Amper 23 is ze en ze opent zopas haar eerste winkel op het Flageyplein.

Tijdens haar studie aan de Ihecs nam ze deel aan Erasmus in Londen, waar ze enorm werd aangemoedigd door de energie en het elan van de stad. Terug in Brussel kon ze niet wachten om haar eigen bedrijf te starten. "Ik wilde dit graag doen tijdens mijn studie over toehoorders. Het nieuwste product was heel belangrijk voor mij, want ik ben altijd op zoek naar een nieuw product. Ik heb een grote obsessie met winkelen. Ik heb veel recepten getest en ontdekt hoe leuk het is, hoeveel verschillende texturen je kunt bedenken."

Deze spontane lancering sluit goed aan bij haar studie, waar ze leerde over de tools om een merk te ontwikkelen en een grafische identiteit te creëren nog voordat ze haar eerste cookies verkocht via haar Instagram-account. "Om aan de gezondheidsnormen te voldoen, bakte ik ze in de keuken van een bevriende restauranthouder." 

Enkele maanden later en net voor de lockdown ontwikkelde zij een website met een e-shop. De bestellingen stroomden binnen en werden per fiets afgeleverd. “Vervolgens werkten we met ophaalpunten – vooral bloemisten – die de bestellingen in ontvangst namen. En we hebben met veel plezier samenwerkingen opgezet met lokale bedrijven (zoals Buddy Buddy en Old Boy, met wie we een sandwich hebben bedacht met ijs aan de binnenkant en cookies aan de buitenkant).” Haar klanten waren wild enthousiast, maar het ontbrak Margaux aan rechtstreeks contact met hen; vandaar de wens om een winkel te openen. Die droom werd werkelijkheid op 28 november 2021. “De feedback van klanten is uitstekend: ze volgden ons al op Instagram en ze zijn blij dat ze ons hier vinden.”

Vandaag biedt Margaux drie soorten cookietexturen aan: de Chewy (de platste, met de meest intense karamelsmaak), Crispy (knapperig) en de Gooey (zacht van binnen en krokant van buiten). De drie texturen zijn verkrijgbaar in acht verschillende smaken (matcha, pure chocolade, enz.). Alles is huisgemaakt, biologisch en meestal lokaal. Samen met Benjamin Rousseau, die de ontwikkeling en de logistiek voor zijn rekening neemt, en haar zus, die advocaat is en haar helpt met het management, draagt zowat haar hele familie haar steentje bij om het bedrijfje draaiende te houden. Als kers op de taart wil Margaux graag een kleine foodtruck kopen om markten en evenementen mee af te reizen… Wordt vervolgd!   

Eugène Flageyplein 27 - 1050 Brussel.

Van woensdag tot zondag van 10u tot 17u30 – https://swookies.be 

Mobiele versie afsluiten