Horeca Federatie

Be-nieuw concept

Foodmarkets: de honger van Brussel is eindelijk gewekt! 

Terwijl foodmarkets in 's werelds grootste steden al jaren bestaan, heeft Brussel lang op zich laten wachten. Gelukkig is er sinds 2019 en de opening van Wolf beweging op gang gekomen... en de trend zal niet snel stoppen!

Tekst van Sigrid Descamps


Wolf, Wolvengracht 50, 1000 Brussel, www.wolf.brussels

Station Maritiem, Picardstraat 7, 1000 Brussel, www.garemaritime-foodmarket.be

Bivouwag, Brusselsesteenweg 216, 1410 Waterloo, www.bivouwag.com


New York, Londen, Rome, Berlijn, Kopenhagen, Madrid, Lissabon, Parijs, Amsterdam, Rotterdam... hadden al eeuwenlang hun eigen foodmarket. Hier in België hebben we moeten wachten tot 2019 en de opening van Wolf vooraleer Brussel kon pronken met een soortgelijk concept dat deze naam waardig is. Intussen zijn er andere bijgekomen, waaronder de 'buur' Bivouwag in Waterloo - opgestart door Thierry Goor en Pascal Van Hamme (Choux de Bruxelles), die beiden al achter Wolf zaten - en vooral de foodmarket aan het Maritiem Station, die eind november 2021 werd geopend door biergigant Ab InBev en projectontwikkelaar Extensa.

De levensmiddelenmarkt van Rotterdam.

Strategische locaties

"Lange tijd was Brussel één van de enige hoofdsteden waar geen foodmarket was", zegt Thierry Goor, 'leader of the pack' en medeoprichter van Wolf en Bivouwag. "Het leek ons een must om er daar één te openen, indien mogelijk op een emblematische plaats. Op plaatsen waar deze formule succesvol is, zijn deze gastronomische markten vaak te vinden in historische gebouwen of in een prachtige omgeving. Een voorbeeld is de Chelsea Market in New York, die is ingericht in een voormalige koekjesfabriek, en La Halle à manger, in een voormalig sorteercentrum van de SNCF in Lyon. Daarnaast kennen we ook de Markthal in Rotterdam en de Smogarsburg in New York, in het zeer trendy Williamsburg in Brooklyn. In zijn thuisland neemt Wolf deel aan de normale ASLK-gebouwen, aan de rand van de Munt. De markt van het Maritiem Station bevindt zich op de site van Tour & Taxis, die momenteel een grondige verbouwing ondergaat."

Bij Wolf.

Nog een lange weg 

Waarom heeft Brussel, gezien het succes van vele foodmarkets en hallen in de wereld, zo lang gewacht om de sprong te wagen?"Tussen een goed idee, dat 5% van de business uitmaakt, en het moment waarop de business wordt gestart, zit 95% om te concretiseren", aldus Thierry Goor. "Aan ideeën geen gebrek, maar je moet wel de middelen vinden om ze te ontwikkelen, fondsen werven, de investeerders vinden, een locatie... In het geval van Wolf was het essentieel dat de mensen die in de voedingsdistributie, catering en restaurants werken (de brouwers Haelterman en Pascal Van Hamme) zoveel mogelijk bij het project betrokken zouden worden." Naast de foodmarket in het Maritiem Station zijn er ook professionals uit de sector en een breed scala aan bezoekers. Het eerste evenement was een succes: ongeveer 2.000 mensen bezochten het evenement doordeweeks en tussen de 5.000 en 7.000 in het weekend. En toen was de situatie van de pandemie helemaal omgekeerd! De begraafplaatsen zullen steeds opnieuw moeten worden geopend, dankzij het 'extreme' lijden van de arbeiders.

Achter de foodmarket op het Maritiem Station zitten professionals uit de restaurantsector en vastgoeddeskundigen.

Hoe werkt het in de praktijk? 

In Wolf, waar een twintigtal winkels, een bar, een chocoladefabriek en een microbrouwerij gevestigd zijn, is het model specifiek. Thierry Goor: "Wij zijn een klein team dat werkt met een start-up spirit. Wij zorgen voor de communicatie, de organisatie van het evenement, de marketing, we zorgen voor de wetten, etc. Wij serveren drankjes, we maken ons eigen bier, limonades, thee, etc. Wij zorgen voor de verpakking en het ontwerp van de tafels. Wij hebben 15% van het totaal aantal stands. Wij doen de catering zonder de problemen van de catering, want alle koks zijn afhankelijk van hun eigen kiosk." Kiosken, die met gemiddeld vier mensen werken, en die profiteren van een strategische locatie, hoeven zich geen zorgen te maken over bedienend personeel; schotelbediening en marketing zijn gemeenschappelijk. Chef Mallory Gabsi, die Frituur 140 heeft geopend in Wolf en het Maritiem Station, zegt: "Het werkt goed in beide frituren. De publicatie varieert: er zijn meer partners bij Wolf, meer handelspartners en Nederlandse bedrijven bij het Maritiem Station. Het idee is niet om een groot aanbod van voedsel te hebben, maar om een aantal voedselbakken op strategische locaties te hebben, en de voedselmarkten doen dit goed. Persoonlijk zou ik graag het concept zien van een bar in het centrum van de stad met veel restaurants, zodat mensen kunnen zien wat ze kunnen doen als ze hun vrienden ontmoeten.

De hal van de levensmiddelenmarkt in het Maritiem Station.

Broedplaats van talent

"Zolang het werkt voor de restaurants, werkt het voor ons", zegt Laura Cornil, directeur van Wolf. "Over de hele linie gaan de markten goed en zijn ze heel stabiel. Als je een probleem hebt, moet je het opnieuw proberen op te lossen, of je kunt het misschien zelf oplossen. Door de pandemie hadden sommige restauranthouders productie- of personeelsproblemen en gaven er de voorkeur aan hun heropening uit te stellen. Ze lieten ons hun ruimte gebruiken om pop-ups te hosten die zichzelf wilden testen. Zo kunnen wij op goede voet met hen blijven, jonge ondernemers uit de sector ontmoeten; wij worden dan een kweekvijver voor talent."

Bij Wolf, waar ongeveer 20 winkels zijn

Hoe zit het met de klant?

De foodmarkets zullen een volledig scala aan diensten bieden, niet alleen op het gebied van marketing - met een eclectisch gastronomisch aanbod, dat vaak wordt aangevuld met de beste kwaliteitsproducten die een nieuw perspectief bieden, of met exclusieve producten - maar ook op het gebied van interieurontwerp. De architecturale omgeving van het Maritiem Station is een troef bij uitstek, maar in Wolf heeft het talent van de architect-ontwerper Lionel Jadot de plaats een nieuwe look gegeven. 

En dan zijn er nog de "kleine extra's" die het verschil maken. Laura Cornil: "We werken veel aan evenementen, we organiseren regelmatig een makersmarkt, een grootschalige plantenmarkt, theater, stand-up comedy, improvisatie, etc. En op zondag worden kinderen uitgenodigd om mee te doen. We brengen mensen samen om te leren over cultuur. Ter plaatse zie je jonge koppels met kinderen, studenten, zakenlui, toeristen, maar ook nieuwsgierigen die foto's komen nemen van de "instagrammable" plek... "De ervaring begint al voor je ter plaatse komt, de plek is al te ontdekken via de sociale netwerken, en je kunt vooraf online bestellen via onze applicatie", aldus Thierry Goor, die opgetogen is over het succes van zijn project. Het enige is dat het ervoor zorgt dat er nieuwe klanten naar de stad komen. Maar dat is een ander verhaal...


Mallory Gabsi opende een 140 frietkraam in het Wolf en het Maritiem Station.
Mallory als Adrien.

FOOD COURT, FOOD MARKET, FOOD HALL, WAT IS HET VERSCHIL?

"Door de week komen elke dag 2.000 mensen langs en in het weekend tussen de 5.000 en 7.000."

Het food court komt uit de Verenigde Staten. Het is een gemeenschapsevenement, voornamelijk in een winkelcentrum, waar grote levensmiddelen, waaronder fastfood, worden verkocht. De basis is dat klanten kunnen genieten van een ontspannende pauze tussen twee winkelbeurten, zonder dat ze het centrum hoeven te verlaten... Een foodcourt biedt, op twee verschillende locaties, een creatieve en ambachtelijke winkel. Er zijn geen keukens, alleen restaurants met twee of drie eethoeken. De producten zijn vers en ter plaatse verwerkt, niets komt van gecentraliseerde leveranciers. Een voedingshal is een combinatie van een markt en kraampjes, waar bezoekers producten kunnen kopen, en stands, waar ze ter plaatse bereide maaltijden kunnen verorberen.

Mobiele versie afsluiten